نیازمندان در عید قربان موردتوجه شیعیان قرار گیرند
کد خبر: 3833649
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷

نیازمندان در عید قربان موردتوجه شیعیان قرار گیرند

گروه سیاست و اقتصاد ــ امام جمعه خوی با تبریک عید سعید قربان گفت: رسول خدا(ص) فرمود که خداوند متعال این عید قربان را برای آن قرار داد تا فقرای شما را از گوشت آن سیر کند، پس به آنها اطعام کنید، لذا ضرورت دارد در چنین روزی فقرا و نیازمندان موردتوجه شیعیان اهل بیت قرار بگیرند و بخشی از گوشت قربانی خود را به نیازمندان هدیه بدهند.

فلسفه عید قربان کمک به اطعام نیازمندان است

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدرضی شکوری، امام جمعه خوی، ظهر امروز، ۱۸ مردادماه، در خطبه‌های این هفته نماز جمعه خوی، با اشاره به نمونه‌هایی از شجاعت اهل بیت و برکات آن گفت: امیرمؤمنان علی(ع) در جریان لیلة‌المبیت در برابر توهین مشرکان که به قصد کشتن رسول خدا(ص) به خانه او ریخته بودند، فضایل خود را برشمرد و از جمله چنین فرمود که خداوند آنقدر به من شجاعت عنایت فرمود که اگر به تمام افراد ترسوی جهان تقسیم شود، همه شجاع خواهند شد.

وی با اشاره به آثار، برکات و مصادیق شجاعت اهل بیت(ع) افزود: از جمله آثار و برکات شجاعت اهل بیت می‌توان به حضور در میدان‌های جنگ در صورت فراهم شدن شرایط همانند جنگ‌های جمل، صفین، نهراون و حماسه عاشورا، تحمل کردن تبعید، زندان و شکنجه حاکمان ستمگر در ادوار مختلف تاریخ، تبلیغ و ترویج معارف دین در اوج کنترل و خفگان و مظلومیت، مبارزه با جریان‌های فکری انحرافی و نهراسیدن از تهدیدات آنان، سازماندهی شیعیان خویش به‌دور از چشم حاکمان ستمگر، تربیت کردن شاگرد در رشته‌های مختلف علوم اسلامی و استقبال و پذیرش از شهادت در راه دین مقدس اسلام اشاره کرد.

امام جمعه خوی با اشاره به روز شهادت امام باقر(ع) ادامه داد: یکی از ویژگی‌های برجسته دوران امامت امام محمد باقر(ع) شبهه‌آفرینی علیه آموزه‌های دینی و اهل بیت بود که از ناحیه حاکمان ستمگر اموی و گروه‌های منحرف کلامی از قبیل جبریه، قدریه، خوارج، مجسمه، غلات و مرجئه وارد می‌شد.

وی با اشاره به پاسخ‌های امام باقر(ع) به شبهات جریان‌های سیاسی و کلامی تصریح کرد: پاسخ‌های امام باقر(ع) چند ویژگی داشت که به تمامی شبهات پاسخ می‌داد و هیچ شبهه‌ای را بدون پاسخ نمی‌گذاشت، محور استدلال‌های امام قرآن، سنت، عقل و مقبولات پرسش‌گر بود، بعضاً در پاسخگویی اشتباهات پرسش‌گر را اصلاح می‌فرمود، در پاسخگویی به اندازه فهم و درک پرسش‌گر توجه می‌فرمود، به پرسش‌های معماگونه و ساده نیز جهت رفع اتهام پاسخ می‌داد، همیشه منتظر نبود دیگران شبهه را مطرح کنند، بلکه خود شبهه‌یابی می‌فرمود و غیر از شبهات مطرح شده بر شبهات در اذهان نیز پاسخ می‌داد.

شکوری در مقام پاسخگویی به یاوه‌گویی‌های غربیان و اروپاییان علیه دین مقدس اسلام و مسلمانان که آنان را خشونت‌طلب معرفی می‌کنند، گفت: این انسان‌های به اصطلاح مدافع حقوق بشر در طول سالیان متمادی میلیون‌ها انسان را به کام مرگ فرستادند و هر روز دستشان آغشته به خون بی‌گناهان است، درعین‌حال دین اسلام را به‌عنوان دین خشونت معرفی می‌کنند.

وی بیان کرد: اسلام، دین رحمت، صلح و آشتی است، چون قرآن به‌عنوان کتاب رحمت که کل ۱۱۴ سوره آن به جز سوره برائت با بسم‌الله آغاز می‌گردد و در آیات دیگر قرآن دستور به صلح و آشتی نموده چنین می‌فرماید که ای كسانی كه ايمان آورده‏‌ايد! همگی در صلح و آشتی درآييد و از گام‌های شيطان، پيروی نكنيد، كه او دشمن آشكار شماست.

امام جمعه خوی با تبریک روز عرفه در رابطه با فضائل و جایگاه عرفه اظهار کرد: رسول خدا(ص) فرمود که شب عرفه هر دعای خیری که انسان بکند، به اجابت می‌رسد و برای کسی که در شب عرفه اطاعت الهی را بکند و اعمال صالحه انجام دهد، معادل صد و هفتاد سال اطاعت و عبادت است، یعنی از نظر پاداش چنین چیزی به او داده می‏‌شود و آن شب، شب مناجات است و هر کس به درگاه خدا توبه کند، توبه او را می‌پذیرد.

وی با تبریک عید سعید قربان افزود: رسول خدا(ص) فرمود که خداوند متعال این عید قربان را برای آن قرار داد تا فقرای شما را از گوشت آن سیر کند، پس به آنها اطعام کنید، لذا ضرورت دارد در چنین روزی فقرا و نیازمندان موردتوجه شیعیان اهل بیت قرار بگیرند و بخشی از گوشت قربانی خود را به نیازمندان هدیه بدهند.
انتهای پیام

captcha