ثبت ۲۸۰ وقف جدید در خراسان رضوی
کد خبر: 3834149
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷

ثبت ۲۸۰ وقف جدید در خراسان رضوی

گروه فرهنگی ــ معاون ثبتی حقوقی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۸۰ وقف جدید در خراسان رضوی به ثبت رسیده است.

ثبت 280 وقف جدید در خراسان رضویحجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمد ذاکری، معاون ثبتی حقوقی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص آمار وقف‌های جدید از ابتدای سال جاری تاکنون بیان کرد: طی چند ماهی که از سال جدید می‌گذرد، بیش از ۲۸۰ وقف جدید در سطح استان در سامانه جامع موقوفات کشور به ثبت رسیده است.

نیاز جامعه و جهت‌دهی موقوفات

وی افزود: عمده این وقف‌ها منفعتی و درآمدزاست و از زمانی که دفتر مشاوره وقف فعال شده، عمده افرادی که تصمیم به وقف بخشی از اموال خود دارند با حضور در این دفاتر به آنان در خصوص نیازهای روز جامعه مشاوره داده می‌شود و در سال جاری هم بیشترین نیت وقف‌های صورت گرفته، همان موضوعاتی است که به این خیران نیک‌اندیش مشاوره داده شده است.

ذاکری اظهار کرد: نیازهایی که امروز در سطح جامعه داریم و اقتضائات جامعه ما در این دوران، همچون اقتضائات چند سال گذشته نیست؛ لذا بر همین اساس تصمیم واقفان در امر وقف نیز باید جهت‌دهی شده تا یک مشکل از مشکلات جامعه را حل کند.

معاون ثبتی حقوقی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: در حال حاضر بحث ازدواج جوانان، تهیه مسکن، تأمین جهیزیه نوعروسان، حوزه آموزشی و علم و فناوری، در صدر فهرست دفتر مشاوره وقف قرار دارد، از این رو همواره سعی بر جهت‌دهی وقف در اولویت نیازها بوده که البته اثرگذاری خود را نیز در جامعه نشان می‌دهد.

نقش رسانه در ترویج و حفظ موقوفات

معاون حقوقی و ثبتی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، نقش رسانه در توسعه فرهنگ وقف را بسیار ارزشمند برشمرد و ابراز کرد: در بحث وقف دو موضوع حائز اهمیت است، یکی حفظ موقوفات که ضرورت دارد رسانه‌ها در این خصوص ورود کرده و عملکرد متولیان وقف و اوقاف را در حفظ موقوفات به خوبی منعکس کنند که این امر شامل فعالیت‌های صورت گرفته در حفظ این سرمایه اجتماعی و یا حتی کوتاهی‌های موجود در این زمینه می‌شود که البته چنین تلنگری از سوی رسانه‌ها لازم است.
 
وی اضافه کرد: موضوع دیگر نیز مربوط به زمانی است که موقوفاتی در سطح جامعه وجود دارد که در نگاه عموم مردم معروف به وقف است، اما مدارکی از آن در اوقاف وجود ندارد؛ بنابراین این مطلب که رسانه‌ها چنین موقوفاتی را شناسایی و سوابق آن را بررسی و آسیب‌هایی که این دسته از موقوفات را تهدید می‌کند را پیگیری کنند، حائز اهمیت است.

ذاکری ادامه داد: رسانه زبان گویای انعکاس آسیب‌ها و فعالیت‌های نهادها و سازمان‌ها است، لذا درخواست ما از رسانه‌ها این است که به ما کمک کرده و در بخش‌های مرتبط با حفظ و نگهداری موقوفات و یا جلوگیری از تصرفات اراضی که از ماموریت‌های اوقاف است، اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند.

معاون حقوقی و ثبتی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به اهمیت انعکاس اثرات وقف در جامعه از سوی رسانه و بیان فرمایشات امام راحل در این خصوص که اگر تبلیغات دولت رایج شود، خواهید دید چه کارهای بسیاری از محل موقوفات صورت می‌گیرد، افزود: بسیاری از مشکلات جامعه از محل عواید موقوفات برطرف می‌‎شود که این نیز نیازمند انتشار و انعکاس یافتن است؛ لذا رسانه می‌تواند در این خصوص که چه اتفاقات مبارکی در جامعه از طریق استفاده از موقوفات رخ می‌‌هد مردم را از ارزش وقف در جامعه آگاه کند. 
 
انتهای پیام
captcha