ادعای بهت‌آور در شبکه افق/ فعالان شبکه‌های اجتماعی به دنبال پاسخ
کد خبر: 3834427
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳

ادعای بهت‌آور در شبکه افق/ فعالان شبکه‌های اجتماعی به دنبال پاسخ

گروه شبکه اجتماعی ـــ مرتضی رکن‌آبادی، برادر شهید غضنفر رکن آبادی شامگاه، 20 مرداد در یک برنامه تلویزیونی ادعا کرد: مسئولان کشورمان برای اینکه راه حج باز بشود سال گذشته در عربستان امضا دادند و پذیرفتند که مقصر فاجعه منا ایرانی‌ها بودند؛ این ادعا تاکنون بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

مرتضی رکن آبادیبه گزارش ایکنا؛ شب گذشته 20 مردادماه، برنامه‌ای با عنوان«بازخوانی فاجعه منا و بررسی ظرفیت‌های سیاسی حج برای جهان اسلام» از ساعت 22 و از شبکه افق جمهوری اسلامی ایران پخش شد که در آن مرتضی رکن‌آبادی(برادر غضنفر رکن‌آبادی، دیپلمات شهید در فاجعه منا) و حجت‌الاسلام مجتبی نامخواه، پژوهشگر انقلاب اسلامی در آن به ایراد سخن پرداختند. 

رکن‌آبادی در این برنامه تلویزیونی ادعا کرد: مسئولان ما برای اینکه راه حج باز بشود سال گذشته در عربستان امضا دادند و پذیرفتند که مقصر فاجعه منا ایرانی‌ها بودند؛ ادعایی که تعجب مجری برنامه را هم برانگیخت اما رکن‌آبادی تأکید کرد که مدارک کافی در اختیار دارد و در فرصت مناسب، به اطلاع مردم می‌رساند. 

این ادعا، بهت برخی فعالان سیاسی و اجتماعی را برانگیخت و از آن جهت که اگر حقیقت داشته باشد، منافع ملی و عزت اسلامی را مورد خدشه قرار می‌دهد، کام بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را در شب عید سعید قربان تلخ کرد؛ همچنین قریب به اتفاق رسانه‌های ضد موازین انقلاب اسلامی، از «صدای آمریکا» و «رادیوفردا» تا «ایران اینترنشنال» و «بی بی سی فارسی» با هدف تخریب وجهه دولت و حاکمیت ایران به پوشش گسترده این ادعا پرداخته‌اند.

در غیاب اظهار نظر و واکنش مسئولان حج و زیارت که می‌تواند حقیقت را روشن کند، کاربران شبکه اجتماعی به بیان نظرگاه خود درباره این ادعا مشغول‌اند، برخی از کاربران با انتقاد شدید از وزارت خارجه آن را مقصر اصلی می‌دانند و برخی دیگر، با بیان اینکه اساساً مذاکرات حج به عهده سازمان حج و زیارت و بعثه است، قصور احتمالی را متوجه این بخش از حاکمیت می‌دانند.

در حال تکمیل

 

علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نوشته است:

در حال تکمیل

 

پدرام الوندی، معاون خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) نیز چنین اظهارنظر کرده است:

 

 

در حال تکمیل

علی قلهکی، از فعالان رسانه‌ای و پرمخاطب در فضای مجازی نوشته است:

 

در حال تکمیل

 

سارا معصومی، روزنامه‌نگار در پاسخ به قلهکی مرقوم داشته است:

 

در حال تکمیل

 

سیدعبدالله متولیان، از اساتید علوم سیاسی در توییتی نوشته است:

در حال تکمیل

محمد موحد، از فعالان قرآنی و فضای مجازی نیز چنین نوشته است: 

در حال تکمیل

حسام الدین آشنا هم در این زمینه نوشت:

ادعای بهت‌آور در شبکه افق/ فعالان شبکه‌های اجتماعی به دنبال پاسخ

فاجعه منا روز ۲ مهر ۱۳۹۴، هم‌زمان با عید قربان و در مراسم رمی جمرات رخ داد که در آن به علت بی‌تدبیری مسئولان عربستان در مدیریت حج، شمار کثیری از زائران زیر دست و پا ماندند و دست کم بیش از دو هزار نفر کشته شدند، ایران با ۴۶۴ جانباخته، بیشترین تعداد شهدا را در این فاجعه خون‌بار داشت.

یادآور می‌شود، در حج گذشته، حمید محمدی، رئیس وقت سازمان حج و زیارت و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسگر، رئیس وقت بعثه عهده‌دار مسئولیت بودند.

در حال حاضر، علیرضا رشیدیان، ریاست سازمان حج و زیارت و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، ریاست بعثه را به عهده دارند.

انتهای پیام

captcha