میدان‌داری جوانان رنگ مجاهدت داشته باشد
کد خبر: 3834762
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
حجت‌الاسلام قمی:

میدان‌داری جوانان رنگ مجاهدت داشته باشد

گروه اجتماعی ــ رئیس سازمان تبلغات اسلامی کشور گفت: میدان‌داری جوانان در این عصر باید رنگ مجاهدت داشته باشد، یعنی اگر دستگاه‌ها هم همراه نباشند، جوانان خودشان با عزم جمعی، حرکت خودجوش تشکیل دهند.

میدان‌داری جوانان رنگ مجاهدت داشته باشدبه گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام‌ والمسلین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور، عصر روز گذشته، 22 مرداد در نشست «عصر میدان‌داری جوانان» در شهرکرد، با اشاره به اینکه توبیخ‌های عجیبی از امیرمؤمنان(ع) در نهج‌البلاغه وجود دارد، اظهار کرد: ایشان خطاب به مردم شهری که پای منبرش می‌نشینند و اهل محبتش هستند، سخنان تلخ و توبیخ‌آمیزی دارند.

وی با استناد به نامه ۶۱ نهج‌البلاغه خطاب به کمیل ابن زیاد، گفت: ایشان کمیل را با آن مقام معنوی توبیخ می‌کنند و می‌فرمایند در زمانی‌که باید کاری انجام می‌دادی تعلل کردی که باید سرّ این گله‌مندی‌‌ ایشان از دلداگانش را کشف کرد.

حجت‌الاسلام قمی در ادامه بیان کرد: با ریشه‌یابی این موضوع می‌توان پی برد که این مردمان اهل قیام و جهاد نبودند و به تعبیر آن حضرت مانند «کفتار» در لانه ماندند و دشمن تا پشت در خانه‌شان هم رسید.

وی با طرح این پرسش که «این عصر چه عصری است؟»،بیان کرد: عصر، عصر امام خمینی(ره) و عصر تغییرات قدرتمند و پرشتاب برای بهره‌مندی از نعمت ولایت فقیه است و ما بر مبنای تعریف اهل معنا و علم که اهل ژرف‌کاوی هستند، امت امام هستیم. رهبری نیز همواره به این نکته توجه داده‌اند که اگر مکتب امام(ره) را فراموش کنیم، سیلی می‌خوریم.

امام(ره) اهل میدان دادن به جوانان بود

وی با اشاره به اینکه میدان‌داری جوانان حرف جدیدی در مکتب امام نیست، بیان کرد: امام(ره) اهل میدان دادن به جوانان بود و مؤلفه‌های مکتب ایشان اعم از مبانی توحیدی، عزت، مقاومت، مردم‌سالاری دینی، جهاد، قیام، استقامت، استقلال، آزادی و عدالت‌خواهی همه و همه در این عصر در دسترس و رایج هستند.

حجت‌الاسلام قمی با تأکید بر شناخت کامل امام(ره) از مردم، گفت: ایشان به جوان‌های آینده که در سال ۴۲ در گهواره بودند، ایمان و اعتماد داشت.

وی با استناد به پاسخ امام(ره) به پرسشی در آستانه ترک پاریس و ورود به ایران، بیان کرد: خبرنگار از ایشان پرسید که آیا عدم تسلط شما بر علوم سیاسی و اجتماعی، روابط بین‌الملل، اقتصاد و ... خللی در کارتان وارد نمی‌کند؟ که ایشان فرمودند از این عدم شناختشان خرسندند زیرا چارچوب موجود که ظلم به مظلومین است، بر مبنای همین علوم شکل گرفته است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه بیان کرد: امام(ره) با رد چارچوب موجود در پی بنا نهادن چارچوب جدید بود، چارچوبی که بر هر ظالم بتازد و از هر مظلوم دفاع کند.

وی با اشاره به رد پیشنهاداتی چون مبارزه مسلحانه یا تشکیل حزب از سوی امام(ره)، گفت: ایشان قائل به شکل‌گیری الگوی مبارزاتی و الگوی پیشرفت دیگری بودند و می‌فرمودند که مسیر مبارزه و حرکت ما از معبر مبارزه مسلحانه یا تحزب نمی‌گذرد، چرا که تمدن جدیدی در حال شکل‌گیری است.

گام دوم انقلاب حضور همگانی را می‌طلبد

حجت‌الاسلام قمی با نقل روایتی در خصوص ویژگی‌های متفاوت زمانه در برهه‌های گوناگون، بیان کرد: امروز زمانه، زمانه اذن رهبری برای جهاد تمدنی است، ما انقلاب را با تمام گرفتاری‌ها به گام دوم رسانده‌ایم و مرحله دوم که به مراتب دشوارتر است، حضور همگان را می‌طلبد.

وی در ادامه تأکید کرد: در زمانه اذن رهبر انقلاب برای جهاد تمدنی، باید یک حرکت گسترده عمومی به سمت آرمان‌ها شکل بگیرد و همه مردم باید باشند چرا که طبع انقلاب با حزب‌ و پول و لابی و ... سازگار نیست بلکه مردم باید با الگوی متفاوت پیشرفت، بر آرمان‌های انقلاب ایستادگی کنند.

حجت‌الاسلام قمی با یادآوری بیانیه گام دوم انقلاب، بیان کرد: باید دانست که سخن حکیم باطن دارد و چند لایه است؛ ایشان در خصوص میدان‌داری جوانان تأکید دارند که باید بدانیم دیروز کجا بودیم، اکنون کجا ایستاده‌ایم و به کدام سمت می‌خواهیم برویم. اکنون وقت حرکت گسترده عمومی و میدان‌داری جوان‌هاست و این عصر، باطنی قدسی دارد.

وی با استناد به تبیین آیت‌الله طباطبایی ذیل واژه «والعصر»، بیان کرد: از دیدگاه ایشان، والعصر یعنی تغییر، جزء نوامیس هستی است که همواره در عالم اتفاق می‌افتد، در جوهر هستی حرکت موج می‌زند و این حرکت می‌تواند تند یا کند باشد.

حجت‌الاسلام قمی ادامه داد: میدان‌داری جوانان در این عصر باید رنگ و بوی مجاهدت داشته باشد یعنی اگر دستگاه‌ها هم همراه نباشند، جوانان خودشان باید با عزم جمعی، حرکت خودجوش تشکیل دهند.

وی با تأکید بر لزوم انسجام و ساماندهی دستگاه‌های فرهنگی، گفت: اگر کسانی به لحاظ معنوی و معرفتی مهیا شدند، راه را برای میدان‌داری مردم و به ویژه جوانان به عنوان الگوی محرکِ پیش‌برنده، باز کنند تا با هم‌افزایی و پرهیز از مرزبندی، حرکت مؤثری به سمت الگوی پیشرفت و تحقق ولایت عظمای موعود(عج) انجام بگیرد.

انتهای پیام

captcha