شهدا واقعیت‌های جامعه ایران را با ایثار فریاد زده‌اند/ زانو زدن آمریکا در مقابل عزم ایرانیان
کد خبر: 3835457
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
محمدجواد ظریف:

شهدا واقعیت‌های جامعه ایران را با ایثار فریاد زده‌اند/ زانو زدن آمریکا در مقابل عزم ایرانیان

گروه جهاد و حماسه ــ وزیر امور خارجه در کنگره ملی الماس‌های درخشان گفت: ایران اسلامی با وجود تحریم‌های ناعادلانه و سختی‌هایی که بر مردمش تحمیل شده، توانسته است به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند، زیرا فرهنگ ایثار و شهادت خود را از اباعبدالله الحسین(ع) آموخته‌ است.

فرهنگ شهادت و ایثار عامل پیشرفت ایران اسلامی است /آمریکا با همه ادعایش مقابل عزم مردم ایران زانو زده است

به گزارش خبرنگار ایکنا، کنگره ملی الماس‌های درخشان با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام و‌السلمین سیدمحمدعلی شهیدی، رئیس بنیاد شهید و جمعی از آزادگان امروز، 26 مردادماه، در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این مراسم بعد از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و خوشامدگویی مجری برنامه، گروه سرود نجم الثاقب به اجرای برنامه پرداخت و در ادامه فاطمه رادمنش، بازیگر تئاتر، نمایشی را با محوریت مادران شهدا اجرا کرد. رادمنش با اجرای این نمایش در برنامه عصر جدید نیز توانسته بود تحسین هیئت داوران را برانگیزد. بخش بعدی این مراسم به اجرای ستار سهرابی، خواننده کشورمان، اختصاص داشت که دو قطعه با محوریت آزادگان و ایران را اجرا کرد.

سپس با اهدای لوح تقدیری از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، تجلیل به‌ عمل آمد. ظریف بعد از دریافت لوح تقدیر در سخنانی اظهار کرد: 26 مردادماه امسال در زمان نمادینی قرار گرفته است زیرا بین دو عید قربان و غدیرخم قرار دارد. آزادگانمان نماد این دو عیدند زیرا برای اطاعت از ولی امر همه چیز را بر طبق اخلاص گذاشتند و به قربانگاه اسارت رفتند.

شهدا واقعیت‌های جامعه ایران را با ایثار فریاد زده‌اند/ زانو زدن آمریکا در مقابل عزم ایرانیان

ایرانیان وامدار ایثارگران

وی افزود: همه مردم ایران وامدار ایثارگران‌اند، زیرا آنچه کشورمان را از همه سختی‌ها مصون داشته و باعث پیشرفت شده است فرهنگ ایثار و شهادت است. در این زمینه آزادگان بهترین نمونه‌اند. البته فرهنگ ایثار و شهادت را همه مردم ایران از سرچشمه اصلی که همان اباعبدالله الحسین(ع) است وام گرفته‌اند و اما آزادگان و شهدا نمونه‌های درخشان این فرهنگ در جامعه ‌امروزند.

وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه قدرت در دنیای کنونی تنها به مسائل اقتصادی، سیاسی و نظامی خلاصه نمی‌شود، گفت: فرهنگ و باور یک شاخصه بسیار بزرگ است و به لطف خدا ما در این حوزه غنی هستیم. برای همین شاهد پیشرفت‌های موجودیم. این پیشرفت نیز تنها با اتکا به قدرت داخلی است و سایر کشورها در این راه فقط مانع‌تراشی‌ کرده‌اند و تمامی این اتفاقات فرخنده تنها از روحیه ایثارگری ایرانیان نشئت می‌گیرد. به همین دلیل است که امام راحل می‌فرمایند: مردم ولی‌نعمت ما هستند.

ظریف با تأکید بر اینکه آمریکا با همه ادعا‌هایش نتوانسته در مقابل عزم مردم ایران ایستادگی کند، گفت: همه مسئولان باید به یاد داشته باشند که اگر ایران امروز سربلند است، دلیلش تنها مردم‌اند. مردم ولی‌نعمت ما و سرمایه‌ای برای ایران اسلامی‌ هستند. برای همین ضمن تأکید بر توسعه و اهمیت مسائل علمی، سیاسی و اجتماعی، فرهنگ شهادت و ایثار باید سرلوحه تمام اقدامات باشد.

وی ادامه داد: ما به‌عنوان خدمت‌گزاران این مردم موظفیم، هزینه‌ای به مقاومت تحمیل نکنیم، بلکه تلاش کنیم تا هزینه‌های معیشتی مردم کاهش یابد. این مهم به شرطی محقق می‌شود که باور کنیم به واسطه مردم است که ما جایگاه و سمتی داریم. رهبری می‌گویند رأی مردم حق‌الناس است. پس بیایید این واقعیت را بپذیریم؛ واقعیتی که شهدا، جانبازان و آزادگان با ایثارشان آن را فریاد زدند.

شهدا واقعیت‌های جامعه ایران را با ایثار فریاد زده‌اند/ زانو زدن آمریکا در مقابل عزم ایرانیان

قدمی کوچک در راستای تقدیر از عزمی راسخ

حجت‌الاسلام شهیدی نماینده ولی فقیه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید، در بخش دیگری از این مراسم ضمن تبریک ولادت امام هادی(ع) و عید غدیر، تصریح کرد: ما هر سال 26 مردادماه را جشن می‌گیریم زیرا این روز به نام آزادگان نامیده شده و باید بزرگی آن زنده نگاه داشته شود. آزادگان همیشه برای ما عزیزند زیرا سختی‌هایی که تحمل کردند به هیچ وجه قابل توصیف نیست. این کنگره قدمی است در جهت تجلیل از مقام آزادگان، هر چند می‌دانم از ایثار آنان نمی‌توان به طور کامل تقدیر کرد.

وی ادامه داد: امام 26 مردادماه را روز آزادی انسان‌هایی شجاع و غیور نامید که از اسارت رها شدند؛ اسرایی که اسارتگاه‌های خود را به دانشگاه‌های بزرگ تبدیل کردند. آزادگان ما تا آخرین گلوله خود را شلیک کردند و تنها زمانی‌‌که وسیله‌ای برای دفاع نداشتند به اسارت  درآمدند. در همین راستا باید بدانید که 90 درصد آزادگان مجروح بودند.

شهیدی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب بیان فرموده است که دوران پررنج اسارت آزادگان را به الماس‌های درخشان تبدیل کرد. خدا رحمت کند حجت‌الاسلام ابوترابی را که می‌گفت همه آن‌ها اهل معنویت بوده و عده‌ای بسیاری از آن‌ها در دوران اسارت حافظ قرآن شدند.

شهدا واقعیت‌های جامعه ایران را با ایثار فریاد زده‌اند/ زانو زدن آمریکا در مقابل عزم ایرانیان

450 اسیری که زیر شکنجه شهید شدند

نماینده ولی فقیه با ابراز اینکه اسرا سفیران ایران اسلامی بودند، بیان کرد: ایثار آزادگان تمام برنامه‌های تبلیغاتی عراق را خنثی کرد. در دیداری که با یکی از اسرا در زمان آزادی‌اش در هویزه داشتم دیدم که تمامی دندان‌هایش شکسته است، چون عراقی‌ها شکنجه‌های بسیاری را بر او تحمیل کرده‌اند اما او هیچ گاه دست از آرمان‌های امام نکشید و تا پای جان بر رسالتش پایمردی کرد. ما بیش از 42 هزار آزاده داریم که 36 هزار نفر آن‌ها رزمنده و بقیه مردم عادی بودند، اسامی 24 هزار نفر از آزادگان این سرزمین در آمارهای صلیب سرخ ذکر نشد و 450 نفر از آن‌ها نیز به دلیل شکنجه‌های گوناگون شهید شدند.

شهید لشکری و 12 سال زندان انفرادی

رئیس بنیاد شهید ادامه داد: هزار نفر از اسرای ایران از افسران و خلبان‌ها بودند که شهید لشکری یکی از آن‌هاست. شهید لشکری 12 سال از 18 اسارت خود را در زندان انفرادی گذراند. همچنین در بین اسرا اقلیت‌های مذهبی نیز وجود داشتند. این مسئله بیانگر آن است که مردم این سرزمین فارغ از هر دینی اجازه تجاوز به خاکشان را نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه حجت‌الاسلام ابوترابی برای آزادگان قوت قلب بودند، تأکید کرد: بسیاری از آزادگان در دوران اسارت درس خواندند و امروز با کمال افتخار باید بگویم 4 هزار آزاده با مدرک دکترا داریم. اسرای ما یک تفاوت آشکار با اسیران عراقی داشتند. عراقی‌ها زمان اسارت به صدام دشنام می‌دادند اما اسرای ایرانی در زمان اسارت مرگ بر صدام می‌گفتند.

تجلیل از 10 آزاده سرافراز

در سالگرد ورود آزادگان به کشور و در کنگره ملی و همایش سراسری الماس‌های درخشان، حجت‌الاسلام سید محمدعلی شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به نمایندگی از خانواده‌های شهدا، ایثارگران و آزادگان تقدیر کرد.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

 

انتهای پیام

 

 

captcha