ضرورت محتوابخشی به مساجد در راستای تبیین بحث امامت
کد خبر: 3835543
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴

ضرورت محتوابخشی به مساجد در راستای تبیین بحث امامت

گروه فرهنگی ــ رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان گفت: در زیارت جامعه کبیره یک دوره مباحث امامت و ولایت تبیین شده است؛ لذا محتوابخشی به مساجد باید با رویکرد امام هادی(ع) و در راستای تبیین مباحث امامت و ولایت باشد.

ضرورت محتوابخشی به مساجد؛ در راستای تبیین بحث امامتبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد وفایی، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان در نشست خبری که 26 مردادماه به‌مناسبت فرارسیدن روز جهانی مسجد در محل حوزه علمیه خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: مساجد همواره در طول تاریخ اسلام و بعد از نبی مکرم نقش ارزشمندی داشته و دشمن نیز نقش مساجد و ارتباط آن با بدنه مردم را به‌خوبی می‌داند که دست به جنایت زد و مسجدالاقصی را به آتش کشید و از این‌رو 31 مرداد روز جهانی مسجد نامگذاری شد.

وی ادامه داد: مبدأ همه حرکت‌های اساسی و کلیدی نظام مقدس جمهوری اسلامی مسجد بوده، مردم خداجو و ولایی با اجتماع در مساجد انقلاب شکوهمند اسلامی را در قرن بیستم به وجود آوردند و از همان روز اول دشمن با انقلاب ما در ستیز بوده و طولانی‌ترین جنگ را برای براندازی نظام نوپای اسلامی با ما به راه انداخت اما مردم ولایت‌مدار با گذشتن از جان و مال خود در این صحنه حضور یافتند و البته دشمن با خفت و خواری مغلوب شد که در این جریان نیز مجامع بین‌المللی حق را به ملت ایران دادند.

وفایی با اشاره به اینکه با ورود به گام دوم انقلاب اسلامی مساجد رونق خاصی گرفته است، ادامه داد: از آنجا که نقش مساجد را دشمنان به‌خوبی فهمیده‌اند، با ترفندهایی که انجام دادند، بعد از مدتی فعالیت‌های مساجد کمرنگ شد، اما بار دیگر به برکت تلاش‌هایی که در این حوزه صورت گرفته، شاهد رونق دوباره مساجد هستیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان اضافه کرد: با توجه به رصدهای چند ساله اخیر که در مرکز رسیدگی به امور مساجد صورت گرفته است، در خراسان بزرگ 9508 مسجد داریم که از این تعداد 3363 مسجد فعال و نماز جماعت در آن اقامه می‌شود.

وی افزود: از تعداد کل مساجد خراسان، تعداد 6490 مسجد در خراسان رضوی، 1509 مسجد در خراسان شمالی، 1959 مسجد در خراسان جنوبی وجود دارد که به ترتیب 2935 مسجد در خراسان رضوی، 219 در خراسان شمالی و 163 مسجد در خراسان جنوبی فعال است. البته مساجد غیرفعال مساجدی هستند که در روستا بنا شده و به‌عنوان مثال در پنج مسجد روستا امام جماعت نیست؛ لذا در یک مسجد اقامه نماز صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان در تشریح برنامه‌های روز جهانی مسجد بیان کرد: برنامه‌های روز جهانی مسجد از روز چهارشنبه آغاز شده که اولین آن مربوط به دیدار اعضای مرکز شورای سیاستگذاری با امام جمعه مشهد بود که در آن روز نیز مساجد جهانی مقاومت نیز افتتاح شد.

وی تصریح کرد: اجتماع عظیم جوانان جهادی مسجدی و میثاق شهدا در مزار شهدای سراسر استان روز پنج شنبه، 31 مردادماه انجام شد و عصر امروز نیز آیین افتتاح مناطق شهری امور مساجد صورت می‌گیرد.

وفایی ادامه داد: برگزاری نشست بانوان نخبه استان، اجتماع سادات در مساجد، بازدید مدیریت و مسئولان مرکز شورای سیاست گذاری از برخی مساجد و مراکز نیکوکاری و نیازمندان و برگزاری همایش بزرگ فعالان مسجد و ائمه جماعات مشهد از دیگر برنامه‌های روز جهانی مسجد است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان ابراز کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل در راستای رونق یافتن مساجد محتوابخشی از سوی ائمه جماعات به نمازگزاران است و با توجه به اینکه در روز میلاد باسعادت امام هادی(ع) هستیم و زیارت جامعه کبیره از سوی این امام همام بسیار سفارش شده است؛ چرا که در زیارت جامعه کبیره یک دوره مباحث امامت و ولایت تبیین شده است؛ لذا محتوابخشی به مساجد باید با رویکرد امام هادی(ع) و در راستای تبیین مباحث امامت و ولایت باشد.

انتهای پیام

captcha