بررسی شخصیت حضرت زینب(س) در جدیدترین شماره «پژوهشنامه معارف حسینی(ع)»
کد خبر: 3835548
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲

بررسی شخصیت حضرت زینب(س) در جدیدترین شماره «پژوهشنامه معارف حسینی(ع)»

گروه اندیشه ــ چهاردهمین شماره فصلنامه تخصصی «پژوهشنامه معارف حسینی(ع)» به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی محمدحسین مردانی نوکنده منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ چهاردهمین شماره فصلنامه تخصصی «پژوهشنامه معارف حسینی(ع)» ویژه تابستان 1398 به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی محمدحسین مردانی نوکنده منتشر شد.

عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «بررسی شخصیت و اوصاف حضرت زینب(س)»، «ولایت‌مداری حضرت زینب(س)»، «تحلیل اقتباس‌های قرآنی حضرت زینب(س) در خطبه کوفه»، «روابط عاطفی حضرت زینب و امام حسین(ع) با تأکید بر واقعه عاشورا»، «تبیین شیوه‌های تبلیغی حضرت زینب(س) مبلغ بزرگ قیام عاشورا»، «ما رایت إلا جمیلا»، «سیمای حضرت زینب(ع) در شعر شاعران مسیحی معاصر عرب»، «نکته‌هایی از معارف حسینی».

شخصیت و اوصاف حضرت زینب(س)

در چکیده مقاله «بررسی شخصیت و اوصاف حضرت زینب(س)» می‌خوانیم: «بررسی اوصاف و القاب اهل بیت(ع) به صورت کامل در جامعه امروزی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. به ویژه آنکه در طی سال‌ها، همواره سعی دشمنان در تحریف و نابودی آن بوده است. نگاهی به زندگانی، تربیت، اخلاق و صفات عالیه حضرت زینب(س) به خوبی می‌تواند شأن و عظمت بی‌نظیر و تحسین‌برانگیز ایشان را در اذهان زنده ساخته و به ویژه برای زنان مسلمانی که قصد پیمودن راه ایشان را در مسیر زندگی و اعمالشان دارند، الگو و درس خوبی است که هزارنکته ‌ارزنده در آن یافت شده و مستتر است، که با پرداختن به آن می‌توان برای جامعه ‌مسلمان - بویژه زنان - بابی تازه از فضایل آن حضرت را گشود. این مقاله بر آن است تا با بررسی شخصیت و اوصاف حضرت زینب(س) با آیات قرآن کریم و روایات معصومین(ع) آن حضرت را معرفی کرده و به اثبات برساند که ایشان تجسم اخلاق راستین انسان کامل بوده و بهترین اسوه برای رهروان راه هدایت به شمار می‌آید.»

در طلیعه مقاله «ولایت‌مداری حضرت زینب(س)» آمده است: «ولایت‌مداری (قبول و حراست عملی از مقام امامت علی(ع) و اولادشان) از ارکان ضروری و مورد تأکید در قرآن کریم و روایات پیامبراکرم(ص) و اهل بیت(ع) است. در این میان حضرت زینب(س) فرزند امام علی(ع) و فاطمه(س) که از دامان رسالت و امامت برخاسته است؛ به دلیل یاری امام زمان خویش در شرایط دشوار زمانی و مکانی، یکی از الگوهای بارز در امر ولایت‌مداری و ولایت‌پذیری است. سؤال اصلی اینجاست که سبک زندگی حضرت زینب(س) در حوزه ولایت‌مداری در چه ابعادی بوده است؟ این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانه‌ای به بررسی ابعاد ولایت‌پذیری حضرت زینب در زندگانی ایشان پرداخته است. دستاورد این پژوهش آن است که حضرت زینب(س) به عنوان یک بانوی مسلمان و متعهد به اصول اسلامی، در تمام حالات زندگانی خود از امام زمان خویش اطاعت و التزام علمی و عملی داشته‌اند.»

در چکیده مقاله «تحلیل اقتباس‌های قرآنی حضرت زینب(س) در خطبه کوفه» می‌خوانیم: «ماندگاری قیام امام حسین‌(ع) و رسوایی دستگاه بنی‌امیه مرهون خطبه‌ها و روشنگری‌های حضرت زینب کبری‌(س) است. ایشان در خطبه‌های شهر کوفه و شام با استناد به آیات قرآن کریم به بیان عهد‌شکنی مردم، مظلومیت و حقانیت امام حسین(ع) و رسوا نمودن بنی‌امیه پرداختند. نوشتار پیش رو با شیوه توصیفی تحلیلی و روش کتابخانه‌ای به تحلیل اقتباس‌های قرآنی حضرت زینب‌(س) در خطبه شهر کوفه می‌پردازد.»

روابط عاطفی حضرت زینب و امام حسین(ع)

در طلیعه مقاله «روابط عاطفی حضرت زینب و امام حسین(ع) با تأکید بر واقعه عاشورا» چنین آمده است: «یکی از مسائلی که کمتر به آن توجه شده روابط عاطفی معصومان‌(ع) با اعضای خانواده و بستگان درجه اول و روابط عاطفی متقابل آنان با معصوم‌(ع) است. از این‌رو در این مقاله روابط عاطفی حضرت زینب‌(س) با امام حسین(ع) در طول حیات حضرت زینب‌(س) بررسی شده اما تأکید مقاله بر واقعه عاشورا است. در این جستار با توجه به رعایت سیر تاریخی از ولادت حضرت زینب‌(س) تا اتمام واقعه عاشورا و وقایع پس از آن، حوادث به ترتیب توالی مورد توجه بوده و روابط عاطفی از لابه لای گزارش‌های تاریخی و روایی استخراج شده است . نتایج تحقیق نشان می‌دهد که این روابط عاطفی مبتنی برعقلانیت بوده و صرف احساس زنانه نبوده بلکه بروز عواطف در مواردی دارای جنبه‌های عقیدتی و سیاسی نیز بوده است.»

شیوه‌های تبلیغی حضرت زینب(س)

در چکیده مقاله «تبیین شیوه‌های تبلیغی حضرت زینب(س) مبلغ بزرگ قیام عاشورا» می‌خوانیم: «حضرت زینب‌ در واقعه بزرگ کربلا، با کمال صبر و استقامت به تبلیغ و نشر معارف اسلامی وآرمان‌های الهی پرداختند. اگر استقامت این بانوی بزرگ نبود، حادثه کربلا اثر کافی را نداشت و دشمنان نمی‌گذاشتند پیام کربلا به نسل‌های آینده منتقل شود. نوشتار پیش رو با روش توصیفی تحلیلی و شیوه کتابخانه‌ای به تبیین شیوه‌های تبلیغی حضرت زینب بزرگ مبلغ قیام عاشورا می‌پردازد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که یکی از فضایل و خصایص حضرت زینب مقام علمی اوست. ایشان زنی دانشمند، سخنور، فصیح و بلیغ بود و با سخنانش، نهضت عاشورا را به بهترین و نیکوترین وجه ممکن به پایان رساند. همچنین خطبه‌های آگاهانه و حکیمانه او که با استناد به آیات قرآن کریم بوده است، زمینه سقوط حکومت اموی را فراهم و آخرین ضربه را بر پیکر حکومت آنان وارد کرد. بعد از واقعه عاشورا، حضرت زینب به وظیفه خود که تبلیغ اهداف قیام حسینی و ماهیت قیام ابا عبدالله الحسین بود، عمل نموده بود و با بیان خطبه‌های شیوا با مضامین و محتوای ارزشمند، رسالت امام حسین را به اتمام رسانید. بی‌شک توفیق آن بزرگوار در حرکت سیاسی، فرهنگی ابلاغ پیام مظلومیت حسین را می‌باید با ساختار فکری، علمی و نظری عمیق ایشان که در غالب خطبه‌های آتشین متجلی شود و همچنین بهره‌گیری مناسب وی از شیوه‌های تبلیغی در رساندن پیام واقعه عاشورا مرتبط دانست‌.»

انتهای پیام

captcha