مبارزه امام هادی(ع) با تفکر جسمانیت خداوند
کد خبر: 3835567
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰

مبارزه امام هادی(ع) با تفکر جسمانیت خداوند

گروه معارف - امام جمعه قوشچی گفت: امام هادی(ع) با تفکر جسمانیت خداوند به‌شدت مبارزه کرده و در آن زمان تنها مرجع و تنها شخصی بودند که مردم برای برطرف کردن شبهات و اینکه خداوند دارای جسم است یا خیر به وی مراجعه می‌کردند و ایشان تمام شبهات در این زمینه را پاسخ می‌دادند.

مبارزه امام هادی(ع) با تفکر جسمانیت خداوند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدر عباسی، امام جمعه قوشچی، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: مهمترین چالش علمی در زمان دهمین امام شیعیان، عصمت انبیا و جسمانی بودن خداوند متعال بود که از زمان مامون که فلسفه یونانی در میان علمای عربی ترجمه شد و همیشه بحث جسمیت خداوند مطرح بود و علمای اهل سنت که بیشتر وهابیت بودند، به جسمانیت خداوند معتقد هستند، یعنی می‌گویند که پروردگار جسمی است که دارای دست، پا، چشم و دهان بوده و بر تختی نشسته و عالم را مدیریت می‌کند که این تفکر بت‌پرستی بوده و اگر خداوند جسم باشد، محدود می‌شود که محدودیت با کمال پروردگار سازگار نیست.

وی افزود: امام هادی(ع) با تفکر جسمانیت خداوند به‌شدت مبارزه کرده و در آن زمان تنها مرجع و تنها شخصی بودند که مردم برای برطرف کردن شبهات و اینکه خداوند دارای جسم است یا خیر به وی مراجعه می‌کردند و ایشان تمام شبهات در این زمینه را پاسخ می‌دادند.

عباسی ادامه داد: در بحث عصمت انبیا علمای بسیاری وجود داشت که قائل به معصومیت انبیا نبودند که امام دهم با این تفکر اشتباه مقابله کردند، در این دو حوزه امام هادی(ع) بزرگترین شبهات را در زمان خود پاسخ دادند و با علمایی که سعی در وارونه و ناصحیح جلوه دادن دین بودند، مبارزه کردند.

وی تصریح کرد: امام دهم شیعیان شاگردان زیادی داشتند که یکی از شاگردان ایشان حضرت عبدالعظیم حسنی بوده و حضرت در روایتی فرموده است که زیارت عبدالعظیم حسنی مساوی با زیارت کربلا است که از نوادگان امام حسن(ع) هستند و امام هادی(ع) توسط همین شاگردان خود بسیاری شبهات را برطرف و با بسیاری از عقاید غلط مقابله کرده‌اند.

امام جمعه قوشچی خاطرنشان کرد: عبدالعظیم حسنی که از برجسته‌ترین شاگردان امام دهم بود، موجب تثبیت تشیع در ری شد که بیانگر سطح عالی تعلیمات امام در پرورش شاگردان خود است.
انتهای پیام

captcha