حضرت علی(ع)؛ جریانی از آدم تا منجی/ ولایت هم‌وزن توحید و وحی است
کد خبر: 3835889
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹
حجت‌الاسلام صدیقی تبیین کرد؛

حضرت علی(ع)؛ جریانی از آدم تا منجی/ ولایت هم‌وزن توحید و وحی است

گروه جهاد و حماسه ــ دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر در هفتمین جشن ایثار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سه آیه‌ای که خداوند در آنها به پیامبر(ص) هشدار می‌دهد اشاره کرد و گفت: براساس آیات قرآن، ولایت امیرمؤمنان هم‌وزن وحی و توحید است.

به گزارش ایکنا؛ هفتمین جشن ایثار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز، 27 مردادماه، به مناسبت سالروز ورود ایثارگران به کشور با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ایثارگران وزارت ارشاد، در این وزارتخانه برگزار شد. در این مراسم که امسال در آستانه عید غدیر برگزار شد، حجت‌الاسلام صدیقی، دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر، نیز حضور داشت.

در ابتدای این مراسم محمدرضا سوقندی، مشاور وزیر ارشاد در امور ایثارگران، با تأکید بر دنبال کردن جریان فکری، معرفتی و فرهنگی ایثار و شهادت در دفتر امور ایثارگران وزارت ارشاد، گفت: در گام دوم انقلاب نیاز به تغییر و تحول برای تداوم رسالت گسترش ایثار در کشور داریم و وزارت ارشاد نباید به دستگاه خدماتی و حمایتی در حوزه ایثار تبدیل شود، بلکه باید نقش راهبردی در این خصوص داشته باشد.

حجت‌الاسلام صدیقی، دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر، دومین سخنران این مراسم بود. وی عید غدیر را عید سرنوشت بشر، تجلی حق، ارائه مدل حکومت، ارائه تابلو برای انسانیت، تعیین کردن سنگر برای محفوظ ماندن قرآن، عید تضمین بقای آئین و شریعت و ارائه سبک و روش زندگی دانست و گفت: خداوند 124 هزار پیامبر و 14 امام معصوم برای بشر فرستاده است و همه آنها آئینه هستند و آن چیزی که در این آئینه ظهور پیدا می‌کند، ولایت الهی است که محور این ولایت امیرمؤمنان محسوب می‌شود و تنها شخصیتی که از جانب خداوند مدال امیرالمؤمنین بودن را دارد علی(ع) است.

علی(ع)؛ جریانی از آدم تا منجی/ چرا ولایت هم وزن توحید و وحی است

امام علی(ع) یک جریان است

حجت‌الاسلام صدیقی با تأکید بر اینکه امام علی(ع) یک شخص نیست، بلکه یک جریان است که از آدم شروع شده و تا ظهور امام زمان(عج) ادامه دارد، اظهار کرد: اشرف مخلوقات و مقرب‌ترین موجود در بارگاه خداوند، رسول اکرم(ص) است اما سِرِ این پیامبر به تصریح قرآن امیرمؤمنان است.

وی ادامه داد: امیرمؤمنان با داشتن واقعیت‌ها، معجزات و کراماتی که از زمان به دنیا آمدن در خانه خدا تا شهادت در خانه خدا داشته‌اند بسیار مظلوم هستند و اولین کرامت و معجزه ایشان شکافته شدن دیوار کعبه و به دنیا آمدن ایشان در کعبه بود. محبت امیرمؤمنان اکسیر است و تعلقات غیرالهی را در وجود انسان قطع و انسان را از وابستگی‌ها وارسته می‌کند. عشق و محبت علی(ع) بر بنای معرفت و شناخت است.

وی ضمن قرائت آیه 55 سوره مائده که می‌فرماید: «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ؛ ولى شما تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آورده‏‌اند همان كسانى كه نماز برپا مى‌دارند و در حال ركوع زكات مى‏‌دهند»، گفت: جز لجاجت و جنبه‌های سیاسی هیچ چیزی باعث نمی‌شود که انسان با وجود این آیه، بعد از پیامبر(ص)، غیر از امیرمؤمنان را برای رهبری انتخاب کند.

حجت‌الاسلام صدیقی با اشاره به اینکه ابتدای آیه ولایت با کلمه «انما» آغاز شده است، تصریح کرد: «انما» نشان می‌دهد که ولی بودن فراتر از مسئله محبت، نصرت و تعاون است و جز مسئله حاکمیت و زمامداری هیچ چیز دیگری از این آیه برداشت نمی‌شود. اما مدل حاکمی که در این آیه مصداق اولش امیرمؤمنان است و برای همیشه چنین مصداقی را می‌طلب «الذین آمنوا» است که نشان می‌دهد حاکم باید اول مؤمن باشد و نیز «يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ» باشد یعنی ارتباط دل‌ها را با خالق تنظیم کند و «يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ» باشد یعنی در پرتو ارتباط با خدا ارتباط با خلق را تنظیم کند و به داد مردم برسد و فقر را برطرف کند.

علی(ع)؛ جریانی از آدم تا منجی/ چرا ولایت هم وزن توحید و وحی است

وی اضافه کرد: اینکه فردی هم در نماز تمام تمرکزش به خدا باشد و هم در عین تمرکز، نیاز خلق خدا را نادیده نگیرد، یعنی او همان حاکمی است که خداوند وی را در غدیر به عنوان مدل حکومتی برای همه جوامع بشری انتخاب کرده است.

حجت‌الاسلام صدیقی به کتاب «شیعه در اسلام» نوشته هانری کوربن اشاره کرد و گفت: این کتاب باید به عنوان کتاب درسی خوانده شود چرا که گویا عبارت‌ها از کثرت معنا در حال انفجار هستند. در این کتاب سه شأن برای امام معرفی شده که شأن اول منحصر شدن عدل و علم در وجود حاکم برای بشر است. خلیفه خدا نماینده خداست و ولایت عین عبادت است. کسی که در ولایت جایگاه دارد نفر اول در بندگی خداست و به جز خدا را در وجودش نمی‌بیند تا خودی داشته باشد و بر کسی زور بگوید و از کسی باج بگیرد، او تمام وجودش آئینه است.

وی نکته دوم را تبیین و حراست دانست و گفت: قرآن 70 پرده و بطن دارد و از هر منزلی از منازل قرآن عبور کنی به منزل وسیع‌تری دسترسی پیدا می‌کنی. کسی که باطن و اسرار قرآن را در اختیار دارد، کسی است که وجود خودش قرآن ناطق است و این جز امام معصوم نمی‌تواند باشد. لذا فرمود: «عَلِیٌّ مَعَ الْقُرْآنِ وَ الْقُرْآنُ مَعَ عَلِی لَا یَفْتَرِقَا». هر وقت قرآن می‌خوانید بدانید که دامن علی را گرفته‌اید و قرآن از علی جدا نمی‌شود و هر وقت در محضر قرآن قرار گرفتید در محضر علی(ع) قرار گرفته‌اید.

علی(ع)؛ جریانی از آدم تا منجی/ چرا ولایت هم وزن توحید و وحی است

غدیر سرتاسر سیاست دینی است

حجت‌الاسلام صدیقی سومین مسئله را هدایت باطن بیان کرد و گفت: هدایت باطن، رمز اساسی ضرورت وجود ولی خدا در میان بشر است و غدیر سرتاسر سیاست دینی و عین سیاست است.

در پایان حجت‌الاسلام صدیقی با اشاره به اینکه حجت‌الاسلام قرائتی با وی تماس گرفته و خواستار مطرح کردن سه مطلب بوده است، گفت: آقای قرائتی گفتند سه آیه در قرآن کریم هست که در آن خداوند پیامبر(ص) را تهدید می‌کند که یکی در مورد وحی است که پیامبر(ص) تهدید می‌شود که اگر وحی را کم یا زیاد کنی رگ حیاتت را قطع می‌کنم. بنابراین وحی به قدری حساس است که اگر اشرف خلائق بخواهد در متن وحی تغییر ایجاد کند خداوند به او مهلت نمی‌دهد. مسئله دوم توحید است که خداوند فرموده است اگر شرک در وجود تو راه پیدا کند تمام اعمالت نابود می‌شود و سومین تهدید هم آیه 67 سوره مائده که می‌فرماید: « يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ؛ اى پيامبر آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده است را ابلاغ كن و اگر نكنى پيامش را نرسانده‏‌اى و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى‌دارد؛ آرى خدا گروه كافران را هدايت نمى‌كند» است.

وی تصریح کرد: ولایت امیرمؤمنان هم‌وزن وحی و توحید است. ولایت فقیه ادامه غدیر است اما بدل محسوب می‌شود و ان‌شاالله اصلش قرار است بیاید. این نظام را در کنار خون شهدا نگه دارید تا امام زمان تشریف بیاورند.

ایثار زنان و نوجوانان در جنگ دیده نشده است

در ادامه این مراسم سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن گرامیداشت روز بازگشت آزادگان، گفت: تاریخ 14 قرن اسلام و تاریخ معاصر ایران به ویژه دوران انقلاب و دفاع مقدس سرشار از اتفاقات و نکته‌های فراوانی است که یکی از مسئولیت‌های اکتشافی دفتر ایثارگران می‌تواند بررسی این مورد باشد که کدام بخش‌ها کمتر دیده و روایت شده است.

وی با اشاره به اینکه ایثار زنان و نوجوانان در جنگ و سایر حوزه‌ها دیده نشده است، گفت: شخصیت‌های ایثارگر با توجه به رده‌ سنی، جنسیت، قومیت، صنفی و ... باید به نمادهای قابل تکثیر تبدیل شوند.

پایان بخش این مراسم رونمایی از چهار پوستر شامل دو پوستر غدیر 98، پوستر نخستین جشنواره اخلاق و آداب ایثار و ایثارگری و پوستر نخستین یادواره شهدای وزارت ارشاد بود. همچنین در این مراسم از پنج ایثارگر برتر وزارت ارشاد تجلیل به عمل آمد.

گزارش تصویری مراسم را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha