۴۴۸ زندانی جرایم غیرعمد کهگیلویه و بویراحمد به کمک خیران نیاز دارند
کد خبر: 3835984
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲

۴۴۸ زندانی جرایم غیرعمد کهگیلویه و بویراحمد به کمک خیران نیاز دارند

گروه فرهنگی ــ مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم‌اکنون ۴۴۸ زندانی جرایم غیرعمد در سطح زندان‌های استان نیاز به کمک خیران دارند.

448 زندانی جرائم غیرعمد کهگیلویه و بویراحمد به کمک خیرین نیاز دارند

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، به نقل از روابط عمومی زندان‌های کهگیلویه و بویراحمد، اسماعیل جمیاری، مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کهگیلویه و بویراحمد امروز، 28 مردادماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: هم‌اکنون 448 زندانی جرایم غیرعمد در سطح زندان‌های استان نیاز به کمک خیران دارند که از این تعداد 351 نفر محکومان بدهی مالی، 85 نفر محکومان مهریه، 9 نفر محکومان نفقه و 3 نفر محکومان تصادف هستند.

وی با اشاره به اینکه 330 نفر از این محکومان آقا و 18 نفر بانو هستند،‌ افزود: از ابتدای سال‌ جاری تاکنون 60 نفر آزاد کردیم و روز چهارشنبه، 23 مردادماه با حضور استاندار، رئیس دادگستری و جمعی از مسئولان قضایی در جشن ولایت، 52 نفر شامل 50 مرد و دو زن از زندان‌های یاسوج، گچساران و کهگیلویه آزاد شده و به آغوش خانواده و جامعه باز‌گشتند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه جمع کل زندانیان آزاد شده از ابتدای سال تا امروز 112 نفر است، بیان کرد: میزان بدهی این 52 نفر دو میلیارد تومان بوده که یک میلیارد را از شکات و طلبکاران رضایت گرفته و برای یک میلیارد باقیمانده، 300 میلیون تومان را وام و آورده زندانیان، 400 میلیون را ستاد دیه استان و 300 میلیون تومان را ستاد دیه کشور تأمین کرده و امروز این زندانیان آزاد شده‌اند.

جمیاری بیان کرد: متأسفانه با وجود اینکه در سه سال اخیر قریب به 700 زندانی جرایم غیر عمد با کمک خیران هم‌استانی و کشوری از زندان آزاد شده‌اند، همچنان شاهد ورود این دسته از زندانیان جرایم غیر عمد به زندان‌ها هستیم.

مراقبت پس از خروج برای زندانیان جرایم غیرعمد

وی ابراز کرد: برای همه زندانیان اعم از زندانیان جرایم عمد و غیر عمدی که در دوران حبس در دوره‌های آموزشی و حرفه‌آموزی، مهارت لازم را کسب کرده‌اند و موفق به اخذ گواهینامه شده‌اند مرکزی به نام مراقبت پس از خروج را داریم که زندانیان بعد از آزادی به این مرکز مراجعه کرده و با ارائه گواهینامه، تقاضای وام خوداشتغالی می‌کنند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: به تناسب رشته و مهارت و با همکاری بانک‌های عامل، وام‌های قرض‌الحسنه به آن‌ها داده می‌شود تا با ایجاد اشتغال و کسب و کار مرتکب جرم جدید و بازگشت مجدد به زندان نشوند.

حمیاری اضافه کرد: خوشبختانه اقدامات فرهنگی و تربیتی و نیز دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای باعث اصلاح و تربیت زندانیان و پشیمانی آنان از رفتار و کردار گذشته شده و میزان بازگشت مجدد در حال کاهش است.

وی در خصوص جلب مشارکت‌های عمومی، گفت: علاوه بر برگزاری جشن‌های گلریزان در سطح شهرستان‌های استان در محیط‌هایی مانند دانشگاه‌ها، مراکز دانشجویی و محافل ورزشی، اطلاع‌رسانی انجام گرفته و کمک‌های بسیار خوبی در سال‌های اخیر با هدف آزادی زندانیان جرایم غیر عمد جمع‌آوری شده است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کهگیلویه و بویراحمد افزود: مرکز جمع‌آوری کمک‌های مردمی با هدف استخلاص زندانیان جرایم غیرعمد توسط ستاد دیه استان تشکیل شده و هم‌استانی‌ها و هم‌وطنان می‌توانند با مراجعه به این مرکز که در یاسوج، خیابان جمهوری، کوچه ایمان، روبه‌روی هنرستان اقبال لاهوری واقع است یا با واریز به شماره حساب‌های 02170921630050 بانک ملی و 3002347880 بانک تجارت به نام ستاد دیه استان کمک‌های خود را اهدا کنند.

جمیاری اظهار کرد: همه کمک‌های جمع‌آوری شده زیر نظر هیئت امنای ستاد و با حساسیت و ظرافت خاص و امانت‌داری صرفاً برای زندانیان جرایم غیرعمد هزینه خواهد شد. اعضای هیئت امنای استان؛ رئیس دادگستری به‌عنوان رئیس هیئت امنا، مدیر‌کل زندان‌های استان، نائب رئیس ستاد دیه، مدیر‌کل کمیته امداد به‌عنوان عضو ثابت و چهار نفر معتمد هستند.

وی گفت: مرکز مراقبت بعد از خروج، علاوه بر اعطای وام خود اشتغالی در زمینه‌های ارائه مشاوره به زندانیان آزاد شده و خانواده‌های آن‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی و خدمات اشتغال و کاریابی فعالیت دارند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این مرکز با همکاری انجمن‌های حمایت نسبت به برگزاری دوره‌های آموزش مهارت‌آموزی، مبارزه با اعتیاد و طلاق و کمک‌های مادی در قالب پول نقد یا سبد کالا اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

جمیاری ادامه داد: در طول سال و در تمام مناسبت‌های ملی و مذهبی برنامه‌های فرهنگی و تربیتی با هدف تقویت باورهای دینی و مذهبی زندانیان انجام می‌گیرد، ضمن اینکه خدمات بهداشتی، درمانی و روان‌شناسی نیز در زندان‌ها ارائه می‌شود.

فعال شدن ورزش زورخانه‌ای در زندان‌ها

وی بیان کرد: با هدف پر کردن اوقات فراغت زندانیان، ورزش صبحگاهی و ورزش‌های عمومی ویژه زندانیان انجام می‌شود، اخیراً ورزش زورخانه‌ای در زندان فعال شده است. در زندان گچساران یک باب زورخانه ساخته شده و در زندان‌های مرکزی و دهدشت نیز ساخت زورخانه در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: در زندان‌ها به حقوق شهروندی زندانیان توجه می‌شود و بدون توجه به نوع جرم و میزان مجازات، خدمات متعددی به آنان ارائه خواهد شد، نمازهای جماعت، کلاس‌های آموزشی قرآن، احکام، نهضت سوادآموزی و تحصیلات بالاتر تا مقاطع لیسانس و فوق لیسانس در زندان‌ها ارائه می‌شود و نکته جالب این است که در کارنامه صادره نامی از زندان و کلمه زندانی برده نمی‌شود.

جمیاری یادآور شد: سازمان زندان‌ها تمام سعی و تلاش خود را جهت بازسازی شخصیت و بازپروری زندانیان به کار می‌گیرد و انتظار دارد تا خانواده و جامعه نیز با پایان یافتن حبس و آزادی زندانی او را پذیرش کنند و برچسب زندانی را از پیشانی او بردارند.

انتهای پیام

captcha