شایسته‌سالاری پیام غدیر/ هدف در اندیشه غدیری وسیله را توجیه نمی‌کند
کد خبر: 3836049
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳

شایسته‌سالاری پیام غدیر/ هدف در اندیشه غدیری وسیله را توجیه نمی‌کند

گروه معارف ــ یک مدرس دانشگاه با بیان اینکه نهج البلاغه معیار و مبنای مناسبات همه ما در زندگی است، یک جامعه غدیری رسالت دارد تا رفتارهای فردی، سیاسی، اجتماعی خود را بر مبنای آن انسان کامل و انتخاب غدیر، تنظیم کنیم.

اقتدا به علی(ع)؛ رسالت جامعه غدیریبه گزارش ایکنا از مازندران، سیدمعصوم باقرپور، محقق و مدرس دانشگاه عصر روز گذشته، 27 مردادماه در نشستی با حضور خبرنگاران با اشاره به منش، تفکر، اصالت و فرهنگ غدیر، گفت: غدیر اگر غدیر شد به رویداد 10 ذی‌الحجه مربوط می‌شود که رسالت پیامبر(ص) را در آیه 67 سوره مبارکه مائده «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْكَافِرِینَ؛ ای پیامبر آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است كاملاً(به مردم) برسان و اگر نكنی، رسالت او را انجام نداده‏ ای و خداوند تو را از (خطرات احتمالی) مردم نگاه می‌دارد، و خداوند جمعیت كافران (لجوج) را هدایت نمی‌كند.» مشخص کرده است.

وی با اشاره به آیه 67 سوره مبارکه مائده، افزود: نکته مهم در این آیه این است که خداوند به پیامبرش تأکید می‌کند؛ اگر نتواند این پیام را ابلاغ کند 23 سال زحمت پیامبری‌اش به هدر می‌رود که این نه تنها جنبه امامت و ولایت را دربرمی‌گیرد بلکه تمام شئون پیامبر اکرم(ص) را شامل خواهد شد.

مدرس دانشگاه افزود: پیام آیه 67 سوره مبارکه مائده، خوف و امید است که در ادامه این آیه خداوند «در ابلاغ این رسالت پیامبرش را از آزار و اذیت و فشارهای روحی و روانی که ممکن است از سوی مردم روی دهد نجات خواهد داد و حمایت خواهد کرد.»

رویکردهای غدیر

این محقق معارف و نهج‌البلاغه با تأکید بر اینکه غدیر رویکردهای مختلفی از جمله سیاسی، حکومتی، خانوادگی و اجتماعی دارد، اظهار کرد: تخصص همراه با تعهد، سیاست همراه با اخلاق و دینداری، معاش همراه با معاد دیگر رویکردهای غدیر است.

وی با بیان اینکه، مسئولیت‌پذیری تعهد و امانتداری، اخلاق، رعایت حقوق و حریم انسانی و حقوق شهروندی، توجه به حقوق محرومان و ضعفا از مصادیق رویکرد انسانی غدیر است، افزود: در این رویکر است که حضرت علی(ع) می‌فرماید: «شما را به خدا در میان افراد جامعه به فکر فقرا و کسانی که نان شب ندارند باشید.»

این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه، همه مسلمانان باید با حفظ انسجام و وحدت، آرمان‌های غدیر را پاس بدارند، گفت: غدیر کامل‌کننده بعثت پیامبر(ص) است. اگر هدف پیامبر رشد انسان‌ها است با غدیر تربیت، صلاح و فلاح انسان‌ها تحقق پیدا می‌کند.

تفکر غدیری

وی درک غدیر را منوط به عمل به مبانی فکری و عقیدتی غدیر دانست و افزود: تفکر غدیری باید در ابعاد و زوایای مدیریتی در جامعه نهادینه شود و مدیران غدیری باید از سلامت صلابت و شجاعت بالایی برخوردار باشند تا جامعه غدیری در سایه تفکر علوی به اهداف خودش دست یابد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: اگر زندگی انسان‌ها بر اساس منش غدیری شکل گیرد آن وقت می‌توانیم بگوییم به غدیر نزدیک شده‌ایم و عمده بسیاری از بی‌رحمی‌ها و قساوت‌ها در دنیا، بداخلاقی‌ها، سوء‌ظن‌ها، نفاق، حرص و طمع و بسیاری از رذایل اخلاقی که امروزه تهدید روح مسلمانی می‌کند، ناشی از دور شدن از تفکر غدیری است.

باقر‌پور افزود: در اهمیت و جایگاه غدیر از عبدالله عائلی از علمای اهل تسنن نقل شده است: «همانا غدیر پاره تن اسلام است هر کس غدیر را انکار کند اسلام را انکار کرده است.»

وی افزود: آیه 67 سوره مبارکه مائده به اتفاق مفسران شیعه و سنی آیه انتصاب نامیده شده و بدون شک، غدیر یک ظرفیت و فرصت معنوی است که می‌تواند همچون چتری همه مسلمانان را در لوای خود قرار دهد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه‌ یکی از بزرگترین مؤلفه‌های غدیر شاخصه حریم‌داری و دفاع از حق است، اظهار کرد: امروزه در شرایطی که حق‌گرایی به عنوان یک حلقه مفقوده در ادوار مختلف زندگی مطرح است؛ غدیر می‌تواند نسخه‌ای برای صیانت از ارزش‌ها در برابر برخی آفت‌ها باشد.

پیام غدیر
وی با بیان اینکه امام علی(ع) مصداق بارز شایسته‌سالاری است، افزود: اینکه پیامبر اسلام(ص) شخصیتی ممتاز کامل و جامع مانند امیر‌المؤمنین(ع) را زعامت مسلمین قرار می‌دهد ناشی از یک نگرش و بینش و اعتقاد عمیق پیامبر(ص) به شایستگی‌های حضرت است و امروزه مدیران جامعه اسلامی باید در انتصاب افزاد شایسته توانمند با کفایت شجاع و انقلابی به تأسی از غدیر مبادرت کنند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: نهج‌البلاغه معیار و مبنای مناسبات همه ما در زندگی است و یک جامعه غدیری رسالت دارد تا رفتارهای فردی، سیاسی، اجتماعی خود را بر مبنا آن انسان کامل و انتخاب غدیر، تنظیم کنیم.

وی افزود: دشمنان اسلام از تفکر غدیری به خاطر قدرت بازدارندگی آن ‌برابر بی‌عدالتی‌ها، تبعیض‌ها، ظلم و تعرض به بیت‌المال هراس دارند و مفاسد اقتصادی اختلاس رشوه جایگاهی در تفکر غدیری ندارد.

باقرپور گفت: سامانه‌ای که دشمنان امروز اسلام و نظام طراحی می‌کنند ایجاد شک و تردید، سوء‌ظن و انشقاق میان مردم در مسائل دینی است. اگر واقعه غدیر به درستی درک می‌شد، عاشورایی اتفاق نمی‌افتاد.

وی «حریم‌داری و قانون‌گرایی» را شاخصی در منطق غدیری و سیره علوی دانست و ادامه داد: قانون در نگاه امام علی(ع) خط قرمز است و اجرای حدود و ثغور الهی از عمده‌ترین شاخص‌های منطق غدیری است.

این محقق نهج‌البلاغه اظهار کرد: در منطق سیاسی غدیر، هدف؛ وسیله را توجیه نمی‌کند و معتقد است برای رسیدن به هدف پاک، باید از ابزارهای پاک بهره گرفت.

وی ادامه داد: امام علی(ع) در جواب افرادی که به هر وسیله می‌خواهند به اهداف برسند؛ فرمود: «به خدا سوگند! اشتباه می‌کنید. معاویه از من زیرک‌تر نیست. او دغل‌باز و فاسد است.»

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه امروزه برخی تلقی‌شان از بیان ژن برتر زیرکی است، گفت: یکی از صفات برجسته امام علی(ع)، صداقت در سیاست و قاطعیّت در تصمیم‌گیری‌ها بود و ایشان هیچ نوع فریب‌کاری و سازش‌کاری و دورویی را نمی‌پذیرفت.

وی با تأکید بر اینکه امروزه اساس و فلسفه غدیر در جامعه باید بازخوانی و از سوی نخبگان و فرهیختگان جامعه اسلامی معرفی و تبیین شود، افزود: اکنون غدیر به سمت تشریفاتی شدن پیش می‌رود در حالیکه نیاز است به مسائل بنیانی و اساسی غدیر بپردازیم تا فرهیختگان بتوانند، فضا را با تحلیل عمیق علمی و معتبر و متقن از بروز برخی شبهات که باعث تشکیک در مبانی غدیر می‌شود جلوگیری کنند.

ضرورت زمان‌شناسی مؤمنان
باقرپور گفت: امروز باید زمان‌شناس باشیم چرا که این مهم در موضع‌گیری‌های ما و ادای تکلیف‌مان تأثیر مستقیم دارد و امام صادق(ع) فرمود: «هر کس زمان خویش را بشناسد دستخوش مسائل اشتباه‌انگیز نمی‌شود و حق و باطل بر او پوشیده نمی‌ماند.»

وی با بیان اینکه داعش ریشه در تفکر خوارج داشته و الان داعش با استراتژی همان خوارج، ظهور و بروز کرد، افزود: اگر واقعه غدیر خوب تحلیل کنیم می‌توانیم در برابر آن تکفیری‌ها حربه کارآمد داشته باشیم.

این محقق نهج‌البلاغه بروز برخی انحرافات اجتماعی، تحریف حقایق اسلام را از پیامدهای سلب غدیر دانست و بیان کرد: رسانه ملی یا حوزه علمیه و دانشگاه‌ها و نهادهای متولی فرهنگی باید به حرکت دربیایند و غدیر را به درستی معرفی کنند.

مشکلات معیشتی را به پای دین اسلام ننویسیم
وی با تأکید بر اینکه‌ نباید مشکلات معیشتی را به پای دین اسلام بنویسیم، افزود: باید مباحث نهج‌البلاغه را در مقطع راهنمایی و دبیرستان برای دانش‌آموزان تبیین و آنها را با ادبیات زندگی غدیری آشنا کنیم.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه، نگاه مدیران غدیری امروز باید به مردم از روی کرامت باشد، افزود: جناح‌بندی‌ها و سیاسی‌کاری‌ها با روح تفکر غدیری سنخیت ندارد و اگر امروز مسئولان سیاست کاری‌شان بر اساس رهنمودهای علی(ع) در نهج‌البلاغه ترسیم شود شاهد مسائل و مشکلات نخواهیم شد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به سخنان امام علی(ع) در نامه 62 در نهج‌البلاغه، بیان کرد: امام در نام 62 خود از اینکه قدرت به دست سفها و فجار بیفتد بیمناک بود و جالب اینجا است حضرت امام(ره) نیز تأکید می‌کرد نگذارید انقلاب به دست نا اهلان و نامحرمان بیفتد.
انتهای پیام

captcha