غدیر اطاعت ولایت الهی و دوری از شیطان است
کد خبر: 3836205
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
آیت‌الله فاضل لنکرانی:

غدیر اطاعت ولایت الهی و دوری از شیطان است

گروه اجتماعی ــ آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که حقیقت دین، پذیرش حکومت خدا، ولایت پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) و اهل بیت(ع) و در زمان غیبت، پذیرش ولایت فقیه است، گفت: اما بعضی مذاهب، ولایت را طور دیگری عنوان می‌کنند و می‌گویند هر کسی حتی فاجر و فاسق می‌تواند جانشین ولیّ خدا باشد.

غدیر اطاعت ولایت الهی و دوری از شیطان استبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی بعثه، آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی، استاد حوزه در مراسم جشن غدیر و در جمع کاروانیان حجاج ایرانی در مکه مکرمه، بر اهمیت و توجه به مسئله ولایت و برپایی جشن عید غدیر تأکید کرد و گفت: بزرگترین نعمت خدا به انسان و مسلمانان، فهم غدیر است.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: غدیر تنها این نبود که پیامبر(ص) به مردم گفته باشد ای مردم علی(ع) را دوست داشته باشید این را که قبلاً هم فرموده بودند و همچنین غدیر تنها اعتقاد قلبی نبود که تنها در قلب، ایشان را جانشینم بدانیم بلکه مسئله فراتر و مهم‌تر از دوست داشتن بود.
 
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: غدیر اعلام این مطلب بود که بشر فقط از خدا اطاعت کند و حق ندارد زیر سلطه شیطان، گروه‌ها و مذاهب دیگر برود، این همان معنای غدیر است.
 
وی بیان کرد: در سوره مائده خداوند فرمود: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَالنَّصَارَیٰ أَوْلِیَاءَ ۘ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ ۚ وَمَن یَتَوَلَّهُم مِّنکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ»(مائده/51) «ای مسلمانان، یهود و نصاری را صاحب اختیار خود قرار ندهید و اگر از من بپرسید چه کسی را ولیّ خود قرار دهیم می‌گویم فقط باید زیر چتر ولایت خدا باشید».
 
آیت‌الله فاضل لنکرانی گفت: غدیر برای این بود که بفهماند حکومت و اختیار داری از آن خدا، رسول خدا(ص) و حضرت علی(ع) است. این از اعتقاد شیعیان است من اطاع الرسول فقط  اطاع الله. بحث جانشین ظاهری نبوده، بلکه بحث ولایت‌پذیری خدا، پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) است.
 
فهم نادرست غدیر
 
عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: بعضی‌ها غدیر را نفهمیدند و جور دیگر معنا کردند و اطاعت را اطاعت‌پذیری یهود و نصاری معنا کردند، ولی باید بدانیم، غدیر یعنی اینکه هر کسی خدا را اطاعت کند باید پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) را اطاعت کند.
 
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که  غدیر مسئله تاریخی نیست، بلکه امری است که تا قیامت جریان دارد،‌ بیان کرد: معتقدیم اگر کسی حب علی(ع) را نداشته، نمی‌تواند حب به خدا داشته باشد. این همان عظمت غدیر است؛ اگر کسی بدون حب به حضرت علی(ع)، عملی انجام دهد، پذیرفته نیست.
 
آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که حقیقت دین، ولایت و پذیرش حکومت خدا، پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) و اهل بیت(ع) و در زمان غیبت، پذیرش ولایت فقیه است، گفت: اما بعضی مذاهب ولایت را طوری دیگری عنوان می‌کنند و می‌گویند هر کسی حتی فاجر و فاسق می‌تواند جانشین ولیّ خدا باشد.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: لیله غدیر هم از اهمیت خاصی برخوردار است و خدای متعال نظر خاصی به انسان‌ها دارد و می‌توان حاجت‌های خاص از خدا طلب کند.
 
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: اسلام دین رئوف است و حاکمان ظالم همه تلاش‌شان را کردند تا جلوی نشر اسلام را بگیرند و مردم را از اسلام و غدیر محروم و گمراه کردند.
 
وی بیان کرد: آیه امامت که در مورد غدیر و ولایت است، در مورد پذیرش اتفاق قول میان مذاهب است و کسی نگفته منظور خلفای دیگر غیر از حضرت علی(ع) بوده است.
 
انتهای پیام
captcha