از ضیافت کریمان تا اطعام 5500 نیازمند یزدی از موقوفات غدیری
کد خبر: 3836338
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹

از ضیافت کریمان تا اطعام 5500 نیازمند یزدی از موقوفات غدیری

گروه اجتماعی ــ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد با اشاره به اهمیت اطعام در روز غدیر، گفت: امسال از محل موقوفات غدیری شهرستان یزد اقدام جدیدی صورت گرفت که با مراجعه به در خانه مردم با همکاری آستان قدس رضوی غذا توزیع شود.

از ضیافت کریمان تا اطعام 5500 نیازمند یزدی از موقوفات غدیری

عید سعید غدیرخم یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان است و یکی از سنت‌های حسنه در این عیدالاکبر که روایات عجیبی درباره آن نقل کرده‌اند و متأسفانه مورد غفلت واقع شده، سنت غذا دادن به افراد یا همان اطعام مؤمن است.

امام صادق(ع) فرمود: «غذا دادن به یک مؤمن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق (در راس آنها خود ائمه معصومان) و یک میلیون شهید (در راس آنها حضرت عباس و شهدای کربلا) و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد.(بحار، ج6، ص 303) در جای دیگر ایشان فرمودند: غذا دادن به یک نفر در این روز مانند غذا دادن به همه پیامبران و صدیقان است.(مفاتیح الجنان، ص500) به گونه ای که امام صادق علیه السلام اصلاً این روز را روز اطعام الطعام نامیدند.(بحار، ج95، ص323)

پس چه نیکوست در این روز عظیم ضمن تهیه بهترین غذا برای خانواده، مؤمنان را نیز اطعام دهیم تا این سنت شریف فراموش شده احیا شود.

حجت‌الاسلام حسین زارع‌زاده، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد در گفت‌وگو با ایکنا یزد با اشاره به میزبانی 25 امامزاده و بقعه متبرکه استان از طرح ولایت علوی اکمال دین نبوی اظهار کرد: سخنرانی مذهبی، مداحی، پرده‌خوانی غدیر، پیاده‌روی غدیر در 7 بقعه و امامزاده سطح استان، اجرای برنامه‌های فرهنگی از قبیل سرود، نمایش عروسکی و طنز، اجرای ویژه‌برنامه برای کودکان و نوجوانان در 10 امامزاده و... از برنامه‌های این طرح در امامزادگان استان است.

از ضیافت کریمان تا اطعام 5500 نیازمند یزدی از موقوفات غدیری

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد با اشاره به اینکه سنت حسنه اطعام در روز غدیر مورد تأکید بزرگان است گفت: امسال از محل موقوفات غدیری شهرستان یزد اقدام جدیدی صورت گرفت که با مراجعه به در خانه مردم با همکاری آستان قدس رضوی غذا توزیع شود.

وی ادامه داد: 150 موقوفه داریم که به عید غدیر مربوط می‌شود، تعدادی از این موقوفه‌ها متصرفی است که اوقاف مدیریت می‌کند و تعدادی غیرمتصرفی است و متولی خاص دارد و در مناسبت‌های مختلف اجرا می‌شود.

اجرای طرح ضیافت کریمان در یزد

زارع‌زاده با اشاره به دو موقوفه بزرگ غدیری، موقوفه تاجر طهرانی و موقوفه مالمیری گفت: در راستای اجرای امینانه نیات واقفان خیر اندیش از محل مرحوم تاجر طهرانی با نیت قربانی در عید سعید قربان خرید ۱۴ گوسفند جهت قربانی و توزیع گوشت آن بین فقرا و سادات انجام شد.

وی افزود: گوشت گوسفندان پس از قربانی بسته‌بندی شده و همزمان با روز عید قربان بین یک‌هزار خانواده نیازمند که شناسایی آنها قبلاً صورت گرفته بود، توزیع شد.

زارع‌زاده با اشاره به برگزاری ضیافت کریمان در شهرستان یزد گفت: در جهت اجرای نیات موقوفه حاج محمد بن علی علیشاه میبدی تعداد ۴۰۰ عدد اطعام در جهت طرحی با عنوان ضیافت کریمان بین خانواده‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) توزیع شد.

وی ادامه داد: در این طرح با توجه به تفاهم‌نامه همکاری بین اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و کمیته امداد امام خمینی(ره) استان به ۴۰۰ نفر از اعضای خانواده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی اطعام توزیع شد.

از ضیافت کریمان تا اطعام 5500 نیازمند یزدی از موقوفات غدیری

توزیع 5500 بسته غذایی بین نیازمندان

حجت‌الاسلام سیدناصر حیدری، معاون فرهنگی نمایندگی آستان قدس رضوی در استان یزد، نیز به ایکنا گفت: در بحث اطعام غدیر و از آنجایی که مورد تأکید قرار گرفته با تفاهم نامه با اوقاف قرار شد از محل موقوفات بسته‌های غذایی آماده و توسط خادمیاران رضوی بین مردم در مناطق محرو م و کمتر برخوردار توزیع شود.

وی ادامه داد: در این راستا 5 هزار و 500 بسته غذایی آماده شده که 4 هزار مورد از محل موقوفات و یک هزار بسته توسط خادمیاران رضوی در 50 خودرو  در  4 منطقه محروم و کمتر توسعه‌یافته شهر یزد و 50 مسیر توزیع می‌شود.

معاون فرهنگی نمایندگی آستان قدس رضوی در استان یزد بیان کرد: این بسته‌های غذایی ظهر روز عید غدیر از ساعت 12 تا یک ظهر بین دو هزار خانه از مناطق یادشده توزیع می‌شود.

انتهای پیام

captcha