غدیر؛ منطقی‌ترین انتخاب جانشین توسط پیامبر(ص)
کد خبر: 3836383
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴

غدیر؛ منطقی‌ترین انتخاب جانشین توسط پیامبر(ص)

گروه اجتماعی- عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه محققی اردبیلی گفت: روز عید غدیر خم روزی است که پیامبر به دستور خداوند منطقی‌ترین انتخاب را به مردم معرفی کرد که این خیلی مهم بوده و دستور، دستور خداوند است، اما این کار، منطقی‌ترین کار ممکن در انتخاب جانشین است.

غدیر؛ منطقی‌ترین انتخاب جانشین توسط پیامبر (ص)حجت الاسلام امین میکائیلی، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه محققی اردبیلی، در گفت‌وگو با ایکنا از اردبیل، با اشاره به آیه ۳۵ سوره مبارکه یونس «قُلْ هَلْ مِنْ شُرَکَائِکُمْ مَنْ یَهْدِی إِلَى الْحَقِّ ...» (بگو آیا از شریکان شما کسى هست که به سوى حق رهبرى کند بگو خداست که به سوى حق رهبرى مى ‏کند پس آیا کسى که به سوى حق رهبرى مى ‏کند سزاوارتر است مورد پیروى قرار گیرد یا کسى که راه نمى ‏نماید مگر آنکه هدایت ‏شود شما را چه شده چگونه داورى مى ‏کنید) بیان کرد: این آیه مفهوم جالبی دارد و در واقع یک استدلال خیلی قرص و محکم است و هر آدم صاحب عقلی هم نمی‌تواند آن را انکار بکند و یک قضیه کاملأ بدیهی است که ما براساس منطق، قضایا را به چند قسمت تقسیم می‌کنیم که بعضی از جمله‌ها را بدیهی می‌گوییم یعنی جمله‌ای است که هیچکس نمی‌تواند آن را رد کند یعنی تمام انسان‌ها با شنیدن آن، تأییدش می‌کنند.

میکائیلی گفت: به تعبیری می‌توان این آیه را اینگونه بیان کرد که کسی که رهبری یک امت را بر عهده می‌گیرد این فرد خودش باید هدایت شده باشد آن هم هدایت صد در صدی یعنی می‌شود گفت که این آقا باید معلوم باشد و هیچ مشکلی نداشته باشد، پس از مسئله امامت و ولایت اولویت منطقی و اولویتی که در قرآن مطرح شده است این است که کسی باید هدایت را بر عهده بگیرد که از همه هدایت یافته‌تر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) گفت: اگر کسی شخصی را بر ده نفر سرپرست بگمارد و بداند که در میان آن ده نفر فاضل‌تر از آن یک نفر وجود دارد بطور قطع غش به خدا، به رسول و به مردم کرده است.

وی ادامه داد: احمدبن حمبل هم که خود یکی ار بزرگان اهل سنت است و فرقه حمبلی از ایشان است از پیامبر روایتی دارد که میفرماید: هر کس شخصی را به جماعتی بگمارد در حالی که می‌داند در میان آن‌ها افضل‌تر از او وجود دارد قطعاً به خدا، به رسول و به مؤمنان خیانت کرده است. پس ما باید بنگریم و ببینیم که اولویت با چه کسی است. اندیشمندان بزرگی مثل افلاطون و ارسطو که چند صد سال قبل از اسلام نظریه‌هایی در این مورد دارند که در جامعه باید فاضل‌ترین و عاقل‌ترین فرد حکومت را بر عهده بگیرد، همان‌طوری که در بدن انسان مغز دستور میدهد، در جامعه نیز مغز جامعه باید عاقل‌ترین و فاضل‌ترین باشد پس از نظر منطقی ما معتقدیم که باید فاضل‌ترین فرد بر جامعه حکومت کند.

میکائیلی تصریح کرد: روز عید غدیر خم روزی است که پیامبر به دستور خداوند منطقی‌ترین انتخاب را به مردم معرفی کرد که این خیلی مهم است، دستور، دستور خداوند است، اما این کار منطقی‌ترین کار ممکن در انتخاب جانشین است. پیامبر هم این انتخاب را به مردم گفتند، عده‌ای پذیرفتند و منطقی‌ترین کار را کردند و عده‌ای متأسفانه کارغیر منطقی را انجام دادند کسی که پایین‌تر است را به کسی که بالاتر است ترجیح دادند، و این کار باعث شد که ما در تاریخ اسلام شاهد داستان‌های غم انگیز و عقب گرد‌های فراوانی باشیم.

انتهای پیام

captcha