برگزاری جشنواره قصه‌گویی در لرستان
کد خبر: 3836440
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷

برگزاری جشنواره قصه‌گویی در لرستان

گروه فرهنگی ـ مدیرکل کانون پرورش فکری لرستان با بیان این‌که اهالی رسانه و خبرنگاران می‌توانند زندگی خود را که مملو از اتفاق است در قالب یک قصه ۹۰ ثانیه‌ای بیان کنند، گفت: جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی آذرماه برگزار می‌شود.

برگزاری جشنواره قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای ویژه اصحاب رسانه در لرستانمحمدجواد محمدی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: بیست‌‌و‌دومین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری در دو بخش قصه‌گویی صحنه‌ای و ۹۰ ثانیه‌ای آذرماه امسال به میزبانی لرستان در شهرستان خرم‌آباد برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را ایجاد زمینه برای ارتقای دانش نظری و تبادل تجربیات مفید و مؤثر میان قصه‌گویان ایرانی و خارجی، احیای سنت قصه‌گویی، برنامه‌ریزی برای تبیین و ترویج روش‌های نوین در اجرای قصه‌گویی و مشارکت مردم در ترویج این فرهنگ به‌عنوان یک ابزار ارتباطی و فرهنگ‌ساز در جامعه عنوان کرد.

محمدی با بیان این‌که قصه‌گویی به‌صورت تک‌نفره و در مدت زمان حداکثر ۱۵ دقیقه و تصویربرداری از قصه‌گویی در نمای باز(لانگ‌شات) از جمله شرایط شرکت در بخش صحنه‌ای است، اضافه کرد: بخش صحنه‌ای شامل مسابقه ملی و بین‌الملل است و شرکت‌کنندگان بخش مسابقه ملی دختران و پسران شامل نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال، بانوان و آقایان ۱۸ سال به بالا و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‎ها هستند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان افزود: در بخش بین‌الملل نیز برگزیدگان ۲۱ دوره گذشته جشنواره قصه‌گویی در مراحل منطقه‌ای، ملی و بین‌الملل و قصه‌گویان و مجریان دارای سابقه اجرا در تئاتر به همراه داوطلبان سایر کشورها می‌توانند شرکت کنند.

وی با بیان این‌که بخشی از شیوه‌های قصه‌گویی صحنه‌ای شامل کلاسیک (سنتی)، قصه‌هایی از روزگاران کهن، تاریخ، سنت‌ها، مذهب، آداب و قهرمانی‌ها از منابع شفاهی یا کتبی است که بدون ابزار اجرا می‌شود، اضافه کرد: بخش دیگری نیز به قصه‌گویی مدرن (نوآورانه) اختصاص یافته که شامل قصه‌هایی می‌شود که به‌صورت گفت‌وگو، ترانه، آواز با موسیقی یا بدون آن، با تصویر و سایر ابزارهای خلاق از منابع شفاهی یا کتبی انتخاب و اجرا می‌شود.

محمدی تصریح کرد: در بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای نیز علاقه‌مندان می‌توانند با موضوع‌ «قصه زندگی من» در فیلمی به مدت ۹۰ ثانیه، امیدها، شادی‌ها و آرزوهای زندگی خود را به شیوه‌ای مستندگونه روایت کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان با اشاره به این‌که روایت قصه از زبان یک راوی، ارسال فیلم در قالب mp۴ و حجم حداکثر ۴۰۰ مگابایت و تصویربرداری با استفاده از دوربین و موبایل به‌صورت افقی و دارای صدای مطلوب از شرایط بخش قصه‌گویی ۹۰ ثانیه است، بیان کرد: علاقه‌مندان به شرکت در بخش صحنه‌ای تا ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ فرصت دارند برای ثبت‌نام و بارگذاری فیلم قصه‌های خود به پایگاه اینترنتی جشنواره به نشانی www.kanoonfest.ir مراجعه کنند.

وی با بیان این‌که اهالی رسانه و خبرنگاران می‌توانند زندگی خود ا را که مملو از وقایع و اتفاق است در قالب یک قصه ۹۰ ثانیه‌ای بیان کنند، بیان کرد: اهالی رسانه می‌توانند با انتقال تجربیات و وقایع زندگی خود زمینه حل مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را فراهم کرده تا مردم با پشت پرده، تلخی‌ها و شیرینی‌های این حرفه آشنا شوند که این بخش با همکاری باشگاه خبرنگاران جوان برگزار می‌شود.

انتهای پیام

captcha