آزادسازی نفتکش ایرانی؛ نتیجه اقدامات ایران در حوزه‌های نظامی و حقوق بین‌الملل
کد خبر: 3836541
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
افشار سلیمانی مطرح کرد:

آزادسازی نفتکش ایرانی؛ نتیجه اقدامات ایران در حوزه‌های نظامی و حقوق بین‌الملل

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل بین‌الملل آزادسازی نفتکش حامل محموله نفت ایران و عقب‌نشینی انگلیس را حاصل ورود فعال ایران در حوزه حقوق بین‌الملل در کنار اقدامات نظامی و دیپلماتیک خواند و گفت: این آزادسازی یک شکست برای ترامپ بود، زیرا آمریکا نتوانست انگلیس را برای آزاد نکردن نفتکش قانع کند و هم موفق به اعمال فشار علیه جبل‌الطارق نشد و هم اقدامات بعدی آنها برای توقیف مجدد نفتکش پس از آزادسازی ناموفق بود.

افشار سلیمانی، سفیر اسبق کشورمان در جمهوری آذربایجان و کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره آزادسازی نفتکش حامل محموله نفتی ایران (گریس 1) با عقب‌نشینی انگلیس گفت: توقیف این نفتکش برخلاف قوانین بین‌المللی دریانوردی و کشتیرانی بود و لذا پیروزی حقوقی و سیاسی برای ایران محسوب می‌شود و انگلیسی‌ها مجبور شدند از این اقدامی که با هدایت آمریکا انجام داده بودند عقب‌نشینی کنند.

وی ادامه داد: البته شاید انتظار نمی‌رفت بوریس جانسون که نزدیکی فکری زیادی با ترامپ دارد این کار را انجام دهد اما برای اینکه در شروع نخست‌وزیری دستخوش چالش نشود در دام آمریکایی‌ها نیفتاد و دولت تازه‌کار خود را گرفتار یک بحران نکرد.

سلیمانی این آزادسازی را شکست برای ترامپ دانست و گفت: آمریکا هم نتوانست انگلیس را برای آزاد نکردن نفتکش قانع کند و هم موفق به اعمال فشار علیه جبل‌الطارق نشد و هم اقدامات بعدی آنها برای توقیف مجدد نفتکش پس از آزادسازی ناموفق بود. این مسئله نشان داد ایران در کنار اقدامات نظامی اگر در حوزه حقوق بین‌الملل با وجود همه اعمال فشارها و رفتارهای خلاف قاعده و زورگویی آمریکا، فعال وارد شود می‌تواند به نتایج خوبی برسد.

چرا ائتلاف بین‌المللی دریایی شکست خورد

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان درباره شکست آمریکا در ایجاد ائتلاف بین‌المللی برای تأمین امنیت خلیج فارس گفت: این قضیه با وجود آنکه هنوز به پایان نرسیده اما حرکتی شکست خورده است، چون بسیاری از کشورها از آن حمایت نکردند و برخی کشورهای معدودی هم که حمایت کردند کار خاصی انجام ندادند. این اقدامی غیرضروری بود و عدم حمایت بسیاری از کشورها به خاطر ابعاد و تبعات غیرقابل پیش‌بینی آن در منطقه بود.

وی تأکید کرد: اتفاقات اخیر نشان داده که فشارهای سیاسی آمریکا نتوانسته تأثیر چندانی داشته باشد و می‌توان با اقدامات هوشمندانه و چندبعدی در حوزه نظامی، دیپلماسی و حقوق بین‌الملل این فشارها را خنثی کرد و همین طور که مشاهده شد علی‌رغم تحریم آقای ظریف از سوی آمریکا، وزیر امور خارجه کشورمان به قطر، کویت در منطقه و فنلاند و سوئد در اروپا سفر کرده است.

سلیمانی بیان کرد: در واقع با وجود تلاش آمریکا برای حاکم کردن قانون جنگل در جهان، می‌توان با رفتار قاعده‌مند و استفاده از ظرفیت‌های حقوق بین‌الملل در کنار تقویت ابعاد دفاعی و نظامی موفقیت‌های زیادی را به دست آورد.

آمریکا وارد درگیری با ایران در خلیج فارس نشد  

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره رویکرد جدید امارات و عربستان نسبت به ایران اظهار کرد: آمریکایی‌ها پس از اسقاط پهپاد جاسوسی‌اش از سوی ایران به این جمع‌بندی رسید که وارد تنش با ایران نشود و این شاید خلاف تصور عربستان و امارات بود. چون ورود آمریکا به درگیری با ایران در منطقه و خلیج فارس می‌توانست ضربات زیادی به متحدان منطقه‌ای‌اش وارد کند. هر درگیری در خلیج فارس ضرر زیادی برای آمریکایی‌ها و متحدانش خواهد داشت و این یک امر واضح است.

وی یادآور شد: آنها مشاهده کردند ایران توانمندی‌هایی دارد که می‌تواند به ضربات سختی را وارد کند و همچنین آغاز یک درگیری در خلیج فارس تبعات و نتایج نامعلومی خواهد داشت و ابعاد گسترده‌تر و فراگیرتری خواهد یافت و در عین حال هزینه‌‌های زیادی را به آنها تحمیل می‌کند. لذا آمریکا از ورود به درگیری با ایران در منطقه پرهیز کرد. همه این مسائل باعث شد که امارات و عربستان بفهمند این همه هزینه که در منطقه به پشتوانه آمریکا کردند نتیجه نداده و به فکر تغییر رویکرد نسبت به ایران افتادند.

عربستان و امارات به دنبال تنش‌زدایی با ایران هستند

سلیمانی بیان کرد: اگر واقعاً جنگی در منطقه رخ دهد در درجه اول امارات و بعد عربستان آسیب‌های زیادی خواهند دید. در واقع این دو کشور متوجه شدند اینکه همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد آمریکا بگذارند چندان نتیجه‌بخش نیست. البته از طرف دیگر ما هم نباید خیلی دچار خوش‌بینی شده و تصور کنیم آنها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که دوست و متحد ایران شوند.

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان ابراز کرد: امارات و عربستان با اینکه از آمریکا ناامید شده‌اند اما نگرانی‌های امنیتی آنها باعث شده که با هدف تنش‌زدایی و ایجاد یک ثبات منطقه‌ای بخواهند از حجم اختلافات خود با ایران بکاهند. در عین حال نمی‌خواهند تنش‌زدایی با ایران را خیلی گسترده کنند و فقط به دنبال فروکش کردن بحران هستند. البته ایران هم گام‌هایی برداشته و پیشنهاد پیام عدم تعرض و اجلاس اخیر سه‌جانبه در ایران در خصوص حل بحران یمن، از جمله این اقدامات ایران است تا بتوان درباره مسائل منطقه‌ای به مجموعه‌ای از پیمان‌ها و توافق‌ها رسید.

سلیمانی در پایان اظهار کرد: این تحولات در صورت موفقیت باعث می‌شود آمریکا نتواند خیلی وارد مسائل منطقه شود و از این اتفاقات دور بماند و کشورهای منطقه این بحران‌ها را حل و فصل کنند و اگر این روند ادامه پیدا کند قطعاً سطح تنش‌ها و اختلافات در منطقه کاهش یافته و بحران‌هایی مانند یمن نیز به سرانجام می‌رسد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha