چرا می‌گویند موضوعات دفاع مقدسی دیگر جذابیت لازم را ندارد
کد خبر: 3836856
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
سیروس همتی:

چرا می‌گویند موضوعات دفاع مقدسی دیگر جذابیت لازم را ندارد

گروه هنر ــ یک کارگردان تئاتر و سینما تصریح کرد: یک گفته همیشه باعث آزارم شده است؛ آن هم این‌که می‌گویند موضوعات دفاع مقدسی دیگر جذابیت لازم را ندارد و عموم قصه‌ها در این باب تکراری هستند! در صورتی که این کلام بزر‌گ‌ترین اجحافی است که به این معنای عظیم می‌توان داشت.

سیروس همتی، بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با ایکنا با بیان این‌که به روایت ناگفته‌های جنگ علاقه بسیاری داشته است، اظهار کرد: یک گفته همیشه باعث آزارم شده است؛ آن هم این‌که می‌گویند موضوعات دفاع مقدسی دیگر جذابیت لازم را ندارد و عموم قصه‌ها در این باب تکراری هستند! در صورتی که این کلام بزر‌گ‌ترین اجحافی است که به این معنای عظیم می‌توان داشت، چون طبق مطالعات گسترده‌ای که من انجام داده‌ام، هنوز گوشه‌ای از آنچه را در دفاع مقدس رخ داده بیان نکرده‌ایم.

وی افزود: اگر در خوشبینانه‌ترین حالت برای هر سال ۱۰ فیلم دفاع مقدسی را در سینما متصور باشیم، با گذشت نزدیک به ۴۰ سال از آغاز جنگ تحمیلی، حدود ۴۰۰ فیلم باید در این حوزه ساخته شده باشد. این تعداد را با هزاران شهید، جانباز و آزاده‌ای که وجود دارد مقایسه کنید. آیا این میزان فیلم می‌تواند حق مطلب را به طور کاملی بیان کند؟ مسلماً جواب به این سؤال خیر است. موضوع دیگری که در این رابطه باید به آن اشاره کرد سطحی‌نگاری است که در این حوزه انجام می‌شود.
 
سینمای دفاع مقدس را محدود به کلیشه‌ها کرده‌ایم
 
بازیگر فیلم دفاع مقدسی «سیزده ۵۹» تأکید کرد: اگر مجموع آثاری را که در حوزه جنگ تولید شده است، ارزیابی کنید متوجه خواهید شد که اکثر تولیدات در حد حاجی و سید‌های رایج است، در‌ حالی که این شکل از فیلمسازی مدتهاست دیگر کارکرد خود را از دست داده و مردم به دنبال آدم‌های جدید هستند؛ آدم‌هایی که نمونه‌های آن‌ها را پیرامون خود حس کنند، نه این‌که تنها فرشته‌هایی را ببینند که در عالم واقعیت تعدادشان بسیار اندک است.

این بازیگر ادامه داد: با این دغدغه تصمیم گرفتم نمایشنامه‌ای را بنویسم که در آن با زبان طنز سعی شده بود به هشت سال دفاع مقدس نگاه شود. در این نمایشنامه رزمنده‌ها دائم با هم در حال شوخی هستند و نشاط و شادابی حرف اول را در جبهه‌ها می‌زد، بر خلاف آنچه در برخی از آثار تا به امروز شاهدش بودیم و رزمنده‌ها را تنها در حال عبادت نشان می‌دهند. مطمئناً تعلقات مذهبی در همه رزمندگان وجود داشت، اما بخشی از اوقات آن‌ها به شادی هم می‌گذشت؛ لحظاتی که نمود آن را به شکلی مطلوب در سینما یا تئاتر شاهد نبوده‌ایم.
 
زبان طنز را در آثار دفاع مقدسی، بیشتر تجربه کنیم
 
وی با بیان این مطلب که شاید پرسیده شود، پیش‌تر فیلم‌هایی نظیر «لیلی با من است» تولید شده‌اند که خواسته‌اند نگاهی متفاوت به رزمنده‌ها داشته باشد، پس نباید هنر هفتم را در این زمینه کم‌کار دانست، گفت: در جواب این گفته باید اذعان کرد در میان تمام آثاری که سعی داشته‌اند با زبان طنز به هشت سال دفاع مقدس توجه کنند، جز چند کار، دیگر آثار کیفیت لازم را ندارند، حتی در حوزه تئاتر نیز چنین نقصانی وجود دارد. دلیلم برای این گفته این است اگر زبان طنز را به درستی نشناسیم و با حال و هوای جبهه آشنا نباشیم، ممکن است تصویری که از جنگ ارائه می‌دهیم مناسب نبوده و گاهی اوقات هم اجحافی به رزمندگان باشد.
 
وی درباره نمایشنامه «تردست» گفت: کتابی با عنوان «در پی عشق دویدن» اخیراً منتشر شده که در آن داستان‌های مختلفی روایت شده است. نویسنده این کتاب نصر‌الله قادری است. این کتاب درباره شوخی‌ها و لحظات خوشی است که رزمندگان در جبهه‌ها داشتند. بر مبنای این کتاب، نمایشنامه‌ «تردست» را نوشتم و اول شهریور آخرین اجرای آن در فرهنگسرای سرو بود.

همتی درباره استقبالی که از این کار به عمل آمد نیز چنین توضیح داد: این نمایشنامه‌خوانی از افتتاحیه تا اختتامیه با سالن پر از جمعیت اجرا شد که اکثر جمعیت حاضر هم بلیط خریداری کرده بودند و در دلایل استقبال هم نمی‌خواهم این کار را شاهکار جلوه دهم زیرا اغراق یکی از آسیب‌هایی است که سینمای دفاع مقدس را به حاشیه رانده است. در این کار سعی کردیم بلیط را به قیمتی به مردم عرصه کنیم که همه آن را ببینند. برای همین بهای بلیط را نصف کرده و شرایطی را به وجود آوردیم که همه اقشار مردم قادر به تماشای آن باشند. برای همین هم استقبال از نمایش چشمگیر بود.
 
سینمای دفاع مقدس دولتی نیست
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: شبهه‌ دیگری که درباره آثار دفاع مقدسی وجود دارد این است که این قبیل تولیدات از سوی نهاد‌های دولتی حمایت می‌شوند! این نگاه شاید برای بخشی از تولیدات دفاع مقدس درست باشد، اما معتقدم برای بخش عمده‌ای از آثار این حوزه صحیح نیست. به ویژه که در سال‌های اخیر حمایت‌های دولتی در این زمینه کمرنگ شده و اگر کمک‌هایی هم وجود داشته باشد معطوف به آدم‌های خاص است.

همتی در انتهای این گفت‌وگو بیان کرد: اگر موضوعات دفاع مقدسی با حمایت نهاد‌های فرهنگی همراه شود، این ظرفیت را دارد که در کشور‌های دیگر هم با استقبال مردم رو‌به‌رو شود. من این خواسته را به وضوح درک و لمس کرده‌ام، چون وقتی مردم دیگر کشور‌ها با حقیقت معنوی هشت سال دفاع مقدس آشنا می‌شوند، بر حقانیت انقلاب اسلامی صحه گذاشته و با ما همراه می‌شوند.
 
گفت‌و‌گو از داود کنشلو
 
انتهای پیام
captcha