مهارت‌آموزی؛ اولویت نخست برنامه‌ریزی برای دانشجویان جدیدالورود
کد خبر: 3836933
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
رئیس دانشگاه امیرکبیر تبیین کرد؛

مهارت‌آموزی؛ اولویت نخست برنامه‌ریزی برای دانشجویان جدیدالورود

گروه دانشگاه ــ رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر مهارت‌آموزی را اولویت نخست برنامه‌ریزی برای دانشجویان جدیدالورود بیان کرد و گفت: امروز با حجم زیاد فارغ‌التحصیل بیکار مواجه هستیم. اگر نتوانیم از حالا برای ورودی‌های جدید برنامه‌ریزی کنیم، عملاً تا چند سال آینده تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار چند برابر می‌شود.

سیداحمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در آستانه آغاز سال تحصیلی و در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره رویکرد این دانشگاه برای برنامه‌ریزی ویژه ورودی‌های امسال دانشگاه، که رسماً دهه هشتادی‌ها هستند، بیان کرد: همیشه افرادی که وارد دانشگاه می‌شوند برای ما جوان محسوب می‌شوند، ۱۰ سال پیش دهه هفتادی‌ها بودند و امروز نوبت به دهه هشتادی‌ها رسیده است. نقطه عطف ورود به دانشگاه همواره برای جوانان، دوران مهمی از زندگی آن‌ها به حساب می‌آید و در پس انتخاب‌هایشان شخصیت آن‌ها شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: طبیعی است که تقریباً همه کسانی که این دوران را سپری می‌کنند، وقتی وارد دانشگاه می‌شوند تا چند سال متکی به پدر و مادر خود هستند و وقتی از دانشگاه خارج می‌شوند علاقه‌مند به تشکیل زندگی مستقل و کسب و کار مخصوص به خودشان هستند. برای هر دوره‌ای، که فرقی هم نمی‌کند، باید تحصیل در دانشگاه و نهایتاً خروجی آن،به نحوی باشد که برای فارغ‌التحصیلان جوانِ جویای کار، که در مقطع حساسی قرار می‌گیرند، بتوان کاری کرد. اکنون که با حجم زیادی از افراد فارغ‌التحصیل بیکار مواجه هستیم، اگر نتوانیم از حالا برای ورودی‌های جدید برنامه‌ریزی کنیم، عملاً تا دو سه سال آینده تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار چند برابر می‌شود.

رئیس دانشگاه امیرکبیر افزود: شاید تا ۱۰ سال پیش فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های خوبی مانند دانشگاه صنعتی امیرکبیر، که دانشگاهی فنی مهندسی است، می‌توانستند به راحتی وارد بازار کار شوند اما امروز دیگر شاهد این اتفاق نیستیم. افراد در حین و پس از تحصیل، باید در حیطه رشته خود خوب کار کنند تا بتوانند شغلی دست و پا کنند. اگرچه در حال حاضر همچنان عمده فارغ‌التحصیلان ما جذب بازار کار می‌شوند.

معتمدی با تأکید بر تلاش برای برنامه‌ریزی ویژه ورودی‌های جدید دانشگاه، گفت: امید به زندگی و آینده در میان قشر دانشجوی ورودی جدید امسال باید بیشتر شود و بتوان شرایطی را ایجاد کرد که این جوانان در طول دوران تحصیل برای ورود به بازار کسب و کار و داشتن شغلی در آینده آمادگی لازم را پیدا کنند و امکان داشتن شغل برای جوان فارغ‌التحصیل بیش از گذشته فراهم باشد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین درباره اهمیت ورود به موضوع بیانیه گام دوم در دانشگاه‌ها بیان کرد: این بیانیه مانند دیگر اسناد بالادستی در تمامی برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌ها اهمیت دارد و مقدمه طراحی برنامه‌های راهبردی در دانشگاه، نگاه به اسناد بالادستی و تأکیدات مقام معظم رهبری در قالب بیانیه گام دوم است. رهبر انقلاب در این بیانیه ذیل طرح مسائل علمی، نکات خوبی ارائه کرده‌اند. در میان مسئولان کشور، ایشان بیش از همه در مسائل علمی و دانشگاهی دغدغه داشته و دارند. این حرف شعار نیست. ما در این سال‌ها می‌بینیم که ایشان هم بر مسئله توسعه علم و هم بر کاربردی کردن آن تأکید می‌کنند. ورود به موضوع مهارت‌افزایی رشته‌های علمی در این دانشگاه به جهت تأکیدات معظم‌له بوده است.

انتهای پیام
captcha