نقش بانوان در جامعه مورد اهمیت واقع شود
کد خبر: 3837159
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۲

نقش بانوان در جامعه مورد اهمیت واقع شود

گروه اجتماعی – استاندار مرکزی گفت: نقشی که بانوان در جامعه دارند باید مورد اهمیت واقع شود، همه باید دست در دست هم داده لذا روند بهبود ارتقای جایگاه زنان و خانواده در استان مورد توجه است.

نقش بانوان در جامعه مورد اهمیت واقع شود

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سید‌علی آقازاده، استاندار مرکزی امروز، دوم شهریور در سومین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مرکزی که در سالن جلسات استانداری این استان برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت، گفت: هفته دولت فرصت خوبی است تا خدمات و دستاوردهای دولت به گوش مردم برسد و عموم بدانند چه خدماتی برای بهبود وضعیت معیشت و در سایر امور صورت گرفته است.
وی رونمایی و اجرای سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده را مهم ارزیابی کرد و افزود: در این جلسه تصویب می‌شود که همه دستگاه‌های اجرایی موظف هستند این سند را با همه توان و اختیاراتی که دارند عملی کنند.
آقازاده بیان کرد: در استان مرکزی بدون هیچ تعارفی از سال 92 تاکنون به تدریج در زمینه توسعه نقش زنان در مسئولیت‌های مختلف و انجام وظایف مختلف اقدامات خوبی صورت گفته است، هرچند برخی‌ گلایه دارند که البته به جاست اما روند اقدامات صعودی است. اجرای این سند می‌تواند تلاش‌ها را به شکلی بهتر، سریع‌تر و با کیفیت‌تر در حوزه زنان انجام دهد.
استاندار مرکزی بیان کرد: در راستای اجرای برنامه ششم دانشگاه علوم پزشکی سعی کند در واحدهای فعال در بیمارستان و ستاد از بانوان در پست‌های مدیریتی بیشتر استفاده شود. نقشی که بانوان در جامعه دارند باید مورد اهمیت واقع شود، همه باید دست در دست هم داده لذا روند بهبود ارتقای جایگاه زنان و خانواده در استان مورد توجه است.
وی اضافه کرد: طلاق در استانی که ریشه‌های مذهبی، دینی و تاریخی دارد شایسته نیست، پسندیده است با اجرای سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده کاهش آمار طلاق بیش از 14 درصد فعلی باشد و هر روز شاهد تحکیم و اعتلای خانواده در سطح جامعه باشیم. اینکه از هر سه ازدواج یکی منجر به طلاق شود قابل قبول نیست باید تلاش شود این آمار به حداقل ممکن برسد که البته آمارها نشان دهنده بهبود وضعیت طلاق در جامعه است.
آقازاده گفت: امید است در اجرای طرح سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده روستایی‌ها لحاظ شوند، اگر بتوانیم زنان را به اشتغال پایدار در روستاها ترغیب کنیم توانستیم در مسیر احیای روستاها نیز قدمی برداشته باشیم.
استاندار مرکزی تصریح کرد: آمار حضور بانوان در شهرداری، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، دانشگاه علوم پزشکی خوب است و امیدوارم با در اختیار داشتن این ظرفیت از بانوان فعال در مجموعه به عنوان مدیر استفاده شود.
به گزارش ایکنا؛ علی‌اکبر کریمی، منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در خانه ملت هم در این جلسه گفت: مسائل حوزه زنان و خانواده موضوعاتی فرابخشی و فرادستگاهی است و پیگیری مسائل این حوزه به واسطه عزم ملی و همکاری همه قوا و دستگاه‌های اجرایی صورت می‌گیرد.
وی بر ضرورت فرهنگ‌سازی جهت رفع مشکلات و ارائه شاخص‌ها تأکید کرد و افزود: برای رفع مشکلات و تعریف شاخص‌ها نیاز به حضور مردم و مشارکت جدی آنان است، مهمترین سند سیاست‌های ابلاغی کلی رهبری است که به عنوان عالی‌ترین سند در اختیار ماست و همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها موظف به تلاش در این زمینه‌ها هستند. در واقع در کنار ارکان حکومتی باید مردم نیز در امر حل معضلات و ارتقای شاخص‌های عملکردی این حوزه مشارکت کنند.
کریمی اظهار کرد: در سند ارتقای وضعیت زنان، باید نکته مورد تاکید تلاش برای ایجاد جامعه‌ای خانواده‌محور باشد؛ چراکه پرداختن به امور زنان خارج از خانواده به مصلحت آحاد جامعه نیست.
این مقام مسئول با ابراز تأسف از گسترش خانواده‌های تک نفره و تأکید برلزوم رسیدگی به این امر مهم، اظهار کرد: هویت کانون خانواده سنگ بنای جامعه است و پشتوانه و تضمین سلامت و اعتلای معنوی جامعه به شمار می‌آید، اگر مسائل زنان را خارج از چارچوب خانواده دنبال کنیم بی‌شک به مقصد نخواهیم رسید.
وی ضرورت دنبال کردن مصالح و مطالبات زنان در چارچوب خانواده را یادآور شد و گفت: امروز دنیا پس از چند دهه انحراف، به هویت خانوادگی و اعمال قوانین و مقرارتی در این بخش بازگشته است، آنان به حضور بیشتر زنان در خانواده با حفظ هویت اجتماعی معترف هستند.
به گفته کریمی قوانین بسیاری وجود دارد که تسهیلاتی برای زنان و مادران برای حضور در محیط های کار پیش بینی شده است که متاسفانه تاکنون به خوبی اجرایی نشده است و امروز زنان باردار پس از مرخصی زایمان شغل خود را گاهی از دست رفته می‌بینند و گاه ترس از دست رفتن شغل باعث می‌شود تا بانوان طعم مادر شدن را نچشند.
وی از بالا بودن نرخ طلاق در کشور ابراز نگرانی و تأسف کرد و افزود: در حوزه طلاق باید آسیب‌شناسی صورت گیرد، بخش عمده ای از کاهش نرخ طلاق در آمارها ناشی از کاهش ازدواج است و متاسفانه هدفگذاری‌ها مبنی بر کاهش 20 درصدی طلاق به تحقق نرسیده است.
این مقام مسئول در تشریح مشکل زنان روستایی هم اظهار کرد: در روستاها شاهد دختران مجرد با سنین بالا هستیم که به دلیل فقر و مشکلات خاص پشتیبانی هم نمی‌شوند، مهاجرت گسترده جوانان و پسران روستایی فرصت ازدواج این دختران را کاهش داده است، حمایت اجتماعی از این بانوان می‌تواند با ایجاد اشتغال‌زایی پایدار صورت گیرد.
کریمی اضافه کرد: متاسفانه دولت تاکنون هیچ لایحه مفید و مؤثری در حوزه زنان و خانواده به مجلس ارائه نکرده است، تنها لایحه فرزندان زنان ایران و اتباع خارجی را به مجلس ارسال کرد که مجلس از این لایحه استقبال و آنرا تصویب کرد، اما لایحه دیگری به دست مجلس نرسیده است.
وی همچنین به طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده و اصلاح موادی از قانون با عنوان حمایت از خانواده که توسط مجلس دنبال شده است اشاره کرد و افزود: انتظار می‌رود دولت در فضاهایی که نیازمند قانون است خلاءها را رفع کند.

محمد حسینی، نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در خانه ملت هم در این نشست با اشاره به اینکه سند وضعیت زنان و خانواده استان مرکزی بر اساس مشکلات و در چارچوب مسائل این استان تهیه شده است، گفت: سندهایی که به صورت کشوری تهیه می‌شوند نمی‌توانند در زمینه رفع مسائل و مشکلات استان‌ها چندان موفق باشند. گاه سندهای جامع تدوین و ابلاغ می‌شوند اما اجرایی نمی‌شوند.

حسینی تصریح کرد: نیاز است دستگاه‌هایی برای نظارت بر حسن اجرای سند وضعیت زنان و خانواده استان مرکزی در استان مشخص تا این سند به نحو احسن در استان اجرایی شود، همچنین در کنار اجرایی شدن طرح‌ها باید خروجی برنامه‌ها مدنظر باشد.

انتهای پیام

captcha