فرهنگ حسینی(ع) رخوت و سستی را می‌زداید/ پرهیز از رقابت‌های ناسالم در عزاداری
کد خبر: 3838665
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۸
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص):

فرهنگ حسینی(ع) رخوت و سستی را می‌زداید/ پرهیز از رقابت‌های ناسالم در عزاداری

گروه معارف ــ عضو هیئت‌ علمی جامعةالمصطفی العالمیه با بیان اینکه برای تعظیم شعائر حسینی باید موانع به صورت معقول برطرف شود، گفت: زندگی‌هایی که دچار رخوت و سستی شده به دلیل غفلت از اهل‌ بیت(ع) و امام حسین(ع) است و اگر امام حسین(ع) و عاشورا به معنای حقیقی کلمه در زندگی ما باشد، نماز و اخلاق زنده می‌شود.

فرهنگ حسینی(ع) رخوت و سستی را می‌زداید/ پرهیز از رقابت‌های ناسالم در عزاداریبه گزارش ایکنا از قم؛ معصومین درباره زنده نگه‌ داشتن حادثه کربلا به شیوه‌های گوناگون مانند تشویق به برپایی مجالس سوگواری، تشویق به گریستن و گریاندن، تشویق شاعران به مرثیه‌سرایی و تشویق و ترغیب به زیارت امام حسین(ع) تلاش کرده‌اند؛ همان‌طوری که در بحارالانوار جلد 44 آمده که امام رضا(ع) می‌فرمایند: «کان أبی إذا دخل شهر المحرم  لا یری ضاحكا و كانت الكآبة تغلب علیه حتی یمضی منه عشرة أیام فإذا كان یوم العاشر كان ذلك الیوم یوم مصیبته و حزنه و بكائه و یقول: هو الیوم الذی قتل فیه الحسین صلی الله علیه؛ وقتی ماه محرم فرامی‌رسید در پدرم امام کاظم(ع) آثار شادی دیده نمی‌شد و همواره غمگین بودند، روز دهم روز مصیبت و اندوه و گریه او بود و می‌فرمود: در این روز بود که حسین (ع) را به شهادت رساندند».

در آستانه عاشورای حسینی(ع) سراغ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسین شهامت دهسرخی، عضو هیئت‌علمی جامعةالمصطفی العالمیه رفتیم تا ابعاد بیشتری از این مصیبت جانگداز را برای ما تشریح کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین شهامت دهسرخی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه، در گفت‌وگو با ایکنا از قم اظهار کرد: درباره حضرت سیدالشهدا روایات فراوانی از ائمه اطهار رسیده که بنده روایتی را که حدیث قدسی است و از قول پروردگار پیامبر(ص) بیان کرده ذکر می‌کنم که می‌فرماید: «وَجَعَلْتُ حُسَیناً خازِنَ وَحیی وَ أَکْرَمْتُهُ بِالشَّهادَهِ وَ خَتَمْتُ لَهُ بِالسَّعادَهِ، فَهُوَ أَفْضَلُ مَنِ اسْتُشْهِدَ وَ أَرْفَعُ الشُّهَداءِ دَرَجَهً وَ جَعَلْتُ کَلِمَتِی التَّامَّهَ مَعَهُ وَ حُجَّتِی الْبالِغَهَ عِنْدَهُ، بِعِتْرَتِهِ أُثیبُ وَ أُعاقِب؛ حسین را خازن وحی خویش قرار داده و او را با شهادت، کرامت بخشیدم و پایانی با سعادت برای وی مقرّر داشتم، او برترین شهیدان و درجه‌اش از همه والاتر است، کلمه تامّه خود را همراه او قرار دادم و حجّت رسای خویش را نزدش نهادم و به وسیله خاندان او پاداش و کیفر می‌دهم».

وی ادامه داد: خازن وحی بودن یعنی تمام وحی الهی را در وجودش حفظ کرده است؛ امام، حقیقت وحی و قرآن است و حضرت سیدالشهدا همان حقیقت قرآن، مخزن قرآن و خازن وحی در نزد سیدالشهداست؛ همه ائمه ما یا به تیغ جفا یا به سم کین در راه خدا شهید شدند اما امام حسین(ع) نوع شهادت و قیامش به‌گونه‌ای بود که تأثیر شهادت او در جهان طبیعت برجستگی خاصی دارد که خود ائمه تأکید زیادی بر عزاداری، زنده نگاه‌داشتن یاد اباعبدالله(ع) و این شهادت درس‌آموز داشته‌اند.

این استاد حوزه علمیه افزود: برخی چون عقلشان ناقص است شهادت را یک مرگ می‌دانند، اما شهادت یعنی اینکه انسان به اعلا درجه قرب برسد و همه موانع بین خودش و پروردگار را با اختیار خودش برطرف کند؛ خداوند متعال او را برای سخت‌ترین مصیبت‌ها و گرفتاری‌ها انتخاب کند.

عضو هیئت‌علمی جامعةالمصطفی العالمیه بیان کرد: در روایات آمده وقتی صحنه قیامت برپا می‌شود حضرت سیدالشهدا درخشش دیگری دارد و همه در مقابل او و عظمت شهادتش زانوی خضوع می‌زنند؛ درباره همه شهیدان داریم وقتی وارد قیامت می‌شوند با جلال و جبروت وارد می‌شوند اما سید شهیدان، پیشانی شهادت و الگوی همه شهیدان عالم حضرت اباعبدالله است و عظمت نور او بر سایر شهدا مشخص می‌شود.

اسلام عاشورایی و حسینی زنده است

حجت‌الاسلام شهامت با اشاره به اینکه کلمه الهی، تامه و روح حقیقی توحید و اسلام عمیق و ناب که در دنیا منتشر می‌شود و همه عالم در مقابل او خضوع می‌کنند در حسین(ع) و همراه با حسین(ع) است یعنی هر جای دنیا بخواهند با دین خدا آشنا شده، حقیقت دین را درک کنند و جذب مکتب الهی شوند باید با امام حسین(ع) آشنا شوند، ابراز کرد: افرادی که با دین خدا توسط امام حسین(ع) آشنا می‌شوند با افرادی که به اسلام می‌پیوندند فرق دارند. اسلام حسینی اسلام عاشورایی؛ اسلامی که از عرفه و دعای امام حسین(ع) و مناجات امام در روز عاشورا برمی‌خیزد این اسلام زنده است.

وی گفت: افرادی که در عالم دل به امام حسین(ع) سپرده‌اند هیچ‌کس حریف آنان نمی‌شود؛ اسلام امام‌حسینی حزب‌الله لبنان را می‌سازد که تعدادی شیعه در لبنان استکبار جهانی را کلافه کرده‌اند؛ بالاترین ابزار و قدرت در دست روحانیت شیعه داشتن عاشورا و کربلا است اگر درست مطرح‌شده، تحریف نشود و آلوده به خرافات نگردد هر انسان حق‌خواه و با انصافی در مقابل امام حسین(ع) زانو می‌زند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه اضافه کرد: هنگامی‌که در عراق سردار سلیمانی در مقابل داعش ایستاد و به مردم آنجا کمک کرد و دیدند یک مرد در مقابل داعش یاغی و بی‌رحم ایستاد سرباز و افسر عراقی در مقابل عکس سردار سلیمانی غلام مکتب و تربیت‌شده مکتب امام حسین، با احترام می‌ایستد؛ لذا اگر کسی با خود امام حسین(ع) آشنا شود دنیا را عوض می‌کند.

عضو هیئت‌علمی جامعةالمصطفی العالمیه ابراز کرد: خداوند در حدیث قدسی که ذکر کردم می‌فرماید: به خاطر عشق به حسین(ع) به عالم پاداش خیر می‌دهم به خاطر کم‌توجهی و غفلت از او عقاب و عذاب می‌کنم؛ یعنی امام حسین(ع) مظهر رحمت و غضب پروردگار در قیامت است کسی که در مقابل این عظمت، ایثار و حماسه حسینی تحت تأثیر قرار گیرد و در این راه حرکت کند در پیشگاه پروردگار مورد اکرام و احترام است و فردی که به این نور بی‌اعتنایی کند خداوند او را از رحمت خودش مأیوس می‌کند.

سیدالشهدا(ع) را به درون زندگی‌مان ببریم

حجت‌الاسلام شهامت یادآور کرد: برای سیدالشهدا(ع) باید تمام تلاشمان را بگذاریم و امام حسین(ع) از همه زندگی‌مان مهم‌تر باشد؛ شیعه باید برای حسین(ع) عاشقانه کار کند و برای خدمت به سیدالشهدا و تعظیم شعائر حسینی باید موانع را به صورت معقول برطرف کنیم.

وی با تأکید بر اینکه سیدالشهدا(ع) را باید به درون زندگی‌مان ببریم و زندگی‌هایی که دچار رخوت و سستی شده به دلیل غفلت از اهل‌ بیت(ع) و امام حسین(ع) است، گفت: اگر امام حسین(ع) و عاشورای به معنای حقیقی کلمه در زندگی ما باشد، نماز زنده می‌شود، اخلاق زنده می‌شود؛ زندگی‌هایی که امروزه دچار مشکلاتی هستند به دلیل کمرنگ شدن امام حسین(ع) در زندگی است شاید در مراسم عزاداری محرم سالی یکبار حضور پیدا کنند مانند یک قرص مسکن عمل می‌کند انسان باید خودش و خانواده‌اش حسینی شود تا بیمه‌شده و در مقابل مشکلات کوچک دچار تلاطم نمی‌شود و روح و دلش بزرگ‌شده چون با عظمت امام حسین(ع) آشنا شده است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه ادامه داد: بزرگ‌ترین امتیاز اباعبدالله(ع) که به شیعیان داد حریت و آزادگی بود، افرادی ممکن است در دنیا آزاد باشند آزادی به‌تنهایی راه نجات نیست، بلکه آزادی همراه با آزادگی بود راه نجات است؛ اگر انسان در ظاهر آزاد بود اما روح آزادگی پیدا نکرد، اسیر است.

عضو هیئت‌علمی جامعةالمصطفی العالمیه با تأکید بر اینکه وعاظ و گویندگان مطالعه کرده و در مجالس عزاداری از حماسه حسینی به معنای واقعی کلمه حرف بزنند، گفت: آیین حسینی است که به انسان‌ها روح آزادگی می‌دهد، یعنی از تعلقات آزاد شود در راه پروردگار هیچ چیزی مانع او نباشد. انسانی که در دنیا آزاده بود در آخرت تجلی کرده و نفس مطمئنه می‌شود.

حجت‌الاسلام شهامت با اشاره به اینکه در عالم بشریت اعلا و اتم انسان‌ها در نفس مطمئنه امام حسین(ع) است، اضافه کرد: اصحاب، یاران حسین، حسینی‌های عالم، روح حسین و حماسه حسینی در هر کسی باشد خداوند متعال از او راضی است و خداوند از آن‌ها راضی است. هر اندازه عشق به اباعبدالله زیاد شد و سرمایه‌گذاری برای او بیشتر شد نشان‌دهنده این است انسان به قرب الهی نزدیک‌تر شده است.

وی در پایان خطاب به هیئتی‌های مجالس امام حسین(ع) اضافه کرد: احساسات برای امام حسین(ع) باید در کنار تعقل و موعظه و منبر باشد، نسبت به امام حسین(ع) به‌ گونه‌ای باشید که رقابت‌های ناسالم را در مجالس امام حسین کنار بگذارید؛ چرا که این به خاطر نفسانیت است و عشق امام حسین(ع) با عشق دنیایی فرق می‌کند.

انتهای پیام

captcha