قرارداد اجتماعی ازدواج آسان؛ ابتکار هیئت خادمان قرآن و عترت میانکوه
کد خبر: 3839908
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵
هیئت کجا بریم؟/۵

قرارداد اجتماعی ازدواج آسان؛ ابتکار هیئت خادمان قرآن و عترت میانکوه

گروه اجتماعی ــ دبیر هیئت مذهبی فرهنگی خادمان قرآن و عترت میانکوه گفت: «قرارداد اجتماعی ازدواج آسان» حاصل هم‌اندیشی و توافق مسئولان هیئات با هزار نفر از ریش‌سفیدان، معتمدین، ذی‌نفوذان و مردم مناطق مختلف میانکوه طی ۱۰ جلسه است که در تفاهم‌نامه امضا شده مقرر شد پایه‌های ازدواج آسان در تمام این مناطق بنا نهاده شود.

ماه محرم از راه رسیده و شهادت مظلومانه امام حسین(ع) بار دیگر دل‌های شیعیان جهان را اندوهناک کرده است. در شهرها و کشورهای مختلف دنیا، مردم عزادار، خود را برای برپایی مراسم سوگواری و عزاداری محرم آماده می‌کنند. در این ایام، پارچه‌های سیاه و کتیبه‌های عزا در و دیوار مساجد و تکیه‌ها را می‌پوشاند و نوحه‌خوانی و سوگواری به‌ویژه در 10 شب اول ماه محرم، ارادت به امام حسین(ع) را نشان می‌دهد.

در ادامه معرفی هیئات مذهبی چهارمحال و بختیاری مصاحبه‌ای با دبیر هیئت مذهبی فرهنگی خادمان قرآن و عترت میانکوه انجام شده که در ادامه می‌خوانید.

کرامت حاج‌حسنی، دبیر هیئت مذهبی فرهنگی خادمین قرآن و عترت میانکوه شهرستان اردل، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغازِ به‌کار این هیئت در سال ۱۳۹۰، بیان کرد: برگزاری مراسم جشن و سوگواری در ایام و مناسبت‌های گوناگون با هدف تعظیم شعائر دینی و نیز فعال کردن تمامی مساجد در روستاهای تابعه میانکو همواره در دستور کار هیئت قرار دارد.

ساختار هیئت خادمان قرآن و عترت میانکوه

وی با اشاره به «فرهنگی» و «مذهبی» بودن رویکرد هیئت خادمان قرآن و عترت، گفت: چارچوب این هیئت به‌صورت ویژه و متفاوت از اساس‌نامه معمول هیئات مذهبی دیگر تعریف شده است.

حاج‌حسنی بیان کرد: هیئت مذهبی ـ فرهنگی خادمان قرآن و عترت میانکوه به‌عنوان هیئت مرکزی، ۴۰ هیئت کوچک و بزرگ را در روستاها و دهستان‌های میانکوه اردل تحت پوشش دارد که با توجه به حضور ۵ عضو اصلی در هر هیئت، در مجموع ۲۰۰ نفر از آقایان و بانوان به‌عنوان عضو اصلی و تصمیم‌گیرنده در چارچوب این هیئات فعال هستند.

وی در تشریح ساختار این هئیت، ادامه داد: هیئت مرکزی مسئول ۴۰ هیئت فرعی در روستاهاست و امور مذهبی و فرهنگی تمام مناطق را در ۱۳ معاونت تخصصی ساماندهی می‌کند که معاونت ورزش و جوانان، امور بانوان، تبلیغات، فرهنگی، بازرسی و ... از آن جمله‌اند.

حاج‌حسنی در پاسخ به پرسشی مبنی بر هدف از تجمیع هیئات روستاها در هیئت مرکزی، بیان کرد: هدف از ساماندهی و اداره متمرکز هیئات، بهره‌مند کردن همه ۱۸ هزار جمعیت ساکن این مناطق از برنامه‌ها و ارتقای سواد فرهنگی و مذهبی آنان است.

وی برگزاری جلسات ماهانه هیئت مرکزی با حضور مسئولان ۴۰ هیئت فرعی را یادآور شد و افزود: در این جلسات، به فراخور شرایط و در مناسبت‌ها، در خصوص برنامه‌ها تصمیم‌گیری می‌شود ضمن اینکه بحث درباره مسائل مختلف روز و نیز بهره‌مندی از رهنمود یک سخنران مذهبی در دستور کار این جلسات قرار دارد.

حاج‌حسنی با تأکید بر دعوت از نخبگان و روحانیان برای حضور در جلسات هیئت، گفت: در این جلسات همچنین در خصوص برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌ها، مسائل و مشکلات اجتماعی و فرهنگی با ارائه راهکار مناسب و تبدیل آن به مصوبه برای اجرا هم‌اندیشی می‌شود.

مهم‌ترین برنامه‌های هیئت در طول سال

دبیر هیئت مذهبی فرهنگی خادمان قرآن و عترت میانکوه در تشریح مهم‌ترین برنامه‌های این هیئت، گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی احکام، نماز، تفسیر، روخوانی و روان‌خوانی، قرائت و حفظ قرآن، برگزاری کارگاه‌های سبک زندگی، ازدواج آسان، نظارت آسیب‌های اجتماعی، آموزش مداحی با همکاری تبلیغات اسلامی، سپاه و دیگر نهادهای فرهنگی، برگزاری مسابقات متنوع قرآنی، فرهنگی و ورزشی، برگزاری جلسات متعدد و بهره‌گیری از نظرات نخبگان و روحانیون جوان از مهم‌ترین برنامه‌ها هستند.

حاج‌حسنی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی هیئت، ادامه داد: در طول سال به‌ویژه در ماه مبارک رمضان و در پایان هر دوره آموزشی، مسابقاتی میان قرآن‌آموزان ترتیب داده می‌شود که نفرات برتر روستا در یک مسابقه سراسری رقابت می‌کنند و از برگزیدگان تقدیر می‌شود.

چرایی و چیستی «قرارداد اجتماعی ازدواج آسان»

وی به تصویب و اجرای «قرارداد اجتماعی ازدواج آسان» به ابتکار هیئت خادمان قرآن و عترت اشاره و تأکید کرد: این قرارداد حاصل هم‌اندیشی و تفاهم مسئولان هیئات با هزار نفر از ریش‌سفیدان، معتمدین و ذی‌نفوذان و مردم مناطق مختلف میانکوه طی ۱۰ جلسه است که در تفاهم‌نامه امضا شده مقرر شد پایه‌های ازدواج آسان در تمام این مناطق بنا نهاده شود.

حاج‌حسنی با اشاره به اینکه این قرارداد در عمر پنج ساله خود اجرای موفقی داشته و تبدیل به فرهنگ شده است، گفت: خوشبختانه این هم‌اندیشی و تصمیم‌گیری دسته‌جمعی و خروجی آن با اقبال عمومی در سایر مناطق استان مواجه شده است که نسخه‌ای از قرارداد در اختیار مناطقی که تمایل به الگوپذیری از آن داشتند، قرار گرفت.

وی در خصوص مفاد این قرارداد، بیان کرد: در این تفاهم‌نامه ۲۵ بندی که به برگزاری مراسم عروسی اختصاص دارد، کاهش وعده‌های غذایی برای مهمانان، کاهش میزان سکه و طلا در مهریه‌ها، پایین آوردن سقف مهریه، محول کردن تهیه جهیزیه به عروس و داماد هر دو و مواردی از این دست، مورد توافق همگان واقع شده است.

طراحی و تدوین «منشور اخلاقی هیئات مذهبی استان»

دبیر هیئت مذهبی فرهنگی خادمان قرآن و عترت میانکوه با اشاره به دیگر فعالیت شاخص هیئت، بیان کرد: مسئولان و نخبگان این هیئت طی جلسات منظمی که با نماینده ولی‌فقیه در استان داشتند اقدام به طراحی و تدوین «منشور اخلاقی هیئات مذهبی استان» کردند که برگرفته از نظرات علما و مراجع دینی است.

حاج‌حسنی با اشاره به هیئات مذهبی به‌عنوان بزرگ‌ترین اجتماع و مؤسسه مردم‌نهاد، تأکید کرد: هیئات برخاسته از مردم، با مردم و در خدمت مردم هستند که اعضای غالباً جوانِ آن تلاش می‌کنند زمینه جذب جوانان را به سمت فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی فراهم کنند.

برنامه‌های هیئت خادمان قرآن و عترت در دهه نخست محرم

وی در خصوص برنامه‌های هیئت خادمان قرآن و عترت برای دهه نخست محرم، گفت: تمام اقدامات لازم از قبیل ساماندهی هیئات روستاها و ارائه سرفصل برنامه‌ها، درخواست مُبلغ برای تمام مناطق و اسکان آن‌ها، هماهنگی با نهادهای انتظامی برای اجرای هر چه بهتر مراسم و ... انجام شده است.

حاج‌حسنی تأکید کرد: اول تا نهم محرم، هر هیئت بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء، در روستای خود به برگزاری مراسم عزاداری، سینه‌زنی و زنجیرزنی می‌پردازد و در روز عاشورا تمام هیئات در اجتماع عظیم عاشورائیان در امامزاده جعفر(ع) به عزاداری خواهند پرداخت و نماز ظهر عاشورا را اقامه خواهند کرد.

وی در خصوص کیفیت مراسم عزاداری، یادآور شد: قرائت قرآن در ابتدای هر مراسم، پرداختن مداحان و روضه‌خوانان آموزش‌دیده در هیئات به مصائب امام حسین(ع) و یاران و اهل بیت ایشان، بیان احکام و معالم اسلام و قرآن توسط روحانیان مدعو و بومی، ساماندهی نذورات، توجه ویژه به نظم، نظافت و امنیت و توجه به اقامه نماز جماعت برای تمام برنامه‌ها پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام

captcha