عزاداری‌های محرم برمبنای نظام‌ و تمدن برگزار شوند/قیام عاشورا همسو با حرکت سبز مهدوی
کد خبر: 3841130
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷
منطق حسینی/۱

عزاداری‌های محرم برمبنای نظام‌ و تمدن برگزار شوند/قیام عاشورا همسو با حرکت سبز مهدوی

گروه معارف - رئیس مرکز مطالعات ادیان و اقوام دانشگاه ارومیه بر لزوم نظام‌مند بودن عزاداری‌های ماه محرم تاکید کرد و گفت: مداحان در مدیحه‌سرایی از اشعار و نوحه‌های بامحتوای حسینی و الهی استفاده کرده و از کاربرد مضامین دروغین، ناشایست و اشعار نامناسب خودداری نمایند.

عزاداری‌های محرم برمبنای نظام‌ و تمدن برگزار شوند/قیام عاشورا همسو با حرکت سبز مهدوی

حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین سیدجواد میرمهدی‌پور، رئیس مرکز مطالعات ادیان و اقوام دانشگاه ارومیه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌غربی، بیان کرد: عزاداری‌ها و شادی‌ها باید برمبنای نظام و تمدن‌سازی اجرا شوند و نظام‌سازی مربوط به نظام فرهنگی بوده و در عزاداری‌ها باید به حریم و حقوق دیگران احترام قائل گردید.

وی افزود: قربانی‌هایی که در خیابان به نام قربانی دسته‌جات عزاداری حسینی ذبح می‌شود، باید دقت کرد که حتی خون حیوان موجب آلوده شدن خیابان‌ها و لباس عزاداران و مردم نگردد.

میرمهدی‌پور با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در این زمینه افزود: طرح‌ها و برنامه‌ها باید توسط متفکران ارائه شده و سپس زیرسازی گردد و به‌عنوان قانون تصویب و اجرا شود و در زمینه برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی نیز باید فعالیت‌های ثمربخشی صورت گیرد تا به فرهنگ و نظام‌سازی عزاداری‌ و حتی شادی‌ها کمک شود.

وی تصریح کرد: در یک هیئت عزاداری باید هماهنگی‌هایی میان روحانی، هیئت امنا و مداحان به‌وجود آید، وظیفه امام جماعت یک منطقه تنها اقامه نماز و پاسخ‌گویی به سوالات شرعی نیست، بلکه شناسایی فقرا و آشنایی با تمامی مسائل و مشکلات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز از وظایف روحانی است که باید به این مسائل توجه شده و به هنگام انتخاب روحانی یک منطقه دقت لازم صورت گیرد.

رئیس مرکز مطالعات ادیان و اقوام دانشگاه ارومیه خاطرنشان کرد: تبعیت از محرم به معنای تبعیت از آرمان‌های محرم، مبارزه با ظلم، امر به معروف و نهی از منکر، عزت‌طلبی، نماز و عبودیت حضرت حق و تسلیم در برابر خداوند است که باید با الگوپذیری از اهل بیت عصمت و طهارت، آرمان‌های آن بزرگواران در جامعه و خانواده ترویج و گسترش داده شود.

وی بیان کرد: عزاداری‌های این ماه موجب زنده ماندن اهداف ماه محرم گردیده و همچنین آرمان‌های محرم نیز موجب زنده ماندن این عزاداری‌ها شده است، ولی باید این مراسم با فرهنگ مناسب و صحیح برگزار شود و مداحان در مدیحه‌سرایی از اشعار و نوحه‌های بامحتوای حسینی و الهی استفاده کرده و از کاربرد مضامین دروغین، ناشایست و اشعار نامناسب خودداری نمایند.

میرمهدی‌پور یادآور شد: حرکت و جنبش سرخ حسینی و شهادت‌طلبی و شجاعتی که شیعیان از امام حسین(ع) آموخته اند، همسو با حرکت سبز مهدوی است و اکنون ولایت فقیه پرچم‌دار جامعه اسلامی بوده و نظامی که حاکمیت آن بر پایه توحید و شهادت‌طلبی و مبارزه با ظلم باشد، اساس شیعه را تشکیل می‌دهد.

وی گفت: قیام و نهضت امام حسین(ع) و حرکت به‌سوی قیام حضرت مهدی(عج) هر دو دارای یک هدف با قالب و محورهای متفاوتی هستند که ذات و ریشه هر دو یکی بوده و راهنمایی انسان‌ها به سعادت دنیا و اخروی و راه الهی است.
انتهای پیام

captcha