واقعه عاشورا از ماجرای سقیفه نشئت می‌گیرد
کد خبر: 3841393
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
منطق حسینی۶/ آیت‌الله حسینی‌زنجانی در گفت‌وگو با ایکنا:

واقعه عاشورا از ماجرای سقیفه نشئت می‌گیرد

گروه معارف ــ آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌زنجانی با اشاره به اینکه قیام عاشورا از ماجرای سقیفه، که حکومت سعی در حذف عترت از اسلام داشت، نشئت می‌گیرد، گفت: امام حسین(ع) به دنبال هدایت بشریت بود و نجات بشریت با استقرار حکومت صالحان ممکن است.

ریشه عاشورا از ماجرای سقیفه نشئت می‌گیرد/نجات بشریت با استقرار حکومت صالحان ممکن استماه محرم یکی از چشمه‌های جوشان فرهنگ شیعی است. وقتی این ماه فرامی‌رسد، کوی و برزنی را در پایتخت شور و شعور حسینی نمی‌بینی که رنگ ماتم به خود نگیرد؛ شور حسینی از چهره سیاه‌پوش شهر تا صدای حسین حسین گویان عزاداران پیداست.
باید این ماه را غنیمتی بدانیم تا شعور حسینی را در خود تقویت کنیم و سوار بر کشتی نجات حسین شویم تا در گرداب جهل گرفتار نشویم؛ گردابی که شاید شیطان‌های دورن و بیرونمان برای گمراه شدن از راه حق برایمان تدارک دیده باشند.
آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌زنجانی، مرجع و فرزند آیت‌الله سیدعزالدین حسینی‌زنجانی، از عالمان بزرگی است که بسیاری از زنجانی‌ها خود را مدیون تعلیمات ایشان در مکتب اهل‌بیت(ع) می‌دانند؛ ماه محرم را فرصتی دانستیم تا در محضر ایشان تلمذ و پاسخ برخی شبهات را دریافت کنیم. متن مصاحبه ایکنا زنجان با آیت‌الله حسینی را در زیر می‌خوانید:

ایکنا ــ هر سال که محرم فرامیرسد همه این سؤال را در ذهن مرور میکنند که پیام عاشورا و قیام امام حسین(ع) چیست؟ درس‌های عاشورا برای جامعه امروز مسلمانان چه کاربردی دارد؟

پیام این ماه به تمام جهان و به‌ویژه مسلمانان این است که آقا اباعبدالله الحسین(ع) جهت احقاق حکومت حقه قیام کردند تا جامعه اسلامی در مسیر امامت قرار گیرد، این هم نشئت گرفته از قرآن است که فرمود: «لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتابَ وَالميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ». اقامه قسط علت غایی بعثت انبیا ‏بوده و بعثت انبیا ادامه داشته و در اوصیاء نیز همین اهداف باید دنبال شود، بنابراین برای درست کردن جامعه جز اینکه صالحان حکومت کنند راه دیگری برای نجات بشریت وجود ندارد.

آیت‌الله حسینی‌زنجانی با اشاره به این آیه از قرآن کریم که فرمود: «وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ» گفت: وقتی که زمین به دست صالحان افتاد در آن هنگام یک حکومت عدل و عدل الهی پیاده خواهد شد، پس ماه محرم عبارت است از اقامه حکومت عدل و راهی که انبیا رفتند. این هدف غایی و نهایی محرم‌ها و عاشوراهاست که باید آشنایی کامل به آن داشته باشیم تا بفهمیم امام حسین(ع) برای چه قیام کردند.

حسین چراغ هدایت و کشتی نجات برای تمام امت حسینی است. اگر با دقت به حقیقت نهضت حسینی نگاه کنیم، دفاع از حدود توحید و اسلام واقعی هدف مهم عاشوراست؛ چراکه اسلام بعد از ماجرای سقیفه دو شقه شد که یک شقه آن اسلام ناب محمدی بوده که تکیه‌گاه آن قرآن و عترت است. در حدیث کسا که اهل سنت هم روی آن تأکید دارد، آمده که پیامبر بزرگوار(ص) پنج تن آل‌عبا را زیر یک کسایی جمع کرده و آن‌ها را اهل‌بیت خواند و اسلام واقعی اسلامی است که پایه‌اش قرآن و اهل‌بیت(ع) است. در مقابل این اسلامی قرار دارد که به آن اسلام اموی گفته می‌شود که بر اساس نظر حاکمان بنی‌امیه فقط به کتاب خدا تمسک شده و غیر کتاب خدا را قبول ندارند.

ایکنا ــ ریشه قیام عاشورا از کجا نشئت گرفته است؟

در زمانی که پیامبر(ص) به رسالت مبعوث شد، عده‌ای ایشان را به ‏عنوان پیام‌آور وحی و علم لایتناهی الهی قبول نداشتند. اما و اگرهایی گذاشتند و منافقانه ‏اسلام را به ظاهر قبول کردند و در ظاهر مسلمان شدند، این افراد بعدها به اهرم‌های قدرت وصل ‏شدند و کار به جایی رسید که در مقابل ولایت امیرالمؤمنین(ع)، جانشین برحق پیامیر ‏گرامی اسلامی ایستادند، در اصل حادثه کربلا از این جا نشئت می‌گیرد.‏

امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه فرمودند که مردم عادی تابع قدرت‌های روز هستند و فرهنگ جامعه را تعیین می‌کنند. وقتی که بعد از سقیفه حکومت به دست غیر بنی‌هاشم افتاد راه برای شبهه‌افکنی باز شد و اسلام ناب محمدی با خطر روبه‌رو شد، یعنی باید گفت که تیر را از سقیفه به اباعبدالله الحسین(ع) زدند، به طوری که مردم را دچار شبهه کردند و همین شبهه بس که مردم گمراه شوند.

اگر ماجرای سقیفه را خوب بشکافیم، علل و عوامل نهضت حسینی از آنجا پیدا می‌شود. پس چون حکومت پرچمدار حسبنا کتاب الله بود، به حذف عترت از صحنه اجتماعی و دینی مبادرت ورزیدند و طبیعی است که با اهل‌بیت(ع) و امام حسین(ع) وارد جنگ شوند و دشنان برای به حق جلوه دادن خود مدارکی را جعل کردند.

ایکنا ــ برخی در هنگام مشاهده ارادت شیعیان به اهلبیت‌‍(ع) و معصومان آنها را متهم به شرک میکنند. پاسخ حضرتعالی در این مورد چیست؟

به طور یقین چنین نیست، ما مشرک نیستیم و تنها این بزرگواران را در نزد خداوند متعال وسیله قرار می‌دهیم؛ در روایتی نقل شده خداوند به پیامبر(ص) فرموده که نماز شب بخوان تا به مقام محمود برسی و معتقدیم همین مقام محمود با اجازه خداوند به حضرت علی(ع) تفویض شده و ایشان نیز به سایر ائمه تفویض فرموده‌اند. معتقدیم که این روایات از منبع وحی صادر شده است و چون از ناحیه خدا صادر شده عین توحید است و هیچ مشکلی ندارد.

معنای اینکه خداوند را عبادت کنیم این است که او را بشناسیم، راوی از امام حسین(ع) سؤال می‌کند که چطور خداوند را بشناسیم که حضرت در جواب می‌فرماید در هر عصری باید امام زمان را شناخت یعنی واسطه بین خدا و خلق را شناخت. پس بنا به فرموده این امام بزرگوار اگر شما می‌خواهید به حقیقت توحید برسید باید از راه ولایت و امامت وارد شوید یعنی امام عصر را شناخته و از او بخواهیم راه توحید را نشان دهد. از آنجایی که اباعبدالله‌الحسین(ع) ولی خدا بوده و جانشین خداوند بر روی زمین است، بنابراین این مقام باید از طرف خود خداوند به کسی داده شود، نبوت انبیا همگی با معجزه ثابت شده و با دلیل و برهان عقلی نمی‌توان این مسئله را ثابت کرد. معنای معجزه این است که کاری که خدا انجام می‌دهد را اینها انجام دهند، اثبات نشانه نبوت عیناً در امامت نیز وجود دارد؛ چرا که ادامه راه وحی نبوت است و به این خاطر است که می‌گوییم معصوم را باید معصوم قبلی تأیید کند.

مبارزه حق و باطل در هر دورانی جریان دارد و فقط صورت آن عوض می‌شود اما ماهیت آن تغییر نمی‌کند. شرایط امروز وابسته به شرایط قبل از انقلاب است یعنی انقلاب اباعبدالله سرلوحه انقلاب ایران بود، مردم با تأسی از نهضت حسینی به خیابان‌ها آمدند، همان طور که حضرت امام حسین(ع) علیه ظلم و ستم به پا خاست و کفرزدایی یکی از اهدافش بود.

هدف خاندان پهلوی نیز حذف اسلام بود اما زیرکی و فریبکاری داشتند. انقلاب اسلامی نشئت گرفته از نهضت اباعبدالله(ع) است. امروز نیز باید بدانیم که چه کسانی علیه اسلام کار می‌کنند و چه کسانی مدافع اسلام‌اند. اگر بخواهیم برای قیام امام حسین(ع) نتیجه‌ای متصور شویم، همین بس که امام قیام می‌کند و نتیجه آن بعد از 14 قرن خود را نشان می‌دهد.
انتهای پیام

 

captcha