تقوای الهی از نگاه امام سجاد(ع)
کد خبر: 3841786
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
هر روز محرم با یک حدیث/ 7

تقوای الهی از نگاه امام سجاد(ع)

کانون خبرنگاران نبأ ــ امام سجاد(ع) می‌فرماید «ای فرزند آدم، تو می‌میری و برانگیخته می‌شوی و نیز در برابر خداوند عزّوجلّ نگه داشته و بازخواست می‌شوی، پس جوابی آماده کن»! این هشدار امام مستند به آیات کریمه همان معنای دقیق تقوای الهی است که انسان باید خود را برای پاسخگویی نزد پروردگار قادر متعال مهیّا کند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ به مناسبت ایام سوگواری شهادت سید و سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین(ع) و یاران وفادارش، حدیثی از امام کربلا دیده حضرت سجاد(ع) مرور می‌شود.

امام سجاد(ع) به نقل از «سفینة البحار» فرمود: «ابنَ آدَمَ اِنَّکَ مَیِّتٌ وَ مَبعُوثٌ وَ مَوقوفٌ بَینَ یَدَیِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَسؤولٌ فَاَعِدَّ جَوابا: ای فرزند آدم، تو می‌میری و برانگیخته می‌شوی و نیز در برابر خداوند عزّوجلّ نگه داشته و بازخواست می‌شوی، پس جوابی آماده کن»!

در این روایت شریف، سفر حتمی همه انسان‌ها که حتی محبوب‌ترین مخلوق یعنی پیامبر اعظم(ص) به بیان آیه 30 سوره مبارکه زمر «اِنَّکَ مَیِّتٌ» هم از آن معاف نیست، یادآوری شده است.

مرگ آغاز است، نه پایان. روز قیامت انسان از قبر برمی‌خیزد «وَ اَنَّ اللهَ یَبعَثُ مَن فی القُبور: و به یقین خداوند تمام کسانی که در قبرها هستند زنده می‌کند»(آیه 7 سوره مبارکه حج) و باید در مواقف (ایستگاه‌ها) مختلف، درباره اعمال خود در این دنیا پاسخگو باشد. خدای سبحان در آیه 24 سوره مبارکه صافات می‌فرماید: «وَقِفوهُم اِنَّهُم مَسئُولون: آنها را نگه‌ دارید که باید بازپرسی شوند»!

پس معلوم است که این هشدار امام سجاد(ع) مستند به آیات قرآن کریم است. انسان باید هرکاری که انجام می‌دهد بیاندیشد که چه پاسخی برای انجام آن آماده کرده است؟! این همان معنای دقیق تقوای الهی است که انسان خود را برای پاسخگویی نزد پروردگار قادر متعال مهیّا کند.

به قلم محمد لطفی زاده، محصل علوم حوزوی

انتهای پیام

captcha