گفتمان‌های بصیرتی و ارزشی؛ بهترین راه انتقال فرهنگ دفاع مقدس
کد خبر: 3844479
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱

گفتمان‌های بصیرتی و ارزشی؛ بهترین راه انتقال فرهنگ دفاع مقدس

گروه اجتماعی ــ رئیس مرکز مطالعات ادیان و اقوام دانشگاه ارومیه گفت: اکنون بهترین راه انتقال ارزش‌های دفاع مقدس و ماه محرم که باهم عجین هستند، ایجاد گفتمان بصیرتی و ارزشی بین جوانان از طریق رسانه‌ها، فضای مجازی، صداوسیما، مدارس، دانشگاه‌ها و کرسی‌های آزاداندیشی بین دانشجویان، دانش‌آموزان و جوانان است.

گفتمان‌های بصیرتی و ارزشی؛ بهترین راه انتقال فرهنگ دفاع مقدس

حجت‌الاسلام‌‌ والمسلمین سیدجواد میرمهدی‌پور، رئیس مرکز مطالعات ادیان و اقوام دانشگاه ارومیه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌غربی، بیان کرد: هفته دفاع مقدس نماد پیام گرفتن از ماه محرم بوده و ماه محرم الگو و نماد برای تمامی کسانی است که به‌دنبال آزادی‌های واقعی، توحیدی، عزت‌مندی، مبارزه با فساد و امر به معروف و نهی از منکر هستند.

وی افزود: اگر تاریخ معاصر را بررسی کنیم، بسیاری از قیام‌ها، انقلاب‌ها و الهام‌گیری‌ها در مقابله با ظلم با الگوپذیری از ماه محرم و امام حسین(ع) و یاران ایشان بوده و دفاع مقدس با سردارها، سربازها و جان‌نثارانی که در راه ولایت داشت، نمونه بارز تبعیت از ماه محرم است.

رئیس مرکز مطالعات ادیان و اقوام دانشگاه ارومیه ادامه داد: در دفاع مقدس ایثارگری و وحدتی مثال‌زدنی در بین اقشار مختلف صورت گرفت و مسیحی، شیعه، سنی و اقوام و ادیان مختلف زیر پرچم ولایت گردهم آمده و در مقابله با ظلم و استکبار ایستادگی کردند.

وی بیان کرد: اکنون بهترین راه انتقال ارزش‌های دفاع مقدس و ماه محرم که باهم عجین هستند، ایجاد گفتمان بصیرتی و ارزشی بین جوانان از طریق رسانه‌ها، فضای مجازی، صداوسیما، مدارس، دانشگاه‌ها و کرسی‌های آزاداندیشی بین دانشجویان، دانش‌آموزان و جوانان بوده تا بدانند که راه عزت‌مندی در دفاع مقدس نهفته است یا در آزادی‌ها و محدودیت‌های دنیوی که برخی از سرمایه‌داران و تئوریسین‌هایی که به نفع تعداد چندی از سرمایه‌دارها این کارها و انحرافات را در دنیا ایجاد می‌کنند، کدام‌یک بهتر و متناسب با شخصیت جوان مومن و اسلامی و انقلابی است، ما باید با الهام‌گیری از ماه محرم و دفاع مقدس راه‌های مقاومت را موردبررسی و گفتمان قرار دهیم تا راهی که به صلاح جامعه و انسانیت است را انتخاب کنیم.

میر مهدی‌پور بیان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که مقام معظم رهبری ایراد فرمودند، گام اول مقاومت و مبارزه با طاغوت بود و گام دوم نظام‌سازی و بررسی مولفه‌های تمدن اسلامی است، ما در بیانیه گام دوم اگر یک مصداق و الگوی همیشگی برای مقاومت بخواهیم پیدا کنیم، ماه محرم بهترین گزینه است.

وی افزود: ماه محرم در دفاع مقدس هشت ساله خود را نشان داد و ما اگر بخواهیم در بیانیه گام دوم همواره به شکل بسیجی زندگی کرده و سبک زندگی خود را سبک زندگی حسینی قرار دهیم، باید از جان‌نثاری‌ها، تبعیت‌ها، ولایت‌مداری‌ها و اعمال جهادی در بیانیه گام دوم استفاده کنیم.

رئیس مرکز مطالعات ادیان و اقوام دانشگاه ارومیه افزود: دفاع مقدس می‌تواند بهترین و بارزترین الگو برای جوانان بوده و درس‌ها و عبرت‌های آن از حیث خانوادگی، تربیتی، اجتماعی سیاسی و عبادی برای ما الگوی مناسبی برای ما الگو باشد.
انتهای پیام

captcha