رکن اساسی در ترویج فرهنگ دفاع مقدس باور به آن است
کد خبر: 1439936
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲
سردار علایی:

رکن اساسی در ترویج فرهنگ دفاع مقدس باور به آن است

گروه جهاد و حماسه: مدیر انتشارات روایت فتح با اشاره به اینکه اولین رویکرد و رکن اساسی ترویج فرهنگ دفاع مقدس باور داشتن به لزوم ترویج این فرهنگ است، گفت: با ترویج این فرهنگ می‌توانیم مشکلات کنونی جامعه را حل کنیم.

سردار حسن علایی، مدیر انتشارات روایت فتح در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره اینکه در حوزه ترویج فرهنگ دفاع مقدس چه وضعیتی داریم و چقدر در ترویج این فرهنگ موفق بوده‌ایم، گفت: با توجه به عظمت فرهنگ دفاع مقدس و اتفاق‌هایی که در این حوزه روی داده است، باید اعتراف کنم که کار خاصی صورت نگرفته است.
وی با بیان این مطلب افزود: به این معنی که هر چه روی تاریخ دفاع مقدس کار می‌کنیم و ارزش‌هایی را که در این عرصه خلق شده است احصاء می‌کنیم، می‌بینیم در مقابل آن عظمت، کار تبلیغی و رسانه‌ای که بتواند این ارزش و فرهنگ را به جامعه منتقل کند و انجام شده است، محلی از اعراب ندارد.
به گفته این مسئول، در زمینه ترویج فرهنگ دفاع مقدس کمبودهای بسیار اساسی داریم و متاسفانه نتوانسته‌ایم در شأن فرهنگ دفاع مقدس کار فرهنگی انجام دهیم؛ البته اقداماتی در این حوزه شده و منکر آنها نیستیم.
وی به فعالیت‌های صورت گرفته در عرصه کتاب، فیلم، موسیقی و کارهای گرافیک و هنر تجسمی اشاره کرد و افزود: در عین حال وقتی این اقدامات را با عظمت فرهنگ دفاع مقدس مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که واقعاً اتفاق خاصی در این عرصه نیفتاده است.
سردار علایی اظهار کرد: با توجه به عملکرد سال‌های گذشته در این راستا پی می‌بریم که در این زمینه چقدر عقب‌ماندگی داریم. این عقب‌ماندگی باید توسط افراد پیشتاز و سازمان‌ها و نهادهای درگیر هر چه سریع‌تر رفع و جبران شود.
مدیر انتشارات روایت فتح تأکید کرد: در این راستا حتی اگر جنگ‌های بزرگ جهانی را با دفاع مقدس مقایسه کنیم، می‌بینیم که واقعاً ما به اندازه یک‌صدم آنها هم کار فرهنگی نکرده‌ایم.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم لیستی از فیلم‌هایی که در جنگ جهانی اول و دوم ساخته و توزیع شده است را نگاه و با فیلم‌هایی که درباره دفاع مقدس ما ساخته شده مقایسه کنیم، متوجه تفاوت‌های ماهوی میان آنها می‌شویم و باز می‌بینیم که آنها از ما جلوتر هستند.
سردار علایی اظهار کرد: میزان فعالیت فرهنگی که توسط نهادها و سازمان‌ها درباره دفاع مقدس در کشور انجام شده است در مقایسه با فرهنگ اصیل دفاع مقدس محلی از اعراب ندارد و عقب‌ماندگی ما در این حوزه بسیار است.
وی درباره نقائص و کاستی‌های این حوزه عنوان کرد: متاسفانه نقطه انفعال ما اینجاست که نتوانسته‌ایم این باور را در سطح کلان و ملی رواج دهیم؛ یعنی برای مقابله با تهاجم فرهنگی نیازمند مکانیزمی هستیم که آن مکانیزم قطعاً در فرهنگ دفاع مقدس وجود دارد.
سردار علایی افزود: زمانی که باور نداشته باشیم به این فرهنگ نیازمندیم، این موضوع خود یک عامل بازدارنده است و ما را به انفعال و استیصال می‌کشاند و هر چه از این فضا دور شویم، موانع و مشکلات کنار می‌رود.
وی گفت: مخاطبان ما به ویژه نسل جوان وقتی با ارزش‌های دفاع مقدس آشنا شوند و ببینند که این فرهنگ ما‌به‌ازای خارجی دارد و در هشت سال دفاع مقدس در کشورمان استیلا داشته و مابه‌ازا دارد و مردم آن را لمس می‌کردند و فقط در لابلای کتاب‌ها نبوده، به آن روی می‌آورند.
به عقیده سردار علایی، اگر بتوانیم به این نقطه برسیم، مطمئن باشید این عوامل بازدارنده کنار می‌روند و ما در زمینه فرهنگ از موقعیت استیصال و انفعال خارج می‌شویم و یک موقعیت کاملاً فعال پیدا می‌کنیم.
وی در بیان راهکارهای مناسب برای ترویج این فرهنگ گفت: اولین کار این است که لزوم ترویج فرهنگ دفاع مقدس را باور کنیم. علیرغم اینکه چند سال از پایان جنگ می‌گذرد و ما دستاوردهای بزرگ جنگ را دیده‌ایم، ولی یک عده هنوز به طور صد درصد و قاطع باور ندارند که باید فرهنگ دفاع مقدس برای پر کردن خلاها و کمبودهای فرهنگی ما پیگیری شود.
سردار علایی اظهار کرد: با عنایت به ترویج این فرهنگ می‌توانیم معضلات و مشکلات فرهنگی کشور را حل کنیم. تصور می‌کنم اولین نکته این است که این اصل را باور کنیم که عنایت به این فرهنگ بسیاری از مشکلات ما را در عرصه فرهنگ کشور حل می‌کند.
مدیر انتشارات روایت فتح تاکید کرد: این نکته، همان نکته‌ای است که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها روی آن تاکید کرده‌اند و اینکه معظم‌له این همه سفارش می‌کنند و تاکید دارند که به فرهنگ دفاع مقدس و ترویج و اشاعه آن توجه شود، بیانگر همین موضوع است.
وی گفت: اینکه باید به ترویج این فرهنگ کمک و مساعدت کنیم و همکاری داشته باشیم، ناظر بر این معنی است که اگر بخواهیم معضلات فرهنگی کشور حل شود ناگزیر هستیم که فرهنگ دفاع مقدس را ترویج کنیم.
سردار علایی افزود: این اولین اقدام ماست و فرهیختگان و مسئولان فرهنگی کشور و افراد و اشخاص و به تعبیر رهبر، افسران جوان عرصه جنگ نرم این حقیقت را باید با تمام وجود باور کنند که هر چه قدر به سمت این فرهنگ برویم، قدرت فعّالی پیدا می‌کنیم و در عرصه فرهنگ بسیار فعال می‌شویم و از حالت انفعال و استیصال خارج خواهیم شد.

captcha