کنگره شعر «مستور» مانند فیلم فجر ریشه‌دار شود/قابلیت بین‌المللی شدن کنگره در آینده
کد خبر: 3465453
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
در کنگره شعر «مستور» عنوان شد:

کنگره شعر «مستور» مانند فیلم فجر ریشه‌دار شود/قابلیت بین‌المللی شدن کنگره در آینده

گروه ادب: در نخستین کنگره شعر عفاف و حجاب با عنوان «مستور» که شب گذشته در موزه هنرهای معاصر برگزار شد، مطرح شد که این کنگره مانند فیلم فجر باید ریشه‌دار شود و قابلیت بین‌المللی شدن را دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نخستین کنگره شعر عفاف و حجاب با عنوان «مستور» شب گذشته، 16 دی‌ماه با حضور علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، علی مجاهدی، دبیر شعر آئینی کشور و جمعی از شاعران و اهل ادب در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

مرادخانی در این مراسم گفت: عفاف و حجاب یکی از موضوعات فرهنگی مهمی بوده و امری ذاتی است، از این‌رو با توجه بیش از پیش باید این فرهنگ گسترش یابد.

وی افزود: این نخستین دوره کنگره شعر عفاف و حجاب است؛ از این رو امیدوارم همانند جشنواره فیلم فجر که در نخستین دوره خود با 4 فیلم کار خود را آغاز کرد و اکنون به جشنواره‌ای جهانی تبدیل شده، به جشنواره‌ای ریشه‌دار تبدیل شود.

مرادخانی در ادامه بر تشکیل دبیرخانه دائمی کنگره شعر عفاف و حجاب تأکید و عنوان کرد: امیدوارم این کنگره بتواند فرهنگ حجاب و عفاف را با زبان هنر و ادبیات به جامعه معرفی کند.

قبادی: لزوم بهره‌مندی از زبان هنر در ارائه ارزش‌های متعالی

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در ادامه این مراسم با اشاره به هدف این کنگره بیان کرد: ارتباط با نسل جوان یکی از اهداف این جشنواره است؛ چرا که ارتباط با جوانان زبان خاص خود را می‌طلبد. ما در سال‌های گذشته شاهد ادبیات کمتر مؤثری در حوزه عفاف و حجاب بوده‌ایم و باید بگویم که در این راستا عملکرد موفقی نداشته‌ایم.

وی افزود: یکی از ابزارهای مؤثر در زمینه عفاف و حجاب هنر است و با استفاده از هنر می‌توان ارزش‌های متعالی را ارائه کرد؛ از این رو باید مراکز خدمات شهری، دانشگاهی و علمی از این ابزار بهره‌مند شده و ارزش‌های متعالی را از این طریق ترویج دهند.

قبادی در ادامه گفت: اگر بگوییم در سال‌های گذشته، در حوزه حجاب و عفاف تولید فرهنگی نداشتیم، چندان بی‌راه هم نگفته‌ایم، البته این موضوع مایه تأسف است؛ در حالی که ما در ایران اسلامی زندگی می‌کنیم و نمی‌توانیم با زبان نسل جوان به گفت‌وگو بپردازیم و این گسست به دلیل نفوذ و تغییر ذائقه‌ها ایجاد شده است.

مجاهدی: کنگره «مستور» سرآغاز حرکتی ادبی است

محمدعلی مجاهدی، نیز در ادامه این مراسم با تقدیر از برگزارکنندگان این کنگره گفت: برگزاری چنین مراسمی آن هم پس از گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی یک حادثه نو و مبارکی است، اگرچه خیلی دیر شده است، اما این کنگره سرآغاز حرکت و جنبشی ادبی، هنری و عقیدتی است.

وی افزود: این تمرکز ادبی بر موضوع حجاب و عفاف باعث توجه بیشتر جامعه به این موضوع حیاتی خواهد شد و امیدواریم متولیان اصلی امور فرهنگی در کشور به مسائلی از این دست توجه بیش از پیش داشته باشند.

دبیر شعر آئینی کشور در پایان سخنان خود گفت: در گذشته کنگره شعر فاطمی برگزار شده که یکی از محورهای آن را عفاف و حجاب تشکیل می‌داد، اما این کنگره به موضوع عفاف و حجاب اختصاص یافته است که در نوع خود ابتکار خوبی است و استقلال چنین موضوعی می‌تواند به ترویج این موضوع کمک کند و امیدوارم در سال آینده به صورت گسترده‌تر برگزار شود.

امیراسماعیل آذر نیز با اشاره به پیشینه تاریخی حجاب و عفاف در ایران و اسلام گفت: پوشیدگی فرهنگ ایرانی است که پیش از ورود اسلام به ایران نیز وجود داشته است و یکی از شعرهای فردوسی بیانگر این موضوه است.

وی در ادامه بیان کرد: انسان‌هایی که از درون سرشار از دانش هستند، بیرون برایشان اهمیتی ندارد؛ چرا که هر چه درون کسی خالی‌تر باشد وجه بیرونی خود را بیشتر نشان می‌دهد و این موضوع ربطی به زن یا مرد بودن ندارد. وقتی انسان‌ها لباس‌هایی می‌پوشند که توجه دیگران را به خود جلب کنند، از نظر روانشناسی بالینی نیاز به جلب توجه دارند.

حمیدرضا برقعی، دبیر علمی نخستین کنگره شعر «مستور» نیز در ادامه با اشاره به ارسال بیش از هزار اثر به دبیرخانه جشنواره گفت: این جشنواره در سال‌های آینده بین‌المللی می‌شود.

در ادامه این مراسم برقعی به شعرخوانی پرداخت و سپس پنج نفر از برگزیدگان نیز شعرهایی درباره عفاف و حجاب خواندند.

در پایان این مراسم از کتاب این جشنواره با عنوان «مستور» رونمایی و برگزیدگان معرفی و تجلیل شدند. اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

برگزیدگان بخش کودک و نوجوان: طیبه رضوانی و علی باباجانی از قم

شایسته تقدیر بخش کودک و نوجوان: محمدحسین مهدویان از قم

برگزیدگان بخش شعر سپید و نیمایی: امیررضا یزدانی از قم و ایوب شیخی‌زاده از خوزستان

شایسته تقدیر بخش شعر سپید و نیمایی: علی سلیمانی از تهران

در بخش ترانه هیچ اثری از سوی داوران برگزیده نشد.

شایستگان تقدیر بخش ترانه: رضا نیکوکار از گیلان و زهرا بشری موحد از قم

برگزیدگان بخش شعر کوتاه: سید مهدی نژاد‌هاشمی از خراسان شمالی، مجتبی صفدری از گیلان و رضا فخاری از همدان

برگزیدگان بخش کلاسیک: امید مهدی نژاد، عارفه دهقانی، حسین طاهری و سارا جلوداریان

یادآور می‌شود، نخستین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب مستور، توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و با مشارکت بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی، مؤسسه توسعه هنرهای معاصر، بنیاد رودکی و مؤسسه فرهنگ‌سازان مشعر در آبان‌ماه سال جاری فراخوانش را اعلام کرد و با داوری بیش از 1500 اثر از 500 دانشگاه و حوزه علمیه به کار خود پایان داد.

captcha