حوزهای علمیه، مساجد و رسانه‌ها نقاط ضعف انقلاب را بشناسند/ تبلیغ مسائل انقلاب به روش نوین
کد خبر: 3470395
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
حجت‌الاسلام میرصانع تشریح کرد:

حوزهای علمیه، مساجد و رسانه‌ها نقاط ضعف انقلاب را بشناسند/ تبلیغ مسائل انقلاب به روش نوین

کانون خبرنگاران نبأ: حوزها، مساجد و رسانه‌ها روش‌های جدیدی را که برای شکل‌گیری انقلاب مؤثر است به آن توجه کنند و تبلیغ کنند. باید موظب باشیم که گرایش‌های منفی، سیاست‌های منفی حاکم نشود بر این فضاها که منجر به تضعیف انقلاب شود.


حجت‌الاسلام دکتر سید محمدرضا میرصانع، تولیت‌حوزه علمیه مجد در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزای ایکنا، به مناسبت آستانه دهه فجر به نقش روحانیت، مساجد و رسانه اشاره کرد.
تولیت‌حوزه علمیه مجد تشریح کرد: از اینجایی که این انقلاب یک انقلاب اسلامی است و ماهیتش هم ماهیت اسلامی است و تبعاً پشتوانه اصلی این انقلاب هم همان آموزهای اسلامی و در واقع عقاید و اعتقادات اسلامی است لذا می‌توانیم بگوییم که نقش روحانیت در دو بخش اینجا به اصطلاح ایفا شده است؛ یک بخش آن به‌صورت تدریجی در طی سال‌ها و قرون واقع شده است؛ نقش دیگرش هم در همان زمان انقلاب شکل گرفته است.
مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: نقش تدریجی روحانیت بر می‌گردد بر اینکه این انقلاب یک هویت اسلامی دارد و این هویت اسلامی مردم بوده که اصل هم همین است و با اینکه ملیت‌های دیگر هم کمک این قضیه بودند؛ این هویت هم یک دفعه درست نشد سال‌ها و قرن‌هاست که روحانیت، علماء وعاظ زحمت کشیده‌اند و هویت اسلامی را در ملت ایران رخ دادند و نهادینه کردند؛ مسلماً در این امر روحانیت نقش بسزایی داشتند و اگر این نقش تدریجی در طی سال‌‌ها و قرون انجام نمی‌شد؛ انقلاب اسلامی وجود نداشت.
حجت‌الاسلام میرصانع با تأکید بر اینکه اساس به ثمره رسیدن انقلاب را روحانیت درست کردند، تشریح کرد: البته زمینه هم آماده بود و تحولات اخیر هم قبل از انقلاب مثل ملی شدن صنعت نفت، بحث مشروطه و از این قبیل رفته رفته زمینه‌هایی را فراهم کرد تا اینکه امام به عنوان یک مرجع دینی از این بستر که برگرفته از ملتی بود که هویت اسلامی داشتند، استفاد کرد و انقلاب را به ثمر رساند.
وی ادامه داد: اصل این بستری که فراهم شد یک دفعه نبود بالاخره یک ملت دینی داشتیم البته تحولاتی هم رفته رفته دست به دست هم داد و اصل این بود که این ملت دینی یک انقلاب دینی را رقم زد و این هویت دینی یک شبه به وجود نیامده و این نقش منحصر فرد روحانیت بود واقعا نمی‌شود بگوییم کسی شریک روحانیت بود از بین مردم، پایه و اساسش را روحانیت پی‌ریزی کردند.
تولیت حوزه علمیه مجد افزود: نقش اول روحانیت، نقش تدریجی و غیر مباشر بود و نقش دوم روحانیت، نقش مباشر بود و خیلی‌ها در این امر به آن‌ها کمک می‌کردند از جمله افراد غیر روحانی متعهد و متدین که خود آنها هم از مکتب روحانیتکسب فیض کرده بودندتوانستند دست به دست هم انقلاب را به ثمر برسانند.
وی ادامه داد: در زمان انقلاب که هرکس به سهم خودش از روحانیت گرفته تا مردم ایفای نقش می‌کردند روحانیت هم نقش رهبری را داشتند؛ خطوطی که رهبر کبیر انقلاب و معمار اصلی این انقلاب ترسیم می‌کرد آن را گرفته  و بین مردم توزیع و پخش می‌کردند.
مسئول حوزه علمیه مجد با تاکید بر اینکه خود امام که تنها نمی‌توانست انقلاب را  به ثمر برساند، گفت: باید یارانی هم می‌داشت؛ امام  یاران هسته‌ای و محوری از روحانیت داشتند و بعضی از یاران هم غیر روحانی بودند بقیه روحانیت هم در حوزه، مساجد و مراسم‌های مختلف خط مشی را که امام می‌داد را می‌گرفتند و بین مردم پخش می‌کردند و غیر از این خودشان هم بر اساس همان آموزهای دینی و حرف‌های امام که حرفی غیر از  دین نبود منبر می‌رفتند و مردم را هدایت‌ می‌کردند.
مدرس سطوح عالی حوزه گفت: اگر پیام امام بین مردم پخش نمی‌شد که فایده‌ای نداشت؛ باید کسانی می‌آمدندکه مورد اعتماد مردم هم بودند نظرات و پیام‌های امام را پخش می‌کردند با این که انقلاب دست مردم بود ولی یک هسته‌ مرکزی رهبری داشت که اصل آن هم امام بود بعد از آن  روحانیونی بودند که دنبال امام بودند.
حجت‌الاسلام میرصانع تشریح کرد: الان هم روحانیت برای  استمرار و حفظ ماندن انقلاب نقش بسزایی دارند چون باید هم دین مردم حفظ شود به همان شکل اول و همان هدایت‌هایی که امام و رهبری داشته‌اند را باید به مردم تزریق کنند.
نقش رسانه‌ها در تبلیغ انقلاب و دهه فجر
حجت‌الاسلام میرصانع تاکید کرد: رسانه‌ها باید مراسم و یاد انقلاب را هدفمند و بهتر زنده کنند. به دور از فضاهایی که حاکم می‌شود دنبال واقعیت باشند قطعا اگر رسانه نبود مطالبی که گفتیم روی هوا بود رسانه است که پیامی را که امام و رهبری و روحانیت می‌دادند را بین مردم پخش می‌کند البته روحانیت قبلا با توزیع سخنان امام کار رسانه را می‌کردند الان دیگه فضایی که باید ما انتشار بدهیم خیلی وسیع است دیگر به صورت مشافهی و حضوری خیلی از مسائل  انجام نمی‌شود.
فیلم‌ها و مستندهای تلویزیون در آستانه دهه فجر
تولیت‌حوزه علمیه مجد گفت: فیلم‌های خوب و جذابی هم  پیرامون انقلاب ساخته شده است با اینکه انتقادهایی هم شاید داشته باشد باید این فیلم‌ها  باشد که چون وقتی واقعیت را به تصویر می‌کشیمدر ذهن انسان ملکه و حک می‌شود این خیلی مهم است.اگر فیلم‌ها و اشخاصی که در این زمینه کار می‌کنندهنرمندانه اداره شودخیلی تأثیرگذار است.
وی ادامه داد: معتقدم که الان به دو مسئله باید توجه کرد یکی روش‌های جدیدی که امروزه برای شکل‌گیری انقلاب مؤثر است بیشتر به آن‌ها توجه کنند و به آنها بپردازند، حوزه‌ها و مساجد و رسانه‌ها می‌توانند روش‌های بهتری را برای تبلیغ ایفا کنند و می‌توانند به طور صحیح از فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی هم برای تبلیغ استفاده کنند؛ دومین شرایط این است که امروز باید مواظب باشیم گرایش‌های منفی، سیاست‌های منفی حاکم نشود بر این فضاها که منجر به تضعیف انقلاب شود. باید در مسجد، حوزه و رسانه با برنامه‌ریزی دقیق روش‌ نوینی را تجدید بنا کنیم که منجر به پیشرفت شود.
مدرس حوزه و دانشگاه گفت: بحث آسیب‌شناسی در فضای مسجد، حوزه، رسانه ممکن است مطالبی پیش بیاید که مانع پیشرفت و از نقاط ضعف انقلاب است؛ همین نقاط ضعف باعث شده که همین مخاطبینی که باید داشته باشیم را نداریم، الان از مسجد گرفته تا اماکن دیگر باید نقاط ضعف را پیدا کرد و آن را ریشه‌کن کنیم.



حجت‌الاسلام میرصانع در پایان یادآور شد: امروز بعضی از مردم اسیر و گرفتا رخیلی از مسائل هستند و همین طور جوانان ما، باید یک فکر اساسی برای این مسائل کردکه همه با پای خودشان به مسجدبیایند؛ جوانان دنبال منبر نمی‌آیند باید برنامه و طرح‌هایی بریزیم تا جوانان را در مسائل دین‌گرایی مخاطب کنیم چون اساس و هدف انقلاب دین‌گرایی بوده و آمده تا دین را در جامعه، جامه عمل بپوشاند؛ انقلاب نیامده که بگوید ما هم یک حکومتی داریم مثل بقیه حکومت‌ها بلکه باید ساز و کارهایی ریخته شودتا هدایت‌مدارانهجلو برویم نه حکومت‌مدارانه، این دو تا را باید تفاوت کرد. اگر حکومت‌مدارانه جلو برویم مثل بقیه کشورها می‌شویم دین مالطمه می‌خورد. البته حاکمیت هم سازکارها و حریمی دارد که باید رعایت شودما باید در مسائل با نگاه اسلامی جلو برویم و این نگاه اسلامی خیلی می‌تواند مسائل را متفاوت‌تر و پرثمر جلوه دهد.
علیرضا برومند

captcha