حمایت از بانوان قرآنی در طول سال پابرجا باشد
کد خبر: 3475215
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
چهاردهمین همایش بانوان قرآن‌پژوه/ الهام منگلی:

حمایت از بانوان قرآنی در طول سال پابرجا باشد

گروه چهره‌ها: بانوی حافظ کل قرآن کریم اظهار کرد: حمایت از بانوان فعال قرآنی باید در طول سال پابرجا بوده و حمایت‌های فکری و معنوی را نیز شامل شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) الهام منگلی، حافظ کل قرآن و داور مسابقات قرآن که در چهاردهمین همایش تکریم چهره‌های قرآنی تجلیل خواهد شد متولد 1368 در تهران بوده و هم‌اکنون دانشجوی مقطع دکتری رشته علوم قرآن و حدیث در دانشگاه آزاد شهرری است.
این حافظ کل قرآن که روخوانی و روان‌خوانی قرآن را در شش سالگی به پایان رساند و در حالی که تا هشت سالگی در کلاس‌های مختلف روخوانی قرآن، زبان انگلیسی و نقاشی شرکت می‌کرد حفظ قرآن را از هشت سالگی به طور جدی آغاز کرده و در سن 12 سالگی نیز حافظ 12 جزء از قرآن شد.
پس از حفظ 12 جزء از قرآن کریم، در دیداری با آیت‌الله ری‌شهری، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، جایزه سفر به حج عمره را دریافت کرد و این سفر که نخستین سفر او به خانه خدا بود موجب شد تا پس از بازگشت از سرزمین وحی 18 جزء باقیمانده از قرآن را نیز با سرعت بیشتری حفظ کند و با پایان یافتن کلاس چهارم ابتدایی، حفظ کل قرآن را نیز به پایان رساند.
منگلی که سال 86 رتبه اول مسابقات کشوری قرآن در رشته حفظ را به دست آورد در سال 86 به مسابقات بین‌المللی قرآن لیبی اعزام شد و رتبه دوم این مسابقات را از آن خود کرد. کسب رتبه اول در مسابقات کشوری قرآن اوقاف، مسابقات قرآن اردن، جشنواره ملی دانشجویی و کسب رتبه دوم در مسابقات قرآن لیبی موجب شد تا این حافظ کل قرآن کریم از سال 88 شرکت در مسابقات قرآن را برای همیشه کنار بگذارد و وارد بحث داوری مسابقات قرآن شود و هم‌اکنون نیز به‌عنوان داور در مسابقات استانی و کشوری قرآن فعالیت می‌کند.
حمایت از بانوان قرآنی در طول سال پابرجا باشد
وی که سال‌های سال سابقه آموزش و تدریس قرآن در جلسات متعدد قرآنی را دارد هم‌اکنون به‌دلیل تحصیل در مقطع دکتری بسیاری از جلسات خود را تعطیل کرده و فقط روزهای یکشنبه هر هفته در حسینیه اردستانی‌ها به آموزش ترتیل‌خوانی می‌پردازد.
منگلی با اشاره به همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه که هرساله به‌منظور معرفی و تکریم بانوان فعال قرآنی برگزار می‌شود، می‌گوید: طی سال‌های گذشته که این همایش در سطح بین‌المللی برگزار می‌شد تا حدودی در جریان این همایش بودم و می‌دیدم که اساتید و چهره‌های قرآنی خانم هرساله تجلیل می‌شوند.
وی با بیان اینکه همایش بانوان قرآن‌پژوه به‌دلیل بین‌المللی بودن بسیار مؤثر است، عنوان می‌کند: این همایش از این جهت که بانوان قرآنی ما را به جهان اسلام و بانوان قرآنی فعال در دیگر کشورها را در جامعه ما معرفی می‌کند بسیار مؤثر است و برگزاری چنین همایشی نشان می‌دهد که بانوان جهان اسلام چه فعالیت‌های چشم‌گیری در حوزه‌های پژوهشی، علمی و هنری با محوریت قرآن کریم دارند.
این حافظ کل قرآن با بیان اینکه برنامه‌هایی مانند همایش بانوان قرآن‌پژوه باید با تبلیغات بیشتری برگزار شود و در سطح جامعه بیشتر نشان داده شود، عنوان می‌کند: متأسفانه عامه مردم در جریان چنین برنامه‌هایی نیستند در صورتی که اگر تبلیغات بیشتری از این همایش صورت گیرد، می‌تواند بازتاب‌های بهتری داشته باشد و در جهت معرفی بیشتر فعالیت قرآنی بانوان مؤثر باشد و همچنین زمینه‌ای برای تشویق دختران جوان به انجام فعالیت‌های قرآنی شود.
حمایت از بانوان قرآنی در طول سال پابرجا باشد
وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته فعالیت بانوان بیشتر در منزل بود و بیشتر بانوان فقط خانه‌داری می‌کردند، می‌گوید: اما طی سال‌های گذشته بانوان نشان داده‌اند در کنار انجام فعالیت‌های منزل که وظیفه اصلی آنها است فعالیت‌های خارج از منزل را نیز می‌توانند به با موفقیت انجام دهند تا جایی که این فعالیت‌ها حتی در سطح بین‌الملل هم نمود پیدا کند.
منگلی با اشاره به همایش‌های متعددی که در جهت تکریم بانوان قرآنی برگزار می‌شود، اضافه می‌کند: هرچند که برگزاری چنین همایش‌هایی برای بانوان بسیار خوب و اثرگذار است اما به نظر می‌رسد نباید بحث فعالیت‌های قرآنی بانوان را از آقایان جدا کنیم؛ خوب است که برنامه‌هایی به صورت اختصاصی برای بانوان باشد اما انتظار اصلی این است که در برنامه‌هایی با عناوین کلی نیز بانوان دیده شوند و اینطور نباشد که اگر در یک همایش 20 فعال قرآنی تجلیل می‌شوند 19 چهره آن خانم و فقط یک یا دو چهره آن آقا باشند بلکه باید فعالیت قرآنی بانوان نیز به اندازه فعالیت قرآنی آقایان دیده شود.
وی که انتظاراتی نیز از مسئولان قرآنی کشور دارد، می‌گوید: انتظار می‌رود حمایت‌ها و برنامه‌هایی که با نام بانوان قرآنی است در طول سال پابرجا باشد و اگر قرار باشد که بانوان یکبار به همایش بیایند و تجلیل شوند و بعد از آن به فراموشی سپرده شوند تأثیر چندانی را شاهد نخواهیم بود بلکه لازم است بعد از همایش نیز حمایت‌هایی از بانوان قرآنی وجود داشته باشد.
حمایت از بانوان قرآنی در طول سال پابرجا باشد
وی ادامه می‌دهد: حمایت از بانوان فعال قرآنی نباید منحصر به برگزاری همایش‌ها شود بلکه لازم است حمایت‌هایی نیز از بانوان پژوهشگر صورت گیرد و در جهت چاپ مقالات و پژوهش‌ها نیز پشتیبانی‌های لازم وجود داشته باشد. همچنین در رشته‌های قرائت و حفظ نیز بانوان باید مورد حمایت‌‌های شایسته قرار گیرند؛ البته این حمایت‌ها نباید صرفاً حمایت‌های مالی باشد چر‌که بانوان قرآنی حمایت‌های فکری و معنوی نیز نیاز دارند.
داور مسابقات کشوری قرآن با اشاره به «قرآن و امام رضا(ع)» که محور چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه است، می‌گوید: بنا‌بر حدیث ثقلین، قرار گرفتن قرآن و اهل بیت(ع) در کنار هم علاوه بر اینکه مفید است وظیفه ما هم است این دو را در کنار هم نشان دهیم چراکه در کنار هم هستند.
وی اضافه می‌کند: ممکن است در سایر کشورها به بخش دوم که اهل بیت(ع) است اهمیت زیادی داده نشود اما در صورتی که همایش‌های قرآنی خود را با نام قرآن و اهل بیت(ع) برگزار کنیم موجب می‌شود تا مسلمانان آن کشورها نیز با امامان ما آشنا شوند. باید از اهل بیت(ع) برای تبیین آیات قرآن کمک بگیریم. 
captcha