رقابت مادر و فرزند در حفظ قرآن/ گنجینه خاطرات حافظ 13 ساله با 301 امضاء + عکس
کد خبر: 3527686
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴

رقابت مادر و فرزند در حفظ قرآن/ گنجینه خاطرات حافظ 13 ساله با 301 امضاء + عکس

گروه چهره‌ها: محمدجواد رضازاده، حافظ کل قرآن است که از دوسالگی با حفظ کلمه به کلمه آیات آن هم به یاری مادر قرآنی‌اش به این عرصه ورود پیدا کرده است و توانسته 15 جزء پایانی قرآن را نیز طی پنج ماه‌ونیم حفظ کند.

هنگامی که چندین بار برای گرفتن مصاحبه با اساتید و مدرسان قرآن و استماع تلاوت قرآن به سالن سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در مصلای تهران، رفت و آمد می‌کردم، محمدجواد، نظرم را به خودش جلب کرد. این نوجوان 13 ساله با همراه داشتن دفترچه‌ای کوچک در کمال احترام و ادب، نزد اساتید قرآنی و بعضا متسابقان می‌رفت و پس از معرفی خودش و ابراز علاقه‌اش به آنها، از آنها می‌خواست تا ضمن نوشتن مطلبی دفترش را امضا کنند. در ادامه مصاحبه خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) را با مریم نوری، مادر و محمدجواد رضازاده، حافظ 13 سال قرآن کریم می‌خوانید؛
گنجینه خاطرات حافظ قرآن 13ساله با 125 امضاء
مریم نوری، حافظ قرآن و قاریست که به مصداق حدیث مولای متقیان حضرت علی(ع) «الزکات العلم نشرهُ؛ زکات علم نشر آن است»، به گسترش قرآن و آموزه‌های آن از خانواده‌اش که کوچک‌ترین واحد اجتماع است، اقدام کرده است و در کنار آن برای انجام وظیفه مادری‌اش بطور احسن، سعی بر ترغیب و تشویق فرزندنش برای ورود به عرصه حفظ قرآن کرده است تا نمونه عینی مصداق حدیث امام باقر(ع) «زَكاةُ العِلمِ أن تُعَلِّمَهُ عِبادَ اللّه؛ زكات دانش، آموختن آن به بندگان خدا است» باشد.
او که خودش مربی محمدجواد بوده است، ادامه می‌دهد: «او از دوسالگی حفظ قرآن را آغاز کرد، اما چون توانایی خواندن کلمات را نداشت و این امر برایش سخت بود هر کلمه را به صورت حرف به حرف برایش می‌خواندم و او نیز تکرار می‌کرد، لذا دراوایل، روزی یک تا دو کلمه از جزء سی‌ام قرآن را حفظ می‌کرد و به مرور و ظرف  چند روز حفظ یک آیه تکمیل می‌شد تا دو سال و 15 ماهگی‌ و تا زمانی که کلمات را متوجه شود، به این روش، آیات قرآن را حفظ می‌کرد، سپس به صورت آیه آیه حفظش را ادامه دادیم».
گنجینه خاطرات حافظ قرآن 13ساله با 125 امضاء
حفظ کلمه به کلمه از دو سالگی
مادر از تشویق محمدجواد با خرید هدیه هنگام فراگیری کلمه‌ای از آیات قرآن می‌گوید: «هنگامی که کلمه‌ای را محمدجواد حفظ می‌کرد، هدیه‌ای کوچک به او می‌دادم، اما هنگامی که حفظ یک آیه‌اش به اتمام می‌رسید هدیه‌ای بزرگ‌‌ به او می‌دادیم و قاعدتاً هنگامی که سوره‌ای از قرآن را می‌توانست حفظ کند برای او جایزه‌ای بزرگ‌تر تهیه کردیم و حتی هنگامی که حفظ جزء‌ای از قرآن را کامل می‌کرد، جشن حفظ قرآن برای او به مانند جشن تولد با دعوت از آشنایان و تهیه کیک و هدیه برایش می‌گرفتیم».
محمدجواد که حفظ قرآنش را از جزء سی‌ام قرآن و با کار کردن روزی حدود دو تا سه ساعت آغاز کرد و تا حدود شش سالگی حدود دو جزء و نیم را حفظ کرده بود، در پنج سالگی بطور کامل می‌توانست از روی قرآن بخواند و پس از آن برای تکمیل حفظش و سرعت بخشیدن به ارتقای محفوظاتش روزی تا 10 ساعت نیز به همراه مادرش برای حفظ قرآن و مرور و تثبیت وقت می‌گذاشت.
مادر محمدجواد پس از پنج سالگی برای آموزش بهتر از تلاوت استاد شهریار پرهیزکار و نرم‌افزار المائده 2 استفاده کرده‌ است، اظهار می‌کند: «به همین رویه روزی نیم صفحه با محمدجواد کار می‌کردم و پس از آن نیز روزی یک صفحه؛ البته روزهایی که احساس می‌کردم محمدجواد خسته است و یا حوصله‌اش نمی‌کشد تعداد آیات کمتری را حفظ می‌کرد تا به مرور آیاتش نیز برسد و مبادا از حفظ آیات نورانی قرآن بازبماند».
حفظ 15 جزء طی پنج ماه و نیم
نوری ادامه می‌دهد: «محمدجواد تا ابتدای مهرماه سال 93، توانسته بود 15 جزء از قرآن را حفظ کند و طی همان سال و در بازه زمانی حدود پنج ماه و تا 15 اسفندماه 93، نیمی دیگر از اجزاء قرآن را به منظور تکمیل حفظش به اتمام رساند.یعنی 15 جزء آخر قرآن را طی پنج ماه و نیم حفظ کرد».
محمدجواد که تنها فرزند خانواده رضازاده است، مادرش اصفهانی و دانشجوی مقطع کارشناسی علوم قرآن و حدیث است و پدرش نیز مشهدی و از کارکنان وزارت دفاع و دانشجوی مقطع کاردانی است و حدود 13 سال است که ساکن تهران هستند. هنگامی که از مادرش درباره سطح درس محمدجواد می‌پرسم، می‌گوید: «الحمدلله همیشه درسش خوب بوده و جزو شاگردان ممتاز بوده است».
مادر که طی برنامه‌ریزی‌هایی که برای محمدجواد انجام داده است در نظر داشته که طی سال تحصیلی 95-94 بر روی نهج‌البلاغه متمرکز شود و با موافقت مدرسه در منزل درسش را دنبال کرده است، می‌گوید: «او طی سال تحصیلی گذشته تنها یک ماه را برای فراگیری درسش زمان گذاشت؛ چون واقعا حفظ قرآن بر میزان گیرایی‌اش اثر گذشته است و بیشتر بر روی مرور محفوظات و حفظ نهج‌البلاغه کار کرده است».
محمدجواد که برای رفتن به کلاس هفتم آماده می‌شود، از ابتدای تیرماه طبق برنامه‌ریزی‌اش تثبیت محفوظاتش را به همراه فراگیری ترجمه و مفاهیم آیات قرآن انجام می‌دهد، مادرش بیان می‌کند: «البته ترجمه و مفاهیم جزء یک را به طور کامل فراگرفته است و در زمینه نهج‌البلاغه نیز بخشی از حکمت‌ها را همراه با ترجمه و مشخصات کامل آنها حفظ کرده‌اند».
نوری از برنامه آینده تنها فرزندش پس از اتمام تثبیت و ترجمه می‌گوید: «در نظر دارد که کارشناسی علوم قرآن را پس از حضور در آزمون‌های مربوطه دریافت کند».
این حافظ نوجوان طی مدت یک سالی که قرار بود درسش را در منزل در کنار تکمیل، تثبیت و مرور آیات و حفظ نهج‌البلاغه به اتمام برساند، به فراگیری زبان روسی توسط مادر پرداخته است. هرچند زبان عربی و انگلیسی را در کنار آن‌ها در حال یادگیری است.
گنجینه خاطرات حافظ قرآن 13ساله با 125 امضاء
رقابت مادر و فرزند در حفظ و قرائت قرآن
مریم نوری که خود مدرس قرآن در رشته صوت و لحن و تجوید تخصصی در مدرسه تخصصی قرآن سازمان صنایع دفاع است و در کنار آن نیز جلسات خصوصی آموزش قرآن نیز در منزلش برپا می‌کند، هنگامی که درباره زمان آغاز فعالیت قرآنی‌اش می‌پرسم، ادامه می‌دهد: «هنگامی که دانش‌آموز مقطع دوم راهنمایی بودم به دلیل علاقه‌ زیادم به قرائت قرآن به عرصه قرآن ورود پیدا کردم به گونه‌ای که روزی چند ساعت به تلاوت‌های اساتید قرآنی گوش می‌دادم و سعی می‌کردم از آنها تقلید کنم و در مسابقات مختلف دانش‌آموزی نیز شرکت می‌کردم».
مادر که از تقلیدش از تلاوت ابوالعینین شعیشع به تازگی و از علاقه‌ بچگی‌اش از تلاوت عبدالباسط و سعید مسلم می‌گوید، ادامه می‌دهد: «ترجمه سوره توحید را به 20 زبان و قسمتی از وصیت‌نامه امام(ره) و بخشی از اشعار خیام را به چندین زبان حفظ کرده‌ام و از سوم راهنمایی مشغول به تدریس در کانون فرهنگی کودک و نوجوان هم در بحث تواشیح، هم حفظ و هم تجوید قرآن بودم. هنگامی دیپلم گرفتم برای کسب علوم حوزوی مشغول به تحصیل در حوزه علمیه شدم و از همان سال اول جزو مدرسین همان جا شدم که در زمینه حفظ و تجوید چندین سال تدریس می‌کردم».
توصیه آیت‌الله ناصری به مریم نوری درخصوص توجه به رزق حلال
او که از دوم دبیرستان حفظ قرآنش را آغاز کرده است به صورت فشرده و طی مدت حدود پنج ماه حفظ قرآن را به صورت شخصی انجام داده است، عنوان می‌کند: «هنگام بارداری‌ام نیز همیشه با وضو بودم و هر روز تلاوت قرآن داشتم به گونه‌ای که طی این مدت، چندین بار ختم قرآن انجام دادم و واقعا از خداوند می‌خواستم که فرزندی به من عطا کند که حافظ قرآن باشد و الحمدلله شاکر خداوند هستم. از هر مغازه‌ای خرید نمی‌کردم و از هرجایی غذا نمی‌خوردم و به خونه هر فردی ورود پیدا نمی‌کردیم و اینها از جمله مواردی بود که سعی می‌کردم طی این مدت آنها را انجام دهم و بیشترین زمان مؤانستم با قرآن بود و بطور کلی پدرشان بر روی آوردن رزق و روزی حلال حساس هستند و اصلا شرط ازدواج من با پدر محمدجواد این بود که علاوه بر تلاش بر کسب روزی حلال باید از مغازه‌ای هم که خرید می‌کنند دقت ‌کنند و این هم بنابر توصیه یکی از علمای اسلام آیت‌الله ناصری به من بوده است».
نوری با اشاره به اینکه در حال حاضر محمدجواد به صورت متمرکز در مسابقات شرکت نکرده است، بلکه به صورت پراکنده در چند مسابقه حضور داشته است، اظهار می‌کند: «از جمله آن حضورش در مسابقه سراسری وزارت دفاع رتبه اول را در سن هفت سالگی در رشته حفظ پنج جزء بود. البته پس از تکمیل تثبیتش حتما برای آمادگی‌ بیشتر در مسابقات شرکت می‌کند. چون حضور در مسابقات بسیار به آمادگی حافظ و قاری کمک می‌کند و فضای مسابقات و رقابت میان متسابقان هم به دلیل دریافت حالت معنوی و آمادگی بیشتر فرد می‌شود».
مادرش از برنامه‌های آینده محمدجواد، می‌گوید: «می‌خواهیم محمدجواد با تسلط کامل روی حفظ و قرائت قرآن و ترجمه و تسلط بر روی چند زبان مهم بتوانند مبلغ قرآنی برای جامعه اسلامی باشند که این امر را در کنار تحصیل در رشته‌ای که مورد علاقه‌اش انجام دهد، ان‌شاءالله».
مریم نوری که خود از شاگردان سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی است، نیز حائز رتبه‌های برتر در مسابقات قرآن به صورت پراکنده است، ادامه می‌دهد: «چند سال گذشته در مسابقات قرآن هلال احمر حائز رتبه شدم در مسابقات دانشجویی در رشته قرائت، رتبه سوم را کسب کردم و چندین بار هم در مسابقات استانی حضور داشتم اما شرکت در مسابقات برایم چندان اهمیت نداشت بلکه بیشتر تربیت و قرآنی‌شدن محمدجواد، برایم دارای اهمیت بوده است اما اگر تثبیت محمدجواد به اتمام برسد هر دومان در مسابقات حضور پیدا کنیم».
گنجینه خاطرات حافظ قرآن 13ساله با 125 امضاء
ورود به عرصه قرائت پس از تکمیل حفظ
محمدجواد که پس از تکمیل حفظش به دنبال قرائت قرآن با تمرین بر روی سوره طه استاد منشاوی است، مادرش می‌گوید: «لازمه ورود به کلاس اساتید و پیشکسوتان قرآنی این است که حداقل دو یا چند تلاوت تقلیدی را فرد بداند لذا براساس آن سعی کردیم با فراهم کردن مقدمات، تحت نظر اساتید برای قرائت قرآن قرار بگیرد».
هنگامی که از نوری پرسیدم مد نظرتان حضور در کلاس کدام یک از اساتید قرآن است؟ می‌گوید: «علاقه محمدجواد، استاد امین پویا است و در آینده هم مد نظرم است که اگر بشود کلاس‌های استاد احمد ابوالقاسمی را نیز برود خیلی عالی خواهد شد».
او درباره ورود همسرش بیان می‌کند: «مشوق اصلی من و پسرم، همسرم است و خیلی همکاری و همدلی می‌کند، به گونه‌ای که با همفکری و مشورت همدیگر برنامه‌ریزی برای محمدجواد می‌کنیم و او پشتیبان من است و به نظراتم اهمیت می‌دهند».
از نوری درباره دفترچه‌ای که همراه محمدجواد طی سی‌وسومین مسابقات بین‌المللی قرآن بود و تعداد امضاهای آن پرسیدم و اینکه الگوی این کار را فی‌البداهه به ذهنش آمده و یا شما به او گفته‌اید؟ می‌گوید: «چند سال پیش من به اتفاق همسرم و محمدجواد در مراسمی حضور داشتیم که حجت‌الاسلام محمدحسین طباطبایی(علم الهدی) نیز بودند، او از شخصیت‌های تأثیرگذار در ورود و حضورم در عرصه‌های قرآنی بودند، لذا من با اشتیاق خاصی به همسرم گفتم که بریم و از او امضا بگیریم، محمدجواد، شاهد این صحنه بود. لذا این جرقه‌ای بود که او برای سومین سال است که اقدام به تهیه این امضاءها از متسابقان و یا اساتید و میهمانانی که در مراسم حضور دارند، می‌کند که در حال حاضر از این دفاترش به عنوان گنجی نگه‌داری می‌کند».
گنجینه خاطرات حافظ قرآن 13ساله با 125 امضاء
دفتری با امضای قرآنیان
وی عنوان می‌کند: «او از بیشتر میهمانان داخلی و خارجی و مسئولان کشور‌ی و قاریان مصری چون حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور، محمد بسیونی و محمود شحات انور، پدر شهید حاجی حسنی‌کارگر، لاله افتخاری و ... امضا جمع کرده است. جمع‌آوری این امضاءها بر روی متسابقان خارجی اثرگذار بوده است به گونه‌ای که حتی برخی از آنها هدایایی نیز به او داده‌اند به گونه‌ای که قاری از کشور روسیه تیشرتی با عکس ولادیمیر پوتین را امضا کرده و به او داده است، لاله افتخاری، نماینده سابق مجلس نیز هدیه‌ای نقدی به محمدجواد داده است و یا متسابقی از کشور تاجیکستان نیز پول رایج کشورش را به محمدجواد داد».
مادر محمدجواد به سایر مادرانی که دوست دارند فرزندان قرآنی داشته باشند، توصیه می‌کند: «مادران برای فرزندانشان وقت بگذارند، خداوند در آن دنیا و در این دنیا، نتیجه را به فرد نشان می‌دهد و اگر در این زمینه کوتاهی شود، خسران دنیوی و اخروی خواهد دید».
گنجینه خاطرات حافظ قرآن 13ساله با 125 امضاء
در ادامه محمدجواد درباره تعداد امضاهایی که از میهمانان داخلی و خارجی طی سی و سومین مسابقات بین‌المللی قرآن جمع کرده است، می‌گوید: «از حدود 301 نفر امضا جمع کرده‌ام. هنگامی که به میهمانان این دفتر را نشان می‌دهم و می‌گویم این افراد دفترم را امضا کرده‌اند، تعجب می‌کنند که چطور من این کار را کرده‌ام و گاه هم برای آنها درباره نحوه جمع آوری امضاء‌ها توضیحاتی را می‌دهم و تعداد امضاءهایی که در سال 93 جمع کردم 96، در سال 94 نیز 125 امضا است».
وی با تأکید بر اینکه این دفاتر گنجینه‌هایم هستند که نگهداری می‌کنم، ادامه می‌دهد: «دوست دارم از محضر اساتیدی چون امین پویا و احمد ابوالقاسمی برای تکمیل قرائت قرآنم استفاده کنم».
گنجینه خاطرات حافظ قرآن 13ساله با 125 امضاء
محمدجواد در پایان به هم سن وسالانش می‌گوید: «بیشتر بچه‌ها نگران این هستند که هنگامی که قرآن را حفظ می‌کنند به درس آنها لطمه می‌خورد در حالی که مراکز و مؤسساتی برای برپایی دوره‌های حفظ یکساله راه‌اندازی شده است که طی آن بچه‌ها می‌توانند مرخصی یکساله از مدرسه بگیرند که به حفظ قرآن بپردازند و سپس می‌توانند برای دریافت مدرک کارشناسی علوم قرآنی براساس حفظ قرآن و مطالعه چند کتاب، به دستگاه مربوطه مراجعه کنند».
از او پرسیدم هنگامی که هم سن و سالانت متوجه می‌شوند که حافظ قرآن هستی، آیا برای ورود به این عرصه تلاش می‌کنند؟ ادامه می‌دهد: «خیلی از همکلاسی‌هایم و دوستانم به سراغ حفظ قرآن رفته‌اند که برخی از آنها در حال حاضر حافظ سه جزء و بالاتر هستند».
گنجینه خاطرات حافظ قرآن 13ساله با 125 امضاء
علاقه محمدجواد به بازی‌های کامپیوتری
او که به بازی‌های کامپیوتری و تبلت علاقه‌مند است، درباره تثبیت و مرور محفوظاتش اظهار می‌کند: «زمان امتحانات کمتر وقت می‌گذارم اما در زمان‌های عادی روزانه حدود هشت تا 10 ساعت زمان می‌گذارم».
محمدجواد با اشاره به اینکه افرادی که در عرصه قرآن ورود پیدا کرده‌اند، اصلا از آن به دلایل مختلف جدا نشوند، عنوان می‌کند: «حتی اگر زمانی هم دچار کسلی شدند، مدتی به خودشان استراحت دهند و از سوی دیگر در مسابقات نیز حضور پیدا کنند که خود این انگیزه‌ای مضاعف برای آنها برای استمرار در این راه است».
گزارش تصویری را اینجا ببینید!
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
برازنده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۶/۱۶ - ۱۰:۰۲
0
0
سلام ... این خبر تکرایه قبلا هم دیدیم و خوندیم
captcha