پیشكسوتی كه در عرصه قرآن جوانی می‌كند
کد خبر: 3567625
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶

پیشكسوتی كه در عرصه قرآن جوانی می‌كند

گروه چهره‌ها: امیرسرتیپ حسین ایران‌نژاد، حافظ كل قرآن كریم و یكی از پیشكسوتان این عرصه در استان فارس است كه بعد از بازنشستگی از ارتش جمهوری اسلامی ایران تأكید می‌كند كه در عرصه قرآن می‌خواهد جوانی كند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، برپایی جلسات هفتگی قرآن كریم یكی از مواردی است كه همواره فعالان قرآنی و علاقه‌مندان به ساحت قرآن كریم بدان توجه داشته و دارند و همواره در نقاط مختلف میهن اسلامی‌مان این جلسات به‌صورت دائمی برپا می‌شود و هر كس به وسع خویش از خوان الهی توشه‌ای بر می‌چیند.
شهر شیراز نیز از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به اینكه مردمان این دیار همواره مردمی متدین و علاقه‌مند به آموزه‌های الهی بوده‌اند چنانچه در تاریخ درخشان این دیار نیز چنین چیزی را مشاهده می‌كنیم، همواره جلسات مختلفی از سوی فعالان قرآنی در نقاط مختلف این شهر برگزار می‌شود.
پیشكسوتی كه در عرصه قرآن جوانی می‌كند
یكی از مهم‌ترین این جلسات، جلسات هفتگی استاد امیر فتح‌پور، از قاریان برجسته كشور و نماینده شورای عالی قرآن در استان فارس است كه چند سالی است چهارشنبه هر هفته در حرم مطهر حضرت علی‌بن حمزه(ع) برپا می‌شود.
حضور نخبگان جوان و پیشكسوتان قرآنی در كنار هم
محفل هفتگی استاد فتح‌پور با سایر محافل قرآنی استان فارس به دلیل حضور گسترده نخبگان جوان قرآنی استان فارس كمی متفاوت است. نخبگانی كه هر كدام در كارنامه فعالیت‌های خویش حائز رتبه‌های برگزیده كشوری در رده و قشر خود شده‌‌اند. اما یكی از نكاتی كه موجب جلب توجه ما به این محفل نورانی و خاص شد، حضور پیشكسوتان عرصه قرآن كریم در كنار نخبگان جوان قرآنی بود.
پیشكسوتی كه در عرصه قرآن جوانی می‌كند/ تا زمانی كه زمین‌گر نشده‌ام، ادامه می‌دهم
امیر سرتیپ حسین ایران‌نژاد، فرمانده اسبق تیپ 37 زرهی و مركز آموزش زرهی، یكی از پیشكسوتانی است كه از سال 75 تاكنون حافظ كل قرآن كریم است كه در كنار نخبگان جوان قرآنی استان فارس در جلسات هفتگی استاد فتح‌پور شركت می‌كند. این حضور معنادار یكی از پیشكسوتان عرصه حفظ قرآن كریم كه قریب 20 سال است در این عرصه فعالیت دارد، در چنین محفلی اشتیاق ما را برای هم‌كلامی و مصاحبه دو چندان كرد تا بتوانیم نكاتی چند را از زبان این پیشكسوتی كه اكنون دوران بازنشستگی خود را از ارتش سرافراز جمهوری اسلامی طی می‌كند، درباره فعالیت‌های قرآنی بشنویم.
به لحاظ فنی هنوز اول راه هستم
در ابتدا درباره انگیزه او در این جلسات سئوال پرسیدیم كه چرا با وجود اینكه در عرصه حفظ قرآن كریم یكی از پیشكسوتان استان فارس محسوب می‌شود، اما همچنان علاقه به تلمذ در محضر اساتید دیگری دارد كه شاید به لحاظ سن هم از او كوچكتر باشند و این چنین پاسخ داد: من شاید از نظر سنی پیشكسوت باشیم اما از نظر تخصصی و فنی هنوز اول راه هستم.
وی ادامه داد: من به دلیل اینكه هم در دوران دفاع مقدس و هم بعد از آن در ارتش مشغول به فعالیت بودم، همیشه سرگرم كارهای نظامی خود بوده‌ام و آنقدر مشغله كاری زیادی داشتم كه نتوانستم در جلسات فنی حضور پیدا كرده و اشكالات صوت و لحن خود را برطرف كنم.پیشكسوتی كه در عرصه قرآن جوانی می‌كند/ تا زمانی كه زمین‌گر نشده‌ام، ادامه می‌دهم
ایران‌نژاد با یادآوری اینكه قریب 20 سال است كه حافظ كل قرآن كریم است،‌ گفت: تاكنون هرچه از قرآن آموخته‌ام به صورت فعالیت‌های فوق برنامه و مطالعه در كتاب و همچنین شركت در جلسات متفرقه بوده است اما اكنون كه بازنشسته شده‌ام می‌خواهم میزان دانسته‌های فنی خود را در عرصه قرآن كریم افزایش دهم.
پیشكسوتی كه در عرصه قرآن جوانی می‌كند
این حافظ كل قرآن كریم بر این نكته تأكید كرد كه شاید من بعد از 33 سال خدمت در عرصه نظامی بازنشسته شده‌‌ام و به ظاهر در همه كارها به آخر خط رسیده‌ام اما می‌خواهم در عرصه فعالیت‌های قرآنی جوانی كنم، به همین دلیل در جلسات هفتگی قرآن شركت می‌كنم و حتی از دو سال پیش نیز در مسابقات اوقاف شركت كرده‌ام.
وی با بیان اینكه تا زمانی كه عصایی و از كار افتاده نشده‌ام تلاش می‌كنم تا هر سال در مسابقات قرآن اوقاف شركت كنم، گفت: در مسابقات قرآن سال 93 اوقاف در میان 60 نفر نهایی در كشور رتبه 47 را در رشته حفظ كل قرآن كریم كسب كردم، سال گذشته به رتبه 35 دست یافتم یعنی 12 پله نسبت به سال قبل آن ارتقا داشتم و به همین ترتیب نهایت سعی و تلاش خود را می‌كنم تا هر سال رتبه خود را در مسابقات قرآن بهبود بخشم.
مشاركت در مسابقات قرآن اوقاف در كنار جوانان
ایران‌نژاد با یادآوری اینكه كسانی كه در مسابقات قرآن اوقاف شرکت می‌کنند همگی جوان و در رده سنی 20 تا 38 سال هستند، گفت: تمام رقبای من در این رشته همگی جوان هستند اما من باز هم تلاش می‌كنم ضمن اینكه باید یادآوری كرد كه رقابت‌ها در سطح كشور بسیار به هم نزدیك است یعنی اختلاف امتیازات نفرات اول تا 20 بسیار كم و ناچیز است.
این حافظ كل قرآن كریم گفت: من در این سن و سال اگر تلاش كنم و بتوانم حتی رتبه 20 كشور را كسب كنم به نظر خودم اول شده‌ام؛ چرا كه مسلماً آموزش در این سن و سال كمی سخت‌تر است.
پیشكسوتی كه در عرصه قرآن جوانی می‌كند/ تا زمانی كه زمین‌گر نشده‌ام، ادامه می‌دهم
تعداد جلسات تخصصی قرآن در شیراز راضی‌كننده نیست
وی در ادامه در پاسخ به اینكه آیا تعداد جلسات تخصصی قرآن در شیراز راضی‌كننده است؟ گفت: خیر تعداد جلسات تخصصی راضی كننده نیست و تنها 6 الی 7 جلسه تخصصی در شهر شیراز برگزار می‌شود در حالی كه باید بیش از این‌ها باشد.
برای آموختن قرآن هیچگاه دیر نیست
ایران‌نژاد به جوانان توصیه كرد كه برای حضور در عرصه فعالیت‌های قرآنی و آموختن قرآن هیچگاه دیر نیست و ادامه داد: من خودم در سن 32 سالگی موفق به حفظ كل قرآن كریم شدم به همین دلیل به تمام جوانان توصیه می‌كنم كه حتی سنین 35 سال به بالا هم برای حفظ قرآن كریم دیر نیست زیرا قرآن معجزه جاوید است و هر كسی كه بخواهد می‌تواند آن را فراگیرد.
وی در بخش پایانی سخنان خود داشتن پشتكار و علاقه برای آموزش قرآن به‌صورت تخصصی را یكی از لازمه‌هایی دانست كه جوانان و نخبگان قرآنی باید بدان توجه كنند تا بتوانند راه پرافتخار قرآن را با موفقیت طی كنند.


captcha