سرودن شعر فاطمی به تخصص نیاز دارد
کد خبر: 3574512
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳

سرودن شعر فاطمی به تخصص نیاز دارد

گروه فرهنگی: یک شاعر آئینی با بیان اینکه شاعران اول خودشان حضرت زهرا(س) را بشناسند و بعد شعری که درباره ایشان گفته‌اند را به مخاطبان معرفی کنند، افزود: کسی که می‌خواهد شعر آئینی بگوید اول باید شاعر باشد چون بعضی‌ها ناظم هستند و نظم سر هم می‌کنند دوم اینکه تخصصی در شعر آئینی داشته باشد، چراکه اگر غیر این باشد ممکن است دچار خطاهایی در سرودن شعر آئینی به خصوص فاطمی شوند.

محمد نیک، شاعر آئینی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه شعر فاطمی شعری است که درباره حضرت زهرا(س) و اخلاق و رفتار ایشان سروده شده باشد، افزود: شعر فاطمی دقیقا از زمان ولادت ایشان تا شهادتشان بود و در این باره حضرت علی(ع) مطالبی دارند که حالت شعر دارد و کسایی مروزی از قدیمی‌ترین افرادی است که به مدح اهل بیت(ع) به ویژه حضرت زهرا(س) پرداخت.
وی ادامه داد: کسی که می‌خواهد شعر آئینی بگوید اول باید شاعر باشد چون بعضی‌ها ناظم هستند و نظم سر هم می‌کنند دوم اینکه تخصصی در شعر آئینی داشته باشد زیرا این یک رشته خاص است.
نیک با بیان اینکه در شعر آئینی اشخاص مثل حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س) با ویژگی‌های زنانه که بایستی در گفتار و اشعار نمودی داشته باشد، عنوان می‌شوند، تصریح کرد: افرادی که تخصصی در شعر آئینی ندارند به جای اینکه شعر فاطمی بگویند یا اخلاق و رفتار و سیره این حضرات را بازتاب دهند ممکن است دچار خطاهایی بشوند.
بیان ویژگی‌های اخلاقی حضرت فاطمه(س)؛ ضعف شعرهای فاطمی گذشته
این شاعر آئینی در ادامه اظهاراتش افزود: متأسفانه در سال‌های قبل مثلا 50 سال گذشته آنچه که در شعرهای فاطمی می‌دیدیم، از پهلوی شکسته، میخ، کبودی بازو و عفاف و شمشیر بوده یعنی حالت حزن و شهادت ایشان را بیان می‌کردند و به ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری ایشان کمتر پرداخته می‌شد.
وی ادامه داد: در چند سال اخیر هستند شاعرانی که ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری فاطمه زهرا(س) مورد توجه‌شان است مانند شفق در شهر مشهد و شاعران دیگرمان که خیلی در این مورد حساسیت دارند و شعرهای خوب فاطمی می‌سرایند.
شاعر آئینی باید طبعی روان و تخصص داشته باشد
نیک علت کم کاری در شعر آئینی به خصوص اشعار فاطمی را مطالعات کم و نداشتن اطلاعات لازم دانست و افزود: شاعر باید طبع روانی داشته باشد و شعر را بشناسد، دوم اینکه در شعر آئینی تخصص داشته باشد و مطالعاتی درباره ائمه معصومین(ع)، مطالب قرآنی، توحید داشته باشد و زندگی نامه ائمه(ع) را مرور کرده چون شاخصه‌هایی در اهل بیت(ع) وجود دارد که به شعر در آوردنش تخصص خاصی می‌طلبد.
انقلاب مسیر شعر آئینی را عوض کرد
این شاعر آئینی ادامه داد: وقوع انقلاب در شعر آئینی بسیار تأثیرگذار بود و مسیر آن را عوض کرد و این نوع شعر یک نمود خاصی پیدا کرد خصوصا با حمایت‌هایی که رهبر معظم انقلاب از شعر آئینی داشتند.
وی تصریح کرد: شاعران در عصر حاضر نیز به مسائل روزمره حساسیت زیادی دارند طوری که رهبری در توصیه‌ای که به شاعران دارند این است که شاعر به روز باشید یعنی از مطالب روز استفاده کنید مثل مسائل افغانستان، سوریه، آمریکا، عراق، بحرین و... این مسائل سیاسی در شعر شعرای معاصر نموده دارد و اثرگذار است.
شاعران قبل از سرودن شعر فاطمی به شناخت کامل درباره ایشان برسند
نیک با بیان اینکه شاعران اول خودشان حضرت زهرا(س) را بشناسند و بعد شعری که درباره ایشان گفته‌اند را به مخاطبان معرفی کنند، افزود: ما شاعران اهل تسنن هم داشتیم که به خاندان پیامبر(ص) ارادتمند بودند و شعرهایی هم دارند حتی شاعران غیر مسلمان هم داریم که در این مورد شعر دارند، هر چند تعداد آنها کم است.
وی عنوان کرد: کنگره‌هایی به نام کنگره شعر فاطمی وجود دارد و شعرا در این مورد فراخوان داده‌اند و مسابقه برگزار می‌کنند این مسائل باعث تشویق جوانان می‌شود آثار گردآوری می‌کنند و اگر در بخشی مشکلات شعر نیز گرفته شود به دست چاپ برسد خیلی بهتر می‌شود.
این شاعر آئینی در پایان صحبت‌های خود یادآور شد: غریب به 30 سال است که همراه با اساتید شعر آئینی در حرم رضوی، صحن جمهوری، انجمن ادبی رضوی را داریم که ویژه شعر آیینی است و حضور برای عموم آزاد است و افراد بسیار خوش قریحه و جوانی با شاگردی در کنار اساتید و پیشکسوتان شعر آئینی به جاهای خوبی در این زمینه دست یافتند.
captcha