تمام واژگان سوره کوثر انحصاری و غیر قابل تکرار است
کد خبر: 3575198
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱

تمام واژگان سوره کوثر انحصاری و غیر قابل تکرار است

گروه فرهنگی: یک پژوهشگر تاریخ و جهان عنوان کرد: تمام واژگان سوره کوثر انحصاری است و در هیچ جای قرآن تکرار ندارد همانند وجود مقدس حضرت زهرا(س) و پیامبر اکرم(ص).

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، حشمت‌الله قنبری، پژوهشگر تاریخ و جهان، پنجشنبه، 28 بهمن ماه در کنگره ملی شعر فاطمی در همدان، اظهار کرد: حضرت زهرا(س) در حلقه آفرینش الهی یک استثنا است، هم ملکوت و هم زمین و هم در قیامت، قائم به وجود و حضور شکوهمند و شگفت‌انگیز ایشان است.
وی افزود: اگر چه او دختر پیامبر اکرم(ص) است اما برای او مادر است، اگرچه در جایگاه خلافت و امامت فرزندان و همسرش و در مرتبه والاتر پیامبر اکرم(ص) که عنوان دار اولیا خداست حرف اول را می‌زنند اما اوست که برای آئین توحید، مانندیک رکن محکم، باعث قوام و استحکام آنهاست.
قنبری اضافه کرد: خداوند فاطمه(س)را با واجبات و عبارات استثنایی توصیف کرده است، جمهور مفسران قرآن کریم معتقدند که سوره کوثر در شأن حضرت زهرا(س) است و برخی 25 معادل در برابر کلمه کوثر نهاده‌اند اما اگر مبنا را بر این بگذاریم که درک و فهم آنها بر اساس علمی و خالی از تعلقات سیاسی، مذهبی و حزبی بوده باشد، درکشان برای تراشیدن چنین معادلاتی صحیح نیست.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: آنها، کوثر را توحید، کتاب، حکمت، اصحاب پیغمبر(ص)، علمای دین، پیامبر اکرم(ص) و ... دانسته‌اند، اما قرآن با تعریف روشن، از واژه «أعطینا» استفاده کرده است که به معنای انحصار و تک و مجزا حکایت دارد، آنکه تحویل می‌گیرد یکی است و او تنها ذات خداست، در مقابل واژه «آتینا» وجود دارد که آنچه که به کسی داده می‌شود انحصار ندارد همانگونه که خداوند به تمام پیامبران کتاب و حکمت عطا کرده است.
وی ابراز کرد: تمام واژگان سوره کوثر انحصاری است و در هیچ جای قرآن تکرار ندارد همانند وجود مقدس حضرت زهرا(س) و خود پیامبر اکرم(ص) که برای دریافت وحی و رسیدن به خاتمیت، اعتکاف می‌کرد، پیامبر اکرم(ص) شخصیتی بودند که عدم حضور یک ساعته ایشان در شهر، کمبود و خلا ایجاد می‌کرد در این میان، حضرت علی(ع)، روح رسالت و نبوت است.
قنبری گفت: پس از گذشت 5 سال از بعثت پیامبر اکرم(ص)، حضرت زهرا(س) قدم به این جهان می‌نهد و رفتار‌های پر محبت و احترام گونه پیغمبر(ص) به فاطمه(س)، صدای بسیاری از مردم آن زمان را بلند می‌کند، و این زمان است که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: « زمانی که به معراج رفتم، جبرئیل دست مرا گرفت و به بهشت وارد کرد و سیبی از در خت جدا و به من داد و آن زمان که سیب را خوردم، در صلب و وجود من به نور فاطمه(س) تبدیل شد.
این پژوهشگر تاریخ بیان کرد: پیامبر(ص) به مقام خاتمیت دست می‌یابد، سپس با دریافت وحی، به معراج می‌رود و در بالاترین جایگاه و مقام فاطمه(س) به او عطا می‌شود که این نشان از عظمت و بزرگی وصف ناشدنی و استثنایی حضرت زهرا(س) دارد، در قیامت نیز، همه انیبا و اولیا خداوند در محشر حاضر می‌شوند اما زمانی رسمیت می‌یابد که بانو فاطمه(س) در آن حضور یابند.
وی با بیان اینکه با ضربه ای که به پهلوی حضرت فاطمه(س) وارد شد ظلم بدی به انسانیت شد، عنوان کرد: علامه مجلسی در بحار النوار آورده‌اند: زهرا مطهره(س)، در عین اینکه در روز‌های غربت در کنار علی(ع) بود اما بسیار دلتنگ ایشان بود، حضرت زینب(س) نیز ترجمته الزهرا و الگو و نمونه ای برای جهانیان هستند این دو تعریف هستی، هستند.
قنبری از شاعران آئینی و مداحان اهل بیت(ع) نیز انتظاراتی داشت: زمانی که در مجلس اهل بیت(ع) حاضر می‌شوید بی‌وضو در این مجالس حضور نیابید، هر صحبت و سخنی که بخواهد دودمان این گوهران با ارزش دنیا و آخرت را لکه دار کند هرگز به زبان نیاورید و بدون هیچ غرور و ادعایی و با افتادگی و فروتنی در مجالس اهل بیت(ع) حضور یابید، « ما باید زینت و زینب باشیم، چرا که قلم، شعر، حنجره و تمام وجود ما برا اهل بیت است».
captcha