قصه‌گویی، روح ابتکار و خلاقیت را در کودکان افزایش می‌دهد
کد خبر: 3793324
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۷

قصه‌گویی، روح ابتکار و خلاقیت را در کودکان افزایش می‌دهد

گروه فرهنگی ــ داور بین‌المللی قصه‌گویی گفت: نقل قصه‌های جذاب، ماندگارترین میراث فرهنگی را به کودکان و نوجوانان انتقال داده و روح ابتکار و خلافیت را در آنان افزایش می‌دهد.

قصه‌گویی، روح ابتکار و خلاقیت را در کودکان افزایش می‌دهد

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، کیومرثی، داور بین‌المللی قصه‌گویی، ظهر امروز، ۶ اسفند ماه، در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره قصه‌گویی شمال‌غرب کشور، اظهار کرد: قصه‌گویی، هنری آشنا و فعالیتی جذاب برای انسان‌ها در همه روزگاران بوده و غم و شادی، بیم و امید و سختی و آسانی همواره در طول زندگی همراه با انسانها بوده است.
وی ادامه داد: در عصر ارتباطات و با وجود جذابیت‌های گوناگون شبکه‌های مجازی، هنوز هم هنر دیرین قصه‌گویی پابرجا مانده و به عنوان موثرترین واسطه ادبی و هنری، نقش سازنده خود را در تعلیم و تربیت حفظ کرده است.
کیومرثی افزود: نقل قصه‌های جذاب، ماندگارترین میراث فرهنگی را به کودکان و نوجوانان انتقال داده و روح ابتکار و خلافیت را در آنان افزایش می‌دهد، قصه‌گویان می‌توانند با بهره‌گیری صحیح از گنجینه‌های ارزشمند و متون کهن فارسی و ضمن افزودن بر غنای قصه‌گویی در ترویج فرهنگ مطالعه کتاب‌خوانی نقش بسزایی داشته باشند.
وی با بیان اینکه این جشنواره در هفتمین منطقه و به میزبانی سرزمین رنگین‌کمان اقوام و ادیان برگزار شد، خاطرنشان کرد: دقت در انتخاب قصه، مهم‌ترین رکن یک قصه‌گوی خوب است و در بازنویسی و بازآفرینی قصه‌ها باید به‌گونه‌ای عمل کنند که انسجام آن مخدوش نشده و ساختار اصلی قصه حفظ شود.
داور بین‌المللی قصه‌گویی تصریح کرد: بهره‌گیری صحیح از گویش و زبان محلی در تقویت هویت ایرانی و اسلامی در قصه‌گویی باید به گونه‌ای باشد که تمام مخاطبان قادر به درک قصه باشند، توجه به تفاوت‌ها و مرزهای موجود بین قصه‌گویی و سایر حوزه‌های ادبی و هنری و پرهیز از حرکات اضافی و استفاده درست از زبان بدن از توصیه‌های هیئت داوران به قصه‌گویان است.
وی گفت: در این دوره از جشنواره 7 قصه‌گو در دو بخش ویژه و عمومی برگزیده شده و به مرحله کشوری راه یافتند و 2 نفر نیز شایسه تقدیر استانی شدند.
انتهای پیام

captcha