شناخت نسبت به مبدا و معاد را در دعاهای شب قدر بگنجانیم
کد خبر: 3814350
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۳

شناخت نسبت به مبدا و معاد را در دعاهای شب قدر بگنجانیم

گروه سیاست و اقتصاد - امام جمعه انزلی با تاکید بر اینکه در شب قدر افضل اعمال مذاکره علم برای افزایش آگاهی و فهم است، گفت: شناخت نسبت به مبدا و معاد و مسیری که باید طی کنیم در درخواست‌هایی که از خدای متعال داریم تاثیر دارد.

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالجواد شمس‌الدین، امام جمعه بندر انزلی امروز، 3 خردادماه در خطبه‌های نماز جمعه این شهر، با اشاره به سخنی از مولای متقیان علی(ع) که فرموده «تقوا یک دژ تسخیرناپذیر برای کسی است که به آن پناه می‌برد»، اظهار کرد: اگر کسی بخواهد خود را از وسوسه‌ها و معاصی حفظ کند باید به تقوا پناه ببرد و روزه ماه مبارک رمضان تمرینی برای کسب تقوای الهی است.

وی با بیان اینکه شب قدر از ایام بسیار پرفضیلت و مغتنم برای انسان‌های مومن است، تصریح کرد: خدای متعال در قرآن کریم برای بیان اهمیت شب قدر به پیامبری که آگاه به معارف دینی و اول شخص در پیشگاه الهی است، می‌فرماید «وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ».

امام جمعه انزلی با اشاره به اینکه شب قدر شب تقدیر است، گفت: در قرآن کریم و در آیات متعدد خداوند این مسئله را بیان می‌کند که همه موجودات دارای قدر و اندازه و اصول هستند و چیزی در دنیا بدون محاسبه و اندازه و نظم نیست.

حجت‌الاسلام شمس‌الدین افزود: هیچ مخلوقی در نظامات عالم از فرموده قرآن مستثنی نیست و در شب قدر هر اتفاقی قرار است رخ دهد در این شب تعیین می‌شود لذا در شب قدر با تصمیم‌ها و خواسته‌های خودمان، مقدراتمان در آن اندازه که ما در آن دخیل هستیم با دعا و درخواست از خداوند متعال طلب می‌کنیم.

وی اضافه کرد:‌ آنچه مهم است ما برای اینکه چیزهای مهم و لازم را بخواهیم باید اول قدر و ارزش خود را بشناسیم لذا در فرمایش بزرگان و ائمه آمده هیچ معرفت و شناختی بالاتر از معرفت به خود نیست و حتی خداشناسی را منوط به خودشناسی کرده‌اند.

امام جمعه انزلی با تاکید بر اینکه در شب قدر افضل اعمال مذاکره علم برای افزایش آگاهی و فهم است، گفت: شناخت نسبت به مبدا و معاد و مسیری که باید طی کنم در درخواست‌هایی که از خدای متعال داریم تاثیر دارد، زیرا گاهی انسان به دلیل عدم شناخت، درخواست‌هایی دارد که نه تنها مفید نیست بلکه حتی مانع از رشد و تکامل او می‌شود و نباید تصور کنیم همه مطالبات ما برایمان سودمند است لذا باید در شب قدر اول به این نکته توجه کنیم که از کجا آمده‌ایم و به کجا خواهیم رفت.

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد:‌ اگر ما با این اصل وارد شب قدر شویم خواسته‌های ما بسیار متفاوت خواهد بود و اگر بدانیم دنیا گذراست خواسته‌های ما معطوف به آخرت خواهد شد؛ همانطور که امام علی(ع) فرمود «ای انسان ارزش تو بهشت است خود را به کمتر از آن نفروش».

فتح خرمشهر در راستای تحقق وعده الهی بود

وی به مناسبت آخرین جمعه ماه مبارک رمضان اشاره و تصریح کرد: راهپیمایی روز قدس مورد توجه امام و رهبر انقلاب است و بعد از چهل سال اثر این راهپیمایی را در منطقه و در رابطه با قدس شریف می‌بینیم لذا خودمان در این راهپیمایی حضور داشته باشیم و بقیه را نیز تشویق به شرکت کنیم.

حجت‌الاسلام شمس‌الدین به سالروز شهادت مظلومانه ابرمرد تاریخ حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت:  با این شهادت هم مظلومیت علی(ع) بیشتر نمایان شد و هم بشر از مدیریت و حکمت آن حضرت محروم ماند.

وی با اشاره به سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر تصریح کرد: در فتح خرمشهر نکاتی وجود داشت که باید مورد توجه قرار دهیم؛ از جمله اینکه در خرمشهر با دست خالی در برابر دشمنی که با همه تجهیزات و پشتیبانی جهانی بود، ایستادگی کردیم.

امام جمعه انزلی با بیان اینکه فتح خرمشهر با اتکا به نیروهای خودی انجام شد، گفت: بسیاری از افراد جان‌برکفی بودند که دوره‌های آموزشی نظامی خاصی ندیده بودند و الان هم راه پیروزی و موفقیت ما اتکا به توان داخلی به‌ویژه نیروهای جوان و کارآمد است.

وی تاکید کرد: نکته دیگر در فتح خرمشهر وعده الهی «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم» است که محقق شد و اگر ما حرکتمان الهی باشد و در راه یاری دین ایستادگی و مقاومت کنیم حتما پیروزی در همه جبهه‌ها و عرصه‌ها نصیب ما خواهد شد؛ نه با مذاکره و تسلیم و لازم است این امر را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

شمس‌الدین با بیان اینکه فتح خرمشهر مرهون هیچکسی نبود، متذکر شد: قبل از اینکه عده‌ای این پیروزی را به نام خود بزنند امام خمینی(ره) با دید بصیرانه خود فرمود «خرمشهر را خدا آزاد کرد» لذا در بسیاری از عرصه‌ها وقتی این مسئله الهی را مد نظر قرار ندهیم به پیروزی نمی‌رسیم.

انتهای پیام

captcha