دین بدون اخلاق نمی‌تواند به اهداف خود برسد
کد خبر: 3828274
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴

دین بدون اخلاق نمی‌تواند به اهداف خود برسد

گروه سیاست و اقتصاد ــ امام جمعه خوی گفت: اداره زندگی فردی و اجتماعی انسان که از اهداف دین است، تنها در پرتو دستورات اخلاقی تأمین می‌شود، به‌همین دلیل می‌توان گفت دین، بدون اخلاق نمی‌تواند به اهداف خود برسد و سعادت دنیا و آخرت انسان را تأمین کند.

دین، بدون اخلاق نمی‌تواند به اهداف خود برسد

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدرضی شکوری، امام جمعه خوی، ظهر امروز، ۲۸ تیرماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه خوی، اظهار کرد: از جمله شبهاتی که وهابیان و تعدادی از روشنفکران سکولار علیه معارف دینی مطرح می‌کنند، موضوع شفاعت است که چگونه می‌شود یک انسان سرتاپای عمر خود را گناه بکند و در نهایت با شفاعت اولیاءالله و کسانی که حق شفاعت دارند، راهی بهشت شود.

وی با بیان اینکه در روایات ائمه معصومین(ع) پاسخ این شبهات داده است، ادامه داد: همانگونه که در روایات آمده اینطور نیست که انسان سرتاپای عمر خود را گناه بکند و در نهایت شفاعت شامل حال او بشود، بلکه شفاعت شفاعت‌کنندگان شروطی دارد که امام باقر(ع) تقوا، ورع، عمل صالح، تلاش و کوشش را از جمله این شروط برمی‌شمارد.

شکوری با اشاره به جایگاه و ویژگی‌های اخلاق اسلامی خاطرنشان کرد: در ارتباط با اهمیت، جایگاه و نقش اخلاق در سرنوشت انسان در زندگی دنیوی و اخروی در آیات قرآن، احادیث اهل بیت و کتب اخلاقی مباحث مهمی بیان شده است که از آن جمله می‌توان به بسیاری از مباحث اخلاقی از قبیل خیر و شر، ظلم و عدل و صبر و احسان اشاره کرد.

وی افزود: خداوند متعال در آیات متعدد قرآن کریم، یکی از اهداف مهم پیامبر(ص) را اصلاح اخلاق انسانها بیان کرده و خود پیامبر(ص) نیز هدف از نبوت خویش را تکمیل فضایل اخلاقی بیان فرموده است و بسیاری از روایات اهل بیت(ع) در موضوعات اخلاقی وارد شده که فضایل و رذایل و سبک زندگی اسلامی را به‌صورت گسترده بیان فرموده است.

امام جمعه خوی تصریح کرد: اداره زندگی فردی و اجتماعی انسان که از اهداف دین است، تنها در پرتو دستورات اخلاقی تأمین می شود، به‌همین دلیل می‌توان گفت دین، بدون اخلاق نمی‌تواند به اهداف خود برسد و سعادت دنیا و آخرت انسان را تأمین کند.

وی یادآور شد: رسانه‌های استکبار و فضای مجازی چندین سال است که تلاش می‌کنند تا نظام جمهوری اسلامی را ناکارآمد جلوه بدهند و به‌ویژه در ایام انتخابات و یا حوادث و اتفاقات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی مربوطه این مورد بسیار بیشتر به‌چشم می‌خورد.

شکوری با اشاره به همایش دو روزه ائمه جمعه کل کشور در تهران اظهار کرد: بخش مهم این همایش زیارت ولی‌امر مسلمین و توصیه‌های آن بزرگوار به ائمه جمعه بود که توصیه‌های راهگشایی از جمله تبیین اهمیت و جایگاه نماز جمعه، ضرورت غنی‌سازی خطبه‌های نماز جمعه، ارتباط و انس با جوانان، حمایت از جهت‌گیری‌ها و جریان‌های انقلابی، حمایت از تشکل‌های جوان و خودجوش فرهنگی، اتخاذ مواضع انقلابی و منطبق با سیاست‌های نظام و طرح عملکردهای مثبت و امیدبخش در نماز جمعه صورت گرفت.
انتهای پیام

captcha