۱۰۶ مقاله برای حضور در کنگره بین‌المللی شمس و مولانا ثبت شد
کد خبر: 3829044
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸

۱۰۶ مقاله برای حضور در کنگره بین‌المللی شمس و مولانا ثبت شد

گروه فرهنگی ــ دبیر اجرایی کنگره علمی و بین‌المللی شمس و مولانا با اشاره به ثبت ۱۰۶ مقاله در سایت کنگره گفت: متن کامل ۲۸ مقاله به دبیرخانه علمی این همایش مستقر در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران رسیده است.

۱۰۶ مقاله برای حضور در کنگره بین‌المللی شمس و مولانا ثبت شد

رضا جعفرپور، دبیر اجرایی کنگره علمی و بین‌المللی شمس و مولانا، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی، با اشاره به ثبت ۱۰۶ مقاله در سایت کنگره، اظهار کرد: متن کامل ۲۸ مقاله به دبیرخانه علمی این همایش مستقر در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران رسیده که از این تعداد ۳ مقاله خارجی است که ۲ مقاله از کشور پاکستان و یک مقاله از اندیشمندان کشور ترکیه است.

وی ادامه داد: این همایش در ۲ محور شمس و مولانا از منظر پژوهش‌های ادبی و عرفانی و شمس و مولانا و از منظر پژوهش‌های میان‌رشته‌ای برگزار می‌شود.

جعفرپور به همکاری ۱۵ نهاد علمی، فرهنگی و پژوهشی مطرح کشور در اجرای این رویداد فرهنگی اشاره کرد و افزود: مسئولیت علمی و داوری همایش بین‌المللی شمس و مولانا با پژوهش‌گاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران است.

دبیر علمی کنگره علمی و بین‌المللی شمس و مولانا، هفتم و هشتم مهر را زمان اجرای این همایش اظهار کرد و یادآور شد: مقالات برتر به فصلنامه‌های علمی پژوهشی همکار با دبیرخانه همایش، ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا، پژوهش‌های ادبی دانشگاه تربیت مدرس و کهن‌نامه ادب پارسی پژوهشگاه علوم انسانی برای داوری و تایید هیات تحریریه آن نشریات ارسال خواهد شد.

یادآور می‌شود، براساس اسناد متقن و موردتایید محققان، بارگاه شمس تبریزی در خوی واقع شده است و هر ساله کنگره‌های علمی و فرهنگی مختلفی در شهرستان خوی به‌همین مناسبت برگزار می‌شود و امسال نیز پنجمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا هفتم و هشتم مهر ماه در خوی برگزار خواهد شد.

«شمس‌الدین محمدبن‌علی‌بن ملک‌داد تبریزی» بنا بر اشاره‌های تاریخی به احتمال زیاد در سال ۵۸۲ هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به «شیخ پرّان» و «زر دوز» بود.

کتاب «مقالات شمس» شامل مطالب ارزنده‌ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب‌های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را دربرمی‌گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شد.

کتاب «تماشای خورشید» که منتخب پند و اندرزهای شمس تبریزی از «مقالات شمس» بوده، توسط «بهنام رجب‌پور» و «حسین صبوری» با هدف ترویج افکار متعالی شمس تبریزی در سطح جهانی و معرفی هرچه‌بیشتر آرامگاه شمس تبریزی از فارسی به انگلیسی ترجمه شد.
تاریخ وفات شمس تبریزی به‌علت کمبود اسناد تاریخی مربوط به آن دوره زندگی شمس به روشنی معلوم نیست، اما شمس‌پژوهان آن را بین سال‌های ۶۴۵ و ۶۷۲ هجری قمری ذکر کرده‌اند.

مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولوی نیز به عنوان شاعر بزرگ قرن هفتم هجری قمری در سال ۶۰۴ هجری قمری در بلخ زاده شد، وی به سبب رنجشی که بین پدر مولانا با سلطان محمد خوارزمشاه پدید آمده بود، از بلخ بیرون آمد و بعد از مدتی سیر و سیاحت به قونیه رفت.

مولوی در سال ۶۷۲ هجری قمری در قونیه وفات یافت و از آثار او می‌توان به مثنوی، دیوان غزلیات یا کلیات شمس، رباعیات، مکتوبات، فیه مافیه و مجالس سبعه اشاره کرد.
انتهای پیام

captcha