هجمه بی‌شمار موسیقی‌های بیگانه و عشق به عاشیقی
کد خبر: 3830193
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵

هجمه بی‌شمار موسیقی‌های بیگانه و عشق به عاشیقی

گروه فرهنگی ــ حسین قلیزاده، خردسال‌ترین عضو کانون عاشیقی آذربایجان غربی عاشیقی را از ۱ سالگی آغاز کرده و اکنون در میان هجمه بی‌شمار موسیقی‌های بیگانه، قدم در راه موسیقی فولکلور و محلی عاشیقی گذاشته است.

خردسال‌ترین عضو کانون عاشیقی آذربایجان غربی/ساز قوپوز را در 2 سالگی به دست گرفتم

حسین قلیزاده، خردسال‌ترین عضو کانون عاشیقی آذربایجان غربی، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی، اظهار کرد: عاشیقی را در واقع از 1 سالگی آغاز و ساز قوپوز را در 2 سالگی به دست گرفتم.

وی با بیان اینکه عمو و پسرعموهای او نیز در حوزه عاشیقی فعالیت دارند، ادامه داد: پسرعموهایم نیز در سنین 5، 11 و 14 سالگی به حرفه عاشیقی مشغول هستند و این علاقه به موسیقی اصیل عاشیقی در خانواده ما وجود داشته و همین امر موجب شده تا من و پسرعموهایم نیز از همان دوران کودکی و درواقع نوزادی با ساز قوپوز انس بگیریم.

حسین 7 ساله با بیان اینکه با مقام‌های بسیاری در موسیقی عاشیقی آشنایی دارد، یادآور شد: دیوان، تاجری، ترکمه، نخجوانی، آراز آراز و مقام مکتب اورمیه جز مقام‌های عاشیقی هستند که با آنها آشنایی داشته و آموخته‌‌ام.

عشق به عاشیقی در خانواده ما ارثی است

فرامرز قلیزاده، عموی حسین نیز که در موسیقی عاشیقی فعالیت دارد، گفت: عشق و علاقه ما به موسیقی عاشیقی خانوادگی بوده و از پدرم به ما به ارث رسیده و همین نیز موجب شده تا کودکانمان نیز ناخودآگاه به موسیقی عاشیقی روی‌ بیاورند.

وی با بیان اینکه عاشیقی را از 15 سالگی آغاز کرده است، اظهار کرد: تاکنون مقام‌های متعددی در مسابقات عاشیقی به‌دست آورده‌ایم، حسین به‌دلیل نرسیدن به سن لازم برای شرکت در مسابقات تاکنون فقط موفق به دریافت لوح تقدیر از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میاندوآب و برنامه نوروزگاه شده است.

قلیزاده تصریح کرد: آرتان 5 ساله، مهدی 11 ساله و رضا قلیزاده 14 ساله، پسرعموهای حسین هستند که آنان نیز در حوزه موسیقی عاشیقی فعالیت دارند.

عاشیق‌ حقیقت و اصالت انسان را تبیین می‌کند

خردسال‌ترین عضو کانون عاشیقی آذربایجان غربی/ساز قوپوز را در 2 سالگی به دست گرفتم

داریوش علیزاده، مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی نیز بیان کرد: پیام اصلی عاشیق‌ها، موسیقی و شادی مردم نیست، بلکه آنان همچون روحانیون مبلغ دین بوده و فقط ابزار آنها موسیقی و شعر است.

وی با اشاره به اینکه کلمه عاشیق تغییریافته آقا شیخ است، بیان کرد: عاشیق‌ها همیشه جز افراد بزرگ و شیخ بوده‌اند که حتی مردم برای سؤالات شرعی خود نیز به آنان مراجعه می‌کردند و حتی در گذشته عاشیق‌ها بیشتر حافظ قرآن بودند.

علیزاده ارکان عاشیقی را طریقت، شریعت و معرفت عنوان کرد و افزود: عاشیق‌ها باید به‌مرور زمان به سه رکن اساسی عاشیقی دست یابند تا به حقیقت که همان وجود خداوند متعال است رسیده و آنگاه باید در راه تبلیغ دین خدا قدم بردارند.

وی ادامه داد: عاشیق، حقیقت و اصالت انسان را با استفاده از ابزار موسیقی، ادبیات، شعر و داستان تبیین و تبلیغ می‌کند و محور و رسالت عاشیق‌ها از قدیم تاکنون هیچ فرقی نکرده است.

گزارش از آرزو نوروزی، خبرنگار ایکنا آذربایجان غربی

انتهای پیام

captcha