ثبت ۱۴ موقوفه جدید از ابتدای امسال در کاشمر
کد خبر: 3839000
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰

ثبت ۱۴ موقوفه جدید از ابتدای امسال در کاشمر

گروه شهرستان‌ها ــ رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۴ موقوفه جدید در این شهرستان به ثبت رسیده است.

نشست خبری// ثبت 14 موقوفه جدید از ابتدای امسال در کاشمر

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حسین نیساری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر، امروز، دهم شهریورماه در نشست خبری خود با خبرنگاران که در این اداره برگزار شد، با تسلیت فرارسیدن ماه محرم و عزاداری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع)، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مراسمی که در شهرستان کاشمر بیشترین وقفیات را دارد، مراسم مربوط به اباعبدالله‌الحسین(ع) است. در حال حاضر ۴۷۸ موقوفه در زمینه مراسم اباعبدالله‌الحسین(ع) داریم که هر کدام درآمدی بین 5 تا 100 میلیون تومان دارند.

وی بیان کرد: مبلغ این 478 موقوفه به ۴۲۰ میلیون و 189 هزار تومان می‎رسد که باید در راستای نیت واقف اجرا شود و این پول مربوط به موقوفات واقف با موقعیت مکان و زمان مشخص است که بیشتر این موقوفات مربوط به روستاها هستند.

اهدای 69 بسته مهر تحصیلی به دانش‌آموزان نیازمند

رئیس اداره اوقاف کاشمر در ادامه با اشاره به در پیش بودن آغاز سال تحصیلی جدید گفت: یکی از ویژه‌برنامه‎های سازمان اوقاف و امور خیریه برنامه مهر تحصیلی است.

وی با بیان اینکه در این برنامه هر شهرستانی به میزان موقوفات و ظرفیتی که موقوفات منطقه دارد جهت تأمین برخی از هزینه‎های تحصیلی دانش‌آموزان نیازمند اقدام می‎کنند، افزود: متأسفانه در شهرستان کاشمر موقوفات کمک و مساعدت به دانش‌آموزان نیازمند قابل توجه نیست اما به رغم همه محدودیت‌ها ۶۹ بسته مهر تحصیلی که هر کدام 138 هزار تومان قیمت دارد تهیه و در اختیار نیازمندان قرار گرفته است.

نیساری افزود: از این تعداد 35 بسته نیز در اختیار نیازمندان انجمن حمایت از زندانیان قرار می‎گیرد، به‌زودی این تعداد بسته مهر تحصیلی در اختیار دانش‌آموزان نیازمندان تحت حمایت انجمن حمایت از زندانیان هم قرار خواهد گرفت.

اجرای 478 موقوفه مرتبط با ماه محرم

وی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم افزود: در این ماه ویژه‌برنامه بصیرت عاشورایی در بقاع متبرکه برگزار می‌شود که در این خصوص امسال 478 موقوفه باید اجرای نیت شود.

نیساری گفت: برخی موقوفات از 5000 تومان تا 40 میلیون تومان اجرای نیت می‎شوند، در مجموع 420 میلیون و 189 هزار تومان باید در این ایام از محل موقوفات اجرای نیت شوند. بخش عمده‎ای از این مبلغ مقید به زمان و مکان هستند، بخش عمده‎ای از این نیات مربوط به روستاها می‎شود که واقف وقف بر حسینیه و تکیه روستایی کرده است.

رئیس اداره اوقاف کاشمر از حضور و مشغول به فعالیت بودن سه مبلغ اعزامی از قم و سه مبلغ بومی از خود کاشمر همزمان با ماه محرم در شهرستان خبر داد و گفت: همایش «لبیک یاحسین» از دیگر برنامه‎های بصیرت عاشورایی است که در این ماه برگزار می‎شود.

وی اظهار کرد: این همایش در عصر روز دوم محرم همزمان با ورود حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) به صحرای کربلا در امامزاده سیدحمزه(ع) برگزار می‎شود.

نیساری همچنین اجرای برنامه «اهلا من العسل» ویژه نوجوانان، شیرخوارگان حسینی، رهروان زینبی و منشور عزت را از دیگر برنامه‎هایی دانست که در ماه محرم اجرا می‎شود.

وقفیات 8 سال اخیر برابر با 35 سال گذشته

وی بیان کرد: طی 8 سال اخیر دو برابر 35 سال گذشته وقف جدید داشته‎ایم، به رغم آنچه هنوز بسیاری مسائلی را در خصوص بی‌اعتمادی مردم مطرح می‎کنند اما وضعیت وقفیات نشان می‎دهد تا حدود بسیاری اعتماد مردم به وقف برگردانده شده است.

نیساری همچنین از به ثبت رسیدن 14 وقف جدید از ابتدای امسال در شهرستان کاشمر خبر داد و افزود: با توجه به اینکه ملاک قرار گرفتن نیازهای روز یکی از دغدغه‎های جدی و از اولویت‎ها بوده و از سوی رهبر معظم انقلاب بر موضوعاتی از جمله علم و فناوری، کتاب و کتابخوانی، تجهیزات پزشکی، تحقیق و پژوهش و محیط زیست تاکید داشتند اما ابتدا باید فرهنگ سازی صورت گیرد. سازمان اوقاف و امور خیریه به تنهایی نمی‎تواند فرهنگ سازی را انجام دهد، در این خصوص جامعه روحانیت و رسانه‎ها باید همکاری داشته باشند.

رئیس اداره اوقاف کاشمر بیان کرد: هرچند مردم باید بدانند وقف برای علم و فن‎آوری در راستای همان قیام امام حسین(ع) است و هیچ فرقی با یکدیگر ندارد اما هنوز مردم با این موضوع آشنا نیستند، در همین خصوص تلاش شده تمامی وقفیات با مشاوره به ثبت برسند که در همین خصوص امسال یک وقف علم و فن‌آوری و کتاب و کتابخوانی به ثبت رسید.

وی میانگین سنی واقفین را بین۵۰ تا ۵۵ سال اعلام نمود و بیان کرد: از نظر مالی 14 وقفی که امسال به ثبت رسید یک میلیارد و 975 میلیون تومان است.

درآمد موقوفه امامزاده سیدمرتضی پاسخگوی تمامی نیازهای زائران نیست

نیساری در ادامه با بیان اینکه هرچند به برکت وجود امامزادگان کاشمر به دومین شهر زیارتی استان تبدیل شده اما نباید تصور داشت که سازمان اوقاف باید همه مسائل مربوط به زائران را مدیریت کند، گفت: در کشور فقط 5 استان معاونت زیارت دارند که خراسان رضوی یکی از آن‌هاست.

وی با اشاره به اینکه شهرستان کاشمر اعتبار زیارت دارد، افزود: برخی از نبود پارکینگ گلایه‌مند هستند، در صورتیکه وظیفه سازمان اوقاف و امور خیریه احداث پارکینگ نیست، مسئولین شهری باید در این خصوص فکری کنند.

رئیس اداره اوقاف کاشمر از بسته شدن پارکینگ امامزاده سید حمزه(ع) به دستور شورای تامین خبر داد و گفت: به نظر من این دستور منطقی بوده چون نمی‎شود خودرو را تا پای بنای بقعه آورد.

وی تاکید کرد: بخش عمده‎ای از زیر ساخت‌ها را باید مسئولان شهری از جمله شهردار و شورای شهر تامین کنند و فرمانداری اعتبارات دولتی که در اختیارشان است را نسبت به این موضوع اختصاص دهند. بخش عمده‎ای از اعتبارات زیارت در بلوار سیدمرتضی شده است اما اینکه چقدر و چگونه بوده اطلاعی نداریم، درآمد موقوفه امام‌زاده سید مرتضی به میزانی نیست که بتواند پاسخگوی تمامی نیازها باشد.

وی با اشاره به اینکه هرچند امامزاده سید‌حمزه(ع) زائرسرا ندارد و مجبور هستند چادر بزنند اما بخش خصوصی می‎تواند به این موضوع ورود کند، در این خصوص شهرداری می‎تواند برای رفع این مشکل برخی از خانه‌های اطراف را تغییر کاربری دهد.

رئیس اداره اوقاف کاشمرعنوان کرد: هرچند در کنار امامزاده می‌توان چندین مدل شغل ایجاد شود، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است، مسئولان شهر باید در این خصوص برنامه‎ریزی داشته و تسهیلاتی در اختیار قرار دهند. همچنین بخشی از دست‌فروشان اطراف امامزادگان ساماندهی شده‎اند، اما هنوز کامل نیست، نباید مسئولان مسئولیت برخورد با دست‌فروشان را برعهده خدام امامزاده بگذارند.

نیساری گفت: براساس آنچه از سوی شهرداری اعلام شده، ماهیانه بالغ بر 50 میلیون تومان برای خدمات‌دهی به اطراف امامزاده سید مرتضی دارد، هزینه می‎شود، به رغم این هزینه‎ها هنوز رضایت کامل به دست نیامده است. مردم دیگر شهرها کاشمر را به سیدمرتضی می‎شناسند که می‎طلبد در این خصوص توجه ویژه‎ای صورت گیرد، چرا که با توجه به سیل زائرین امکانات پاسخگو نیست.

وی در ادامه به پروژه‌های قابل افتتاح در هفته دولت امسال اشاره کرد و گفت: پروژه‎های اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر با اعتبار یک میلیارد و 150 میلیون تومان افتتاح و به بهره‎برداری رسید. احداث استخر 12 هزار متر مکعبی چند منظوره با اعتباربالغ بر 165 میلیون تومان، تکمیل و تجهیز مرکز فرهنگی افق با اعتبار 25 میلیون تومان، ساخت سالن همایش با ظرفیت 150 نفر و مساحت 180 مترمربع و اعتبار ۱۵۸ میلیون تومان، سالن پذیرایی با مساحت ۲۰۰ متر مربع و اعتبار ۱۴۲ میلیون تومان و احداث نیروگاه 70 کیلو واتی با اعتبار 650 میلیون تومان را از جمله پروژه‎هایی است که در هفته دولت امسال به بهره‎برداری رسید.

انتهای پیام

captcha