روحانیان بیانیه گام دوم انقلاب را به فرهنگ تبدیل کنند
کد خبر: 3842760
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸

روحانیان بیانیه گام دوم انقلاب را به فرهنگ تبدیل کنند

گروه سیاست و اقتصاد ــ عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه، با بیان اینکه جوانان روحانی دارای تحصیلات و آشنا به علوم دینی هستند، گفت: تبدیل بیانیه گام دوم به جنبش و فرهنگ از سوی آن‌ها، خواسته عمومی است.

روحانیان بیانیه گام دوم انقلاب را به جنبش و فرهنگ تبدیل کنند

حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین ابوالقاسم ولی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: اهمیت بیانیه گام دوم این است که از سوی مقام معظم رهبری و در آستانه چهل سالگی انقلاب با وجود تبلیغ دشمنان مبنی بر اینکه انقلاب به چهل سالگی نخواهد رسید، صادر شد.

وی افزود: از دلایل اهمیت آن مخاطب قرار دادن جوانان تحصیل‌کرده، آینده‌ساز و تأثیرگذار و نگاه خوش‌بینانه رهبری به آینده در این بیانیه است، جوانان و مردم به‌دلیل مشکلات اقتصادی و مفاسد موجود در جامعه که در فضای مجازی انعکاس یافته، دچار یأس و ناامیدی شده‌اند و این نگاه به آینده، نور امید را در دل‌ها زنده کرده و نگاه عالمانه و منصفانه رهبری به تمام ابعاد جامعه در این بیانه مشهود بوده و اشاره به نقاط ضعف و قوت بیانگر اهمیت آن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه گفت: اجرایی‌کردن بیانیه گام دوم برعهده جوانان بوده و جوانان روحانی نیز دارای تحصیلات و آشنا به علوم دینی بوده و یکی از نقش‌های روحانیت تبدیل بیانیه به جنبش، خواسته عمومی و فرهنگ بوده و باید این موضوع را گسترش داده و زوایای پنهان را برای مردم آشکار کنند تا به خواسته عمومی تبدیل شود.

ولیزاده افزود: مسئولان و حکومت کشور اسلامی باید زمینه حضور جوانان در عرصه‌های حکومتی را ایجاد کرده و مسئولیت‌هایی تحت‌نظر پیشکسوتان به آنان بدهند، در اوایل انقلاب جوانان حضور فعالی در صحنه داشتند و به درجه رفیع شهادت نائل شدند و یکی از راهکارها میدان دادن به جوانان مؤمن، انقلابی و تحصیل‌کرده است.

وی بیان کرد: مسئولان باید به این بیانیه به دید سند بالادستی نظاره کرده و در همه سیاست و فعالیت‌ها از آن استفاده کنند و سند به‌عنوان یک منشور عملیاتی در تمامی نهادها مورد استفاده قرار گیرد و جوانان با درک شرایط کشور تلاش علمی و معنوی خود را افزایش داده و اگر خواهان تمدن‌سازی و دست‌یابی به اهداف و رویکردهای بیانیه گام دوم رهبری هستیم، نیاز است تا تلاش جوانان و امید به آینده در آن‌ها افزایش یافته و حکومت نیز زمینه مورد نیاز را ایجاد کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه افزود: طبق بیانیه گام دوم، تولید انبوه و باکیفیت، مصرف به اندازه و بدون اسراف و قطع وابستگی اقتصادی به نفت از جمله اصلاحات اقتصادی است که باید صورت گیرد و زمانی برای آغاز و اتمام آن مشخص شود و اقتصاد باید دانش‌بنیان، مولد و مردمی شده و با مفسدان اقتصادی مبارزه شود و اگر اصلاحات اقتصادی چنین تعبیر شود، مؤثر خواهد بود.

وی گفت: مقام معظم رهبری به بحث استقلال ملی بسیار تأکید کرده و ملت و حکومت باید از تحمیل قدرت‌های سلطه‌گر آزاد باشند و نباید در سیاست‌ها به نگاه‌های خصمانه دشمنان توجه شود و استقلال ملی باید در تمامی زمینه‌ها اعمال شود که تأثیر بسیار فراوانی در تحقق اهداف این بیانیه دارد.

ولی‌زاده ادامه داد: فضای مجازی یک شمشیر دولبه است و نمی‌توان به‌صورت مطلق آن را بد یا خوب دانست، بلکه فرصتی برای کار و تلاش بوده و به کاربران و نوع کاربرد فضا، خوب یا بد بودن آن بستگی دارد و برای افراد و جوانان تحصیل‌کرده فرصتی برای گسترش و معرفی اهداف و نکته نظرات بیانیه گام دوم، مردمی‌کردن اقتصاد، آشکار و افشاکردن سوءاستفاده‌ها، مفاسد و خلاف‌ها و نظارت مردمی از طریق فضای مجازی فراهم می‌شود.

وی بیان کرد: گام اول انقلاب اسلامی این بود که رژیم ستم‌شاهی به رژیم مردمی و اسلامی تبدیل شد و نظام جدید ایجاد شد که این نظام نیاز به خودسازی دارد تا نواقص خود را یافته و درصدد رفع آن برآید؛ بنابراین مضمون اصلی و مرکزی بیانیه گام دوم اشاره به خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی دارد و به آرمان‌هایی همچون آزادی، اخلاق، عدالت، استقلال، عقلانیت، برادری و برابری که مطابق فطرت انسان است که انقلاب برای نگه‌داشتن آن استقامت ورزیده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه گفت: در گام دوم مقام معظم رهبری به تغییرات و نقاط قوت اشاره فرموده و وضعیت چهل سال بعد را با چهل سال قبل مقایسه کرده‌اند و اکنون چالش و دغدغه دشمن تغییر کرده و پیش از این درصدد ممانعت از ورود تسهیلات و امکانات به کشور بود، ولی اکنون در تفکر این است که چگونه می‌تواند مانع از صادرات ایران گردد که این موضوع بیانگر پیشرفت و موفقیت کشور است.

وی افزود: مقام معظم رهبری به تولید و جهاد علمی و اشاعه سبک زندگی اسلامی - ایرانی نیز توصیه کردند، زیرا دانایی، توانایی را به همراه داشته و به معنویت و اخلاق جوانان نیز تاکید کردند.
انتهای پیام

captcha