وحدت؛ عامل نابودی هویت‌های متمایز
کد خبر: 3843340
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۳

وحدت؛ عامل نابودی هویت‌های متمایز

گروه اجتماعی - عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب تاکید کرد: با تحقق وحدت، هویت‌های متمایز را از بین می‌بریم و وجود و هویت امت ایران متعلق به تفاوت‌ها بوده و در غیر این‌صورت هویت‌ها غیراصیل و عاریتی می‌شود.

وحدت؛ عامل نابودی هویت‌های متمایز

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین محراب صادق‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، ظهر امروز، ۲۸ شهریورماه، در کارگاه علمی و تخصصی وحدت به‌مثابه امری اجتماعی، اظهار کرد: پروژه وحدت که بیش از ۴۰سال در حال انجام است، اکنون می‌توان در مورد موفقیت و عدم موفقیت آن قضاوت کرد و قدردان تمام افرادی که برای تحقق اهداف وحدت در جامعه تلاش نموده و از جان و مال خود گذشتند تا جوامع مختلف را در ایران به هم نزدیک کنند هستیم، ولی این پروژه علی‌رغم زحماتی که کشیده شده، توفیق چندانی نداشته است.

وی افزود: مهمترین مشکل این پروژه همواره این بود که تصویر درستی از وحدت در اذهان عمومی وجود نداشت و گاهی وحدت را به‌عنوان یکی و همسان شدن تصور کردیم، یعنی اینکه همه از یک مذهب و یک دین پیروی کنیم، درحالی که با تحقق این امر هویت‌های متمایز را از بین می‌بریم و وجود و هویت امت ایران متعلق به تفاوت‌ها بوده و در غیر این‌صورت هویت‌ها غیراصیل و عاریتی می‌شود.

صادق‌نیا ادامه داد: وحدت یعنی افراد به دین و مذهب خود بوده، ولی در کنار آن به مذاهب و ادیان دیگر نیز احترام قائل باشند، آنچه که موجب اختلاف در جامعه می‌شود، تنها مذهب نیست، بلکه عوامل تاثیرگذار فراوانی در این زمینه دخیل هستند و ریشه تفاوت مذاهب موجب افزایش اختلافات می‌شود.

وی تصریح کرد: مسائل مربوط به وحدت باید در سطوح خرد، میانی و کلان بررسی گردد و وحدت صرفا از طریق نصیحت و کلامی عملی نمی‌شود و باید به مرحله عمل نیز برسد و وحدت نباید وسیله جذب آرا گردد و معضلات اجتماعی و اقتصادی باید با راهکارهای مناسب رفع شود.
انتهای پیام

captcha