بهره‌مندی از توانایی‌های جهاددانشگاهی در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی
کد خبر: 3847903
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی تأکید کرد:

بهره‌مندی از توانایی‌های جهاددانشگاهی در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی

گروه فرهنگی ــ مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: براساس منویات رهبری باید آموزشها در ادارات ارتقا یابد که در این راستا می‌توان در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی از توانایی‌های جهاددانشگاهی با طراحی دوره‌های پودمان آموزشی بهره برد.

دیدار مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی با مدیرمسئول و خبرنگاران ایسنا و ایکنای استان

به گزارش خبرگزاری ایکنا از آذربایجان غربی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی در این بازدید به اهمیت مهارت محوری و توسعه آموزشها اشاره کرد و افزود: جهاددانشگاهی استان در راستای برگزاری دوره‌های آموزشی همکاری مؤثری با این سازمان داشته و عملکرد موفقی نیز از خود نشان داده  است.

وی  افزود: براساس منویات مقام معظم رهبری  باید آموزشها در ادارات ارتقا یابد که در این راستا می‌توان در مرکز آموزشهای علمی کاربردی در راستای افزایش آموزش‌ها در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی از توانایی‌های جهاددانشگاهی با طراحی دوره‌های پودمان آموزشی نیز بهره برد.

وی در بخش دیگری از سحنان خود  از اقامت بیش از ۴۳۵ هزار مسافر در استان طی ۶ماهه نخست سال خبر داد و افزود: اقامت مسافران در واحدهای اقامتی تحت پوشش میراث فرهنگی استان از رشد 40 درصدی برخوردار بود بطوریکه در ۶ماهه نخست سال جاری ۴۳۵ هزار و ۱۳۶ نفر در هتل‌ها، مهمانپذیرها و هتل آپارتمان‌های تحت نظارت اداره کل اقامت داشتند که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۳۱۴هزار و ۲۱۷ نفر بوده است.

اهمیت توسعه گردشگری روستایی و بوم‌گردی

وی با اشاره به اهمیت توسعه گردشگری روستایی و بوم‌گردی در استان بیان کرد: طی سال جاری در حدود ۱۲۰۰۰ نفر در واحدهای بوم‌گردی استان اقامت داشتند که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۰ هزار نفر بوده است و این افزایش آمار اقامت، نشان از استقبال و میزان علاقه گردشگران به اقامت ارزان قیمت توأم با بهره‌مندی از طبیعت است.

جباری با اشاره به علاقه گردشگران خارجی به اقامت در واحدهای بوم‌گردی، از فعالیت ۲۳ واحد بوم گردی در روستاهای استان خبر داد و یادآور شد: طی هفته دولت امسال ۶واحد بوم‌گردی جدید در استان به بهره‌برداری رسید و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تعداد واحدهای اقامتی بوم گردی استان به ۵۰ واحد برسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بااشاره به رونمایی از اطلس گردشگری شهرستانهای سردشت و پیرانشهر، کمک به راهنمایان تورها بمنظور هدایت گردشگران از مسیرهای متنوع و بهره‌مندی از طبیعت زیبای مناطق برای گردشگران را از اهداف تهیه اطلس‌های مذکور برشمرد.

احیای دریاچه ارومیه

وی با اشاره به احیای دریاچه ارومیه و زیبایی‌های حاصل از وجود این نعمت الهی در استان بیان کرد: دریاچه ارومیه پتانسیل و ظرفیت بی‌بدیلی برای رونق گردشگری در استان محسوب می‌شود؛ لذا ضروری است زیرساختهای لازم برای بهره‌مندی از این نعمت خدادادی طبیعی در راستای توسعه گردشگری مهیا شود.

جباری به سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری اشاره کرد و با بیان اینکه تسهیلات و متقاضیان سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری افزایش یافته اظهار کرد: از محل اعتبارات فنی اعتباری ۲۵میلیارد ریال کمک بلاعوض به عنوان بخشی از کارمزد بانکها به سرمایه‌گذاران به منظور تشویق سرمایه‌گذاری در این حوزه پرداخت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بااشاره به آخرین وضعیت خانه تاریخی انصاری ارومیه که طی چند ماه پیش در اثر آتش‌سوزی دچار حریق شد افزود: برابر ماده ۹۸ برنامه ششم توسعه هزینه حفاظت، نگهداری و مرمت بناهای تاریخی که تحت مالکیت دستگاهای دولتی قرار دارند برعهده همان دستگاه است که براساس این ماده اداره آموزش و پرورش مکلف است از بودجه سنواتی خود برای مرمت این بنای تاریخی تحت نظر میراث فرهنگی اقدام کند.

وی به مرمت خانه تاریخی کاظم خان قوشچی در ارومیه نیز اشاره کرد و گفت: مرمت این بنا به اتمام نرسیده و با تخصیص اعتبار این فضای فرهنگی و تاریخی به بهره‌برداری برسد.

آخرین وضعیت بازار تاریخی ارومیه

جباری با گریزی به آخرین وضعیت بازار تاریخی ارومیه نیز با تأکید براینکه راسته‌های مختلف بازار ارومیه به ترتیب اولویت و میزان خطرپذیری مرمت می‌شوند بیان کرد: بدلیل فرسایش و تخریب جدی در برخی راسته‌ها و با توجه به درخواست کسبه مرمت راسته‌های مختلف از جمله پنیرفروشان از چندماه پیش آغاز شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی با تأکید براینکه در خصوص مرمت بازار تاریخی به هیچ‌وجه مماشاتی در کار نیست و برای حفاظت از این آثار دوران قاجار از هیچ تلاشی فروگذار نیستیم، بیان کرد: پس از راسته پنیرفرشان که مرحله نهایی خود را سپری می‌کند، مرمت راسته عطاران و بذرفروشان در دستور کار است.

وی ادامه داد: هربخشی از بازار تاریخی که نیازمند مرمت باشد از حیث تأمین اعتبارات و هزینه مرمت با آمادگی کامل ورود پیدا می‌کنیم که دراین راستا همکاری و همراهی کسبه نیز ضروری است.

همچنین در ابتدای این دیدار، رستم‌زاده، رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با ارائه گزارش عملکرد این نهاد انقلابی در یکسال گذشته اظهار کرد: جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با برخورداری از اعضای هیئت علمی متعهد و توانمند درحوزه پژوهش و آموزش عالی علمی کاربردی آمادگی خود را برای طراحی و تدوین دوره‌های پودمان آموزشی در حوزه گردشگری با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری اعلام می دارد.

رستم‌زاده با اشاره به همکاری‌های صورت گرفته آموزشی با اداره کل میراث فرهنگی استان اظهار کرد: اجرای دوره آموزشی گلیم بافی برای روستاییان شهرستان تكاب با 4000 نفر به ساعت بهره‌مند، اجرای دوره‌های آموزشی منبت چوب، ریزه كاری، وگلیم بافی با 1600 نفر به ساعت بهره مند، اجرای دوره‌های آموزش ضمن خدمت كاركنان اداره كل میراث فرهنگی در سطح استان با 400 نفر به ساعت بهره مند، اجرای آزمونهای جامع گردشگری در سطح كشور و استان  از جمله همکاری‌های صورت گرفته جهاددانشگاهی استان با اداره کل میراث می‌باشد.

برگزاری استارت‌آپ‌های تخصصی در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری

وی آمادگی خود را برای  برگزاری استارت آپ‌های تخصصی در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری جهت ارتقا آگاهی شهروندان، اجرای دوره‌های آموزشی كوتاه مدت مصوب (كارگاههای یكروزه – دو روزه) در حوزه‌های مختلف و بكر كاربردی، عارضه یابی مشكلات حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از طریق طرح‌های پژوهشی و نظر سنجی ایسپا، اجرای بخشی از برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی  (ارومیه 2020) به جهاد دانشگاهی، ارائه خدمات نشر و چاپ کتاب، استفاده ظرفیت گروه علوم پزشكی جهاددانشگاهی استان در بحث توریسیم‌درمانی كشورهای همسایه، استفاده از ظرفیت آموزشی زبانهای (انگلیسی، فرانسه، آلمانی، روسیه و تركی استانبولی) جهاددانشگاهی  در بحث گردشگری اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه صنعت گردشگری در کشور ما مغفول واقع شده و آن‌طور که باید مورد استفاده و بهره‌برداری قرار نگرفته اظهار کرد: برخی کشورهای همسایه پایه اقتصاد خود را بر مبنای توسعه صنعت گردشگری قرار داده اند که درآمدهای چشمگیری نیز عاید کشورشان می‌کنند.

رستم‌زاده افزود: کشور ایران با بهره‌گیری از میراث فرهنگی تاریخی و با قدمت چند هزار ساله و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری می‌تواند بعنوان یکی از مقاصد گردشگران از کشورهای مختلف قرار گیرد که در این راستا رسانه‌ها می‌توانند نقش موثری در خصوص شناساندن و معرفی جاذبه‌های گردشگری داشته باشند.

رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی توریسم‌درمانی را از دیگر موارد تأثیرگذار در جذب گردشگر بیان کرد و افزود: با توجه به موقعیت خاص آذربایجان غربی و همسایگی با 3 کشور عراق، ترکیه و آذربایجان، می توان با برنامه‌ریزی هوشمندانه در راستای ارائه خدمات درمانی و پزشکی  اقدامات موثری نیز در اینخصوص انجام داد که جهاد دانشگاهی استان می تواند با راه اندازی شعبه پژوهشکده رویان و ارائه خدمات نوین درمانی به‌ویژه در حوزه درمان ناباروری و درمان سرطان نقش قابل توجهی در این راستا ایفا کند که تحقق این مهم نیازمند حمایت جدی مسئولان می باشد.

انتهای پیام
captcha