بيستمين شماره «معرفت اقتصاد اسلامی» منتشر شد
کد خبر: 3849204
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹

بيستمين شماره «معرفت اقتصاد اسلامی» منتشر شد

گروه اقتصاد ــ‌ بيستمين شماره مجله «معرفت اقتصاد اسلامی» از سوی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد.

به گزارش ایکنا، این شماره از «معرفت اقتصاد اسلامی» حاوی دوازده مقاله با عناوین «شاخص تجارت خارجی در رویكرد اسلامی» به قلم محمدجواد توکلی، «سیاست‌های تأمین اجتماعی در چارچوب سیاستگذاری اجتماعی با رویكرد اسلامی» نوشته سیدرضا حسینی و مصطفی كاظمی نجفآبادی «بیعالعینه: بررسی فقهی و كاربرد آن در اختیار معامله تبعی و اوراق تورق» نوشته علی معصومی‌نیا، «بانك مركزی در اقتصاد متعارف و اقتصاد اسلامی و ارائه راهكارهای ارتقای عملكرد بانك مركزی در اقتصاد ایران» به قلم حسین صمصامی و علیرضا محمدی «شناسایی و اولویت‌بندی معیارهای مؤثر بركاركرد اوراق مشاركت دولتی و بانك مركزی با رویكرد سیاستگذاری» نوشته روح‌الله عبادی و فاطمه بیگدلی است.

«بررسی فقهی استخراج و مبادلۀ رمز ارزها با تمركز بر شبكۀ «بیت كوین» به قلم محسن خردمند، «اقتصاد، اعتباریات و مسئله اخلاق» نوشته عبدالحمید معرفی محمدی، «ورود مطلوبیت دوساحتی در تابع رفاه اجتماعی از نگاه رویكرد ارزشی اسلام» به قلم علی جابری و محمدکاظم صباغی «نظریه سیاستی» در اقتصاد اسلامی» نوشته محمدجواد قاسمی اصل اصطهباناتی «طراحی الگوی «جایگزینی خمس ارباح مكاسب و مالیات بر مجموع درآمد در اقتصاد اسلامی ایران» نوشته محمد سلیمانی و مهدی سرمست شوشتری «تحلیل ریشه‌های ناتوانی نظریات اقتصاد محیط زیست متعارف در تبیین و حل بحران‌های زیست‎محیطی و دلالت‌های آن برای اقتصاد محیط زیست اسلامی» به قلم سیدعقیل حسینی و علیرضا رعنائی و «مؤلفه‌ها و نماگرهای فروشگاه اسلامی؛ تعیین اولویت‌های 81 نماگر فروشگاه اسلامی، بر اساس تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP)» نوشته سیدمهدی معلمی، دیگر مقالات این شماره از «معرفت اقتصاد اسلامی» هستند.

در چکیده مقاله «بررسی فقهی استخراج و مبادله رمز ارزها با تمركز بر شبكه «بيت كوين» آمده است: معرفی و گسترش رمز ارزها، زمینه طرح سؤال‌های فقهی متعددی را فراهم آورده است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی به تحلیل فقهی فعالیت‌های مورد انجام در فرایند تولید(استخراج) و مبادلۀ این ارزها، با تمرکز بر شبکه بیت‌کوین می‌پردازیم. بر اساس یافته‌های پژوهش، تجارت رمزارزها در صورت رعایت شروط عمومی معاملات تجاری، از نظر فقهی مجاز است. مالکیت رمز ارزها را می‌توان در قالب «تلاش برای رمزگشایی و حیازت پاداش دریافتی از شبکه» تفسیر كرد. در معاملۀ این ارزها امکان مراعات شرایط متعاقدین، عوضین و انشاء معاطاتی تملیک وجود دارد.

برخی اشکالات طرح شده پیرامون تجارت رمزارزها و از جمله بیت کوین؛ همچون «پولشویی»، «ایجاد حباب ارزی»، «کاهش ارزش پول ملی»، «اکل مال به باطل بودن»، «غرری و ضرری بودن خرید آن»، نمی‌تواند مبنای عدم مشروعیت تجارت رمزارزها باشد. با این وجود، استفاده از رمز ارزها با چالش‌هایی همچون مصرف برق دولتی و مشارکت با محجورین در استخرهای ماینینگ روبه‌رو است. حاکم شرع می‌تواند با احراز اثرات منفی توسعه رمز ارزها در بازار و مفاسد اقتصادی، اخلاقی و امنیتی احتمالی، استخراج و خرید و فروش آن را با صدور حکم حکومتی محدود یا ممنوع كند.

یادآور می‌شود مجله «معرفت اقتصاد اسلامی» به صاحب‌امتیازی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدیرمسئولی محمدجواد توکلی و سردبیری سیدمحمدکاظم رجایی منتشر می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این شماره اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام
captcha