خادمی زائران اربعین با شرکت در پویش «سهم من از اربعین»
کد خبر: 3849542
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲
پلارک اظهار کرد:

خادمی زائران اربعین با شرکت در پویش «سهم من از اربعین»

گروه جامعه ــ رئیس کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین از افرادی که علاقه‌مند به سهیم شدن در ثواب خدمت به زائران اربعین هستند خواست که به پویش «سهم من از اربعین» بپیوندند.

حسن پلارک، رئیس کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با توجه به روند حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین و ثبت‌نام‌های انجام شده در سامانه سماح، گفت: به احتمال زیاد تعداد زائران ایرانی به سه و نیم میلیون نفر خواهد رسید.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تعداد موکب‌های موجود پاسخگوی نیاز زائران است؟ گفت: حدود دو هزار و 505 موکب در مراسم امسال در حال خدمت هستند و تمام موکب‌هایی که صلاحیت آنها تأیید شده بود پروانه فعالیت دریافت کرده‌اند، این در حالی است که سال گذشته دو هزار و 80 موکب ایرانی در اربعین حضور داشتند. 45 درصد این موکب‌ها در داخل ایران و بقیه در خاک عراق فعال هستند و تاکنون مشکلی در ارائه خدمات رخ نداده است.

پلارک مشکل به وجود آمده در ارائه خدمات به زائران را مربوط به چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته که با حجم بسیار زیاد زائران موجه شده و کشور عراق نیز امکان انتقال زائران از مرزها را نداشت، اعلام کرد و گفت: حدود 200 هزار نفر از مرز شلمچه عبور کردند که بی‌سابقه بود و عراق نتوانست این زائران را از مرزها به سمت شهرهای مذهبی منتقل کند، به همین دلیل زائران در پشت مرزها تجمع کردند و نیاز به دریافت خدمات داشتند که با همکاری دو طرف این مشکلات رفع شد. البته مشکلی در داخل ایران وجود نداشت بلکه در پشت مرز ایران در کشور عراق کمبود آب و خدمات به وجود آمد.

وی تصریح کرد: اگر چه برخی مطرح می‌کنند که ما استاندار این طرف مرز(داخل خاک ایران) هستیم و مسئولیتی در قبال آن سوی مرز نداریم اما این طور نیست و آن طرف مرز نیز ما مسئول هستیم و باید نیازهای زائران ایرانی در آن سوی مرز نیز مرتفع شود؛ به همین دلیل به سرعت آب مورد نیاز زائران خریداری و مشکل را رفع کردیم.

زائران در بازگشت نباید در مرزها توقف کنند

رئیس کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین نگرانی کنونی را مرحله بازگشت زائران اعلام کرد و گفت: در هفته جاری روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه پیک ازدحام مرحله رفت زائران و در هفته آینده نیز از روز شنبه تا سه‌شنبه پیک بازگشت زائران را خواهیم داشت. اکنون در حال بسیج اتوبوس و امکانات حمل و نقل هستیم تا زائران را به سرعت از مرزها به داخل کشور منتقل کنیم چرا که در این بازه زمانی حدود دو میلیون زائر به کشور بازمی‌گردند که نباید به هیچ وجه در مرزها توقف داشته باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا کمبود مواد غذایی یا آب در موکب‌ها وجود دارد؟ گفت: در حال حاضر خیر. موکب‌های ایرانی در عراق به اندازه کافی تجهیزات با خود برده‌اند اما موکب‌های ایرانی که در مرزها مستقر هستند در اصل به شش میلیون نفر خدمات ارائه می‌دهند، چرا که یک‌بار به بیش از سه میلیون زائر در مسیر رفت خدماتی را ارائه داده‌اند و یک‌بار هم در هنگام بازگشت به همان تعداد خدمات ارائه خواهند کرد. پس نیاز در این مناطق بیشتر است.

پلارک افزود: اگر شرایطی پیش بیاید که زائران در مرزها مجبور به توقف شوند، مصرف مواد غذایی، آب و ... افزایش پیدا می‌کند، بنابراین تمهیداتی اندیشیده شده که به سرعت زائران از مرزها منتقل شوند تا گرفتار مشکلاتی که هنگام رفت مواجه آن شده‌اند، نشوند.

پویش «سهم من از اربعین»

وی در پایان سخنانش از مردم به ویژه جاماندگان اربعین خواست به پویش «سهم من از اربعین» بپیوندند و گفت: مردمی که نتوانستند در مراسم اربعین شرکت کنند و علاقه‌مند هستند در زمره خادمان اربعین باشند می‌توانند با شماره‌گیری ستاره 780 ستاره 1040 مربع در خدمات‌رسانی به زائران مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام
captcha