ضرورت جریان‌شناسی فکری اسلام معاصر
کد خبر: 3850530
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی مطرح کرد:

ضرورت جریان‌شناسی فکری اسلام معاصر

گروه بین‌الملل ــ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در سمینار «اسلام معاصر» که در اندونزی برگزار شد، گفت: باید به جریان‌شناسی فکری اسلام معاصر بپردازیم.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه مذاهب اسلامی، سمینار بین‌المللی «اسلام معاصر» با حضور شخصیت‌هایی از کشورهای مختلف و با سخنرانی حجت‌الاسلام محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در دانشگاه رادن فتح اندونزی برگزار شد.

مختاری سخنرانی خود را با موضوع «جریان‌شناسی فکری اسلام معاصر» ایراد کرد و گفت: امروز دیگر اسلام محدود به مرزهای جغرافیایی چند کشور اسلامی نیست، بلکه مرزهای فرهنگی، فکری، قومی و زبانی ملت‌های جهان را درنوردیده است و به عنوان یکی از ادیان مهم با سرعت فزاینده‌ای در حال پیشرفت است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه پیشرفت اسلام در حالی که مسرت‌بخش است، از نوعی تشتت عقیدتی رنج می‌برد، اظهار کرد: تفکرات حاکم بر اسلام معاصر را به طور کلی می‌توان در 5 قالب سلفیسم خردستیز، احیاگری دینی غرب‌ستیز، پروتستانتیسم دین‌زدا و دین‌پیرا و همچنین جریان تمدن‌ساز به رهبری امام خمینی به عنوان یگانه معمار قرن بیستم تقسیم کرد.

وی بیان کرد: این تفکرات دارای مختصات فکری مشابه و گاه به شدت متعارض هستند که همین امر لزوم بحث و تحقیق پیرامون این تفکرات و مکاتب را دوچندان کرده است.

مختاری افزود: عناصری چون تحجر، خشک‌مغزی، غرب‌ستیزی، انفعال در برابر موج مدرنیته و اندیشه سیاسی مبتنی بر دین را می‌توان مهمترین عوامل ظهور این جریان‌ها دانست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح هر کدام از این مکاتب و مختصات آنها پرداخت و با طرح سؤالاتی همچون اینکه تفکرات اسلامی حاکم بر جهان اسلام چگونه ظهور و تکامل یافته‌اند؟ مختصات فکری آنها چیست؟ متفکران شاخص و تاثیرگذار این جریان‌ها چه کسانی بودند؟ و همچنین تحولات اسلامی در نیم قرن اخیر به چه صورتی گرایش دارد؟، به بررسی این سؤالات و پاسخ به آنها پرداخت.

انتهای پیام
captcha