عفو و گذشت به یک واکنش دائمی در زندگی تبدیل شود
کد خبر: 3851051
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸

عفو و گذشت به یک واکنش دائمی در زندگی تبدیل شود

گروه فرهنگی ــ رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه لرستان، خردورزی در هنگام اجرای امر به معروف و نهی از منکر را از لازمه‌های این واجب الهی دانست و گفت: عفو و گذشت باید به یک واکنش دائمی در زندگی تبدیل شود تا در برخی جاها بتوانیم از حق خودمان بگذریم.

عفو به واکنش دائمی در زندگی تبدیل شودحجت‌الاسلام اصغر دانشی، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا، با تأکید بر لزوم ترویج خوبی‌ها در جامعه با امر به معروف و نهی از منکر، اظهار کرد: در آیه ۱۹۹ سوره اعراف با مضمون «خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَهِلِینَ» سه راهکار اساسی برای تقویت ارتباطات اجتماعی و امر به معروف و نهی از منکر بیان شده است.

وی با ذکر این مطلب که در آیه مذکور عفو و بخشش، ترویج خوبی و برخورد مناسب با جاهلان به‌عنوان راهکارهای تقویت ارتباطات اجتماعی بیان شده است، اضافه کرد: عفو به‌معنای گذشت از حق است و گذشت باید به یک واکنش دائمی در زندگی تبدیل شود تا در برخی جاها بتوانیم از حق خودمان در مقابل حق مقدور بگذریم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان با بیان این‌که عرف در لغت به بلندی گفته می‌شود که به چشم می‌آید، اضافه کرد: ما باید به ارزش‌های انسانی که همگان در جامعه می‌بینند بیشتر توجه کنیم این در حالی‌است که در مقابل آن پرهیز از منکرات آمده است.

وی با ذکر این مطلب که راهکار دیگری که موجب هدایت اجتماعی و تقویت ارتباطات اجتماعی می‌شود منش نسبت به انسان جاهل است، اضافه کرد: جاهل به دو معناست که گاهی جاهل علم دارد که باید آن‌را هدایت کرد اما گاهی جاهل عاقل نیست.

دانشی با بیان این‌که منشور و رفتار ما در برخورد با افراد جاهل باید بر مبنای آیات قرآن باشد، گفت: برای امر به معروف باید قابلیت‌های شاخصی داشته باشیم نخست آن‌که خودمان معروفات را انجام دهیم و خودمان اول نسبت به آن اهتمام داشته باشیم.

دانشی شناخت معروفات دین را از دیگر لازمه‌های امر به معروف و نهی از منکر دانست و با یادآوری این مطلب که لازمه دیگر امر به معروف بصیرت است، اضافه کرد: داشتن خردورزی در هنگام امر به معروف لازم است؛ لذا باید بدانیم در هنگام اجرای امر به معروف چگونه عمل کنیم.

هماهنگی قول و عمل در امر به معروف

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان با تأکید بر تقویت قابلیت اخلاقی افرادی‌که به‌عنوان امر به معروف‌کننده مطرح هستند، گفت: کسی‌که مردم را دعوت به چیزی می‌کند باید اخلاص، سینه فراخ، حُسن خلق و هماهنگی قول و عمل داشته باشد.

وی با ذکر این مطلب که هر مصلحی اول باید صالح باشد تا بتوانند روحیه اصلاح‌گری داشته باشد، اضافه کرد: اگر پیامبر اسلام(ص) توانست اسلام را جهانی کند به این دلیل بود که اول خود و خانواده خود را اصلاح کرد.

انتهای پیام
captcha