مراسم بزرگداشت مقام علمی «ضیاء موحد» برگزار می‌شود
کد خبر: 3851185
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶

مراسم بزرگداشت مقام علمی «ضیاء موحد» برگزار می‌شود

گروه اندیشه ــ مراسم بزرگداشت مقام علمی «ضیاء موحد» استاد منطق، فلسفه و شاعر 20 آبان در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا؛‌ مراسم بزرگداشت مقام علمی «ضیاء موحد»، استاد منطق، فلسفه و شاعر با حضور غلامرضا اعوانی، شهرام پازوکی، غلامرضا زکیانی، اسدالله فلاحی، حسین معصومی همدانی، مهدی مظفری ساوجی و محسن ملکی برگزار می‌شود.

این مراسم روز دوشنبه، 20 آبان، از ساعت 16 واقع در خیابان استاد نجات‌اللهی(ویلا)، نبش خیابان ورشو، خانه اندیشمندان علوم انسانی، سالن فردوسی برگزار می‌شود.

یادآور می‌شود، «ضیاء موحد»، استاد منطق، فلسفه و شاعر ایرانی است؛ وی در اصفهان تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را به پایان برد و سپس در دانشکده علوم دانشگاه تهران در رشته فیزیک، و در یونیورسیتی کالج لندن در رشته فلسفه تحصیل کرد.

وی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های وزارت علوم بود که علاوه بر تدریس در دانشگاه‌ها، به تالیف و تحقیق نیز می‌پرداخت. از آثاری که او در زمینه‌ی تحقیق و پژوهش، به نگارش آن‌ها همت گماشته است می‌توان به مشهورترین کتاب وی «درآمدی به منطق جدید» اشاره کرد که در سال ۱۳۶۹ (دوره هشتم) جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

در باب زندگی و دوران کودکی و نوجوانی دکتر ضیا موحد همین نکته بس که آغاز کار وی به عنوان یک علاقه‌مند ادبیات در جلسات شعر انجمن کمال در اصفهان که به ریاست جلال الدین همایی تشکیل می‌شد، رقم خورده است. ضیا موحد از محضر استادانی، چون دکتر کمال جناب، دکتر محمود حسابی و دکتر روحانی نژاد در دانشگاه تهران و نیز هانس کمپ و یل هارت در انگلستان بهره برده است.

وی در دوره فعالیت‌های فرهنگی خود به عناوینی دست یافته است که نمونه‌ای از آن‌ها را می‌توان در سردبیری چکیده نامه مرکز اسناد و مدارک علمی، عضویت در هیات علمی وزارت علوم، عضویت در کمیته کنگره منطق، عضویت در کمیته علمی دوره بین المللی تابستانی منطق و نیز عضویت در انجمن حکمت و فلسفه ایران مشاهده کرد. در کنار همه فعالیت‌های فوق، دکتر موحد علاقه‌ی وافری به مطالعات ادبی داشت، از این رو وی مطالعات ادبی و سرودن شعر و نگاشتن مقالات ادبی و نقد ادبی را به طور مرتب دنبال می‌کرده و در این باب نیز تالیفات بسیار دارد.

ضیاء موحد دارای تالیفات و ترجمه‌های در زمینه رشته تخصصی خود است. از آن جمله بسیاری از کتاب‌های او در ادوار مختلف انتخاب کتاب سال به عنوان کتاب سال برگزیده شده اند. علاوه بر «درآمدی به منطق جدید»، در دوره هشتم، کتاب «نظریۀ ادبیات» ترجمه در دوره سیزدهم و کتاب «منطق موجّهات» در دوره بیست و یکم انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان کتاب‌های سال برگزیده شدند. او اکنون مدیر گروه منطق و عضو هیئت امنای انجمن حکمت و فلسفه ایران است.

 

انتهای پیام
captcha