هدف مکتب حسینی اصلاح معیار دینداری جامعه است
کد خبر: 3851509
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷
حجت‌الاسلام زائری:

هدف مکتب حسینی اصلاح معیار دینداری جامعه است

گروه معارف ــ حجت‌الاسلام زائری با بیان اینکه حقیقت دینداری وفای عهد، راستگویی و حسن اخلاق است، افزود: معیارهای کنونی جامعه در جهت مقابله با غیبت، دروغ و تهمت نیست، بلکه معیار دینداری این است که روحانی شلوار جین نپوشد یا فردی کراوات نزند و مکتب حسینی درصدد است که معیارها و اصول ما را تصحیح کند.

هدف مکتب حسینی، اصلاح معیار دینداری جامعهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، مدیر مسئول ماهنامه خیمه و پژوهشگر فرهنگی، بعدازظهر روز گذشته، 29 مهرماه، در نشست «نه به ظالم در مکتب حسینی» که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با اشاره به تعبیر جاماندگان اربعین، بیان کرد: گاهی این تعبیر به کار می‌رود که ما جا مانده هستیم، در واقع در فرهنگ دینی ما جا ماندن وجود ندارد؛ فرقی نمی‌کند که در چه مکانی و در چه زمانی حضور داریم، اما اینکه باور و عقیده ما حسینی هست یا نه اهمیت دارد.

زائری با تأکید بر اهمیت و جایگاه سرزمین مقدس کربلا ادامه داد: البته مکان شرف و فضلیت خود را دارد، زمان و مکان قراردادهای ما هستند و ما آن را تعیین کرده‌ایم، در صورتی که در عالم حقیقت زمان و مکان وجود ندارد، ممکن است کسی آن طرف دنیا زندگی کند اما به حرم امام رضا(ع) نزدیک‌تر از من و شما باشد.

بیان قرآن در اصالت آخرت

وی افزود: در تشریح حادثه کربلا تنها به افراد حاضر در شب و روز عاشورا اشاره می‌کنیم، خیلی‌ها در کربلا نبودند اما با دل‌های خود امام را همراهی کردند. قرآن وقتی از زمان قیامت سخن می‌گوید با فعل ماضی حرف می‌زند و این درست است، چرا که از همان ابتدا دنیا نبوده و آخرت اصالت داشته است، ما باید از آن زاویه به موضوع نگاه کنیم.

زائری اظهار کرد: امام حسین(ع) فرمود: «کسانی در میدان نبرد با ما هستند که هنوز به دنیا نیامده‌اند»، دین آمده تا شاخص‌های ذهنی ما را به هم بزند، گمان می‌کنیم هرکس که ریش بلند دارد و سجده و رکوع طولانی‌تری انجام می‌دهد مؤمن‌تر است، اما این طور نیست، مهم حال و درون انسان است. دین این نگاه را به ما معرفی می‌کند تا معیار شخصیت‌ها و افراد نباشد.

این پژوهشگر فرهنگی افزود: حقیقت دینداری وفای عهد، راستگویی و حسن اخلاق است، افزود: معیارهای کنونی جامعه ما در جهت مقابله با غیبت، دروغ و تهمت نیست، بلکه این است که روحانی شلوار جین نپوشد یا فردی کراوات نزند و مکتب حسینی درصدد است که معیارها و اصول ما را تصحیح کند.

وی بیان کرد: امام زمان(عج) یک حقیقت است و ما منتظر این حقیقت هستیم، اما این مسئله که امام زمان(عج) به چه وسیله‌ای می‌آید یا با لباس عربی و عبا ظهور می‌کند اهمیت ندارد. در حال حاضر و با پیشرفت دانش وقتی می‌گویند مردم ظهور امام زمان(عج) را بر روی دیوارهای خانه و یا کف دست خود مشاهده می‌کنند برای همه قابل فهم است.

شناخت حق و ثبات قوانین خلقت

زائری بیان کرد: ما بنده اشخاص و افراد نیستیم، هرکسی اشتباه کند به او گوشزد می‌کنیم مبنای شناخت ما حق است نه انسان‌ها. وقتی انسان‌ها شاخص باشند، می‌گوییم چرا این فرد این کار را کرد؟ در حالی که اصل موضوع یک حقیقت است. عالم ما عالم باطن و معناست و قوانین نظام خلقت ثابت است، دعا قرار است برکت خدا را به حرکت ما بدهد، قرار نیست هیچ تغییری در مسیر و قوانین ثابت ایجاد کند.

وی افزود: در نظام خلقت قانون هم این است که اگر ظلم کردی، ظلم به تو برمی‌گردد، فرقی نمی‌کند ظالم حزب‌اللهی باشد یا نباشد. این قوانین ثابت با تغییر قیافه‌ها عوض نمی‌شود، پاک بودن و لقمه حلال در هر جای دنیا هم که باشد اثر خود را دارد و هرکس به آنچه از خوب و بد می‌دانسته عمل کند، نتیجه کار خود را می‌بیند. در فرهنگ دینی خود لفظ امر به معروف و نهی از منکر را به کار می‌بریم و می‌گویم معروف، چون معروف عرف جامعه است، قرآن هم از ما می‌پرسد به آنچه فهمیدی عمل کردی یا نه؟

زائری بیان کرد: ایرانیان شیعه شدند چون شیفته نور بودند، آنان می‌گفتند فکر، رفتار و گفتار باید نیک باشد، ایرانیان نور را با این تقسیم‌بندی سه‌گانه گمشده خود می‌دانستند، به یک بار مکتبی را شناختند که همه ابعاد نوری زندگی را با جزئیات معرفی کرد.

بدی ظلم به ظالم وابسته نیست

وی بیان کرد: ظلم ذاتاً بد است نه اینکه چون یزید آن را انجام داده بد شده است، تصمیم صحیح در طول زندگی و آینده ما اثرگذار است و عکس آن تصمیم غلط زندگی را از بین می‌برد، اینجا اگر حق را شناختی مسائل حل می‌شود، در زمان ظهور نیز همه مردم عالم امام حسین(ع) را می‌شناسند، امروز هم می‌بینید که در سراسر جهان پرچم امام حسین(ع) بلند است و به همین دلیل امام زمان(عج) خود را فرزند امام حسین(ع) معرفی می‌کند، خدا می‌خواهد مظلومیت امام حسین(ع) همه جا شناخته شود، چرا که در این مکتب اصالت با مخالفت علیه ظلم است.

این پژوهشگر فرهنگی اظهار کرد: باید ببینیم در ادوار مختلف تاریخ چه گذشته است، در طول تاریخ یک جریان به نام انقلاب اسلامی با تمام انتقاداتی که به آن داریم، بعد از قرن‌ها مقابل استکبار ایستاده و این عدالت‌طلبی یک فضیلت درونی بوده و این فضیلت درونی حق و عدل است، اگر فردای روز اربعین من آنگونه نشان دادم که تا قبل از اربعین نیز بودم، معلوم است اصالت نداشته‌ام.

زائری ضمن اشاره به تبلیغ مکتب حسینی در جهان، گفت: وقتی از یک حقیقت مطلع می‌شویم آن را نشر می‌دهیم، در این زمینه دانشجوی ما یک وظیفه فردی دارد که این وظیفه با سایر افراد جامعه تفاوتی ندارد، اما دانشجو یک وظیفه صنفی متفاوت دارد و اگر کسی در حوزه تخصص خود وقت نگذارد و کار نکند، این جا ظلمی مرتکب شده است.

وی با تشریح وظیفه انسان در مقابل دیدن ظلم و ظالم ادامه داد: گاهی در تعیین مصداق ظلم اشتباه می‌شود، هرکس برداشت خود را ظلم می‌پندارند، برای حل این مشکل جوامع قانون حقوقی برای تعیین مصداق ظلم قرار می‌دهند، در این چارچوب قانونی من به اندازه توان خود مسئول هستم، این معیار قانونی هم وظیفه ما را مشخص می‌کند و هم از هرج و مرج در جامعه پیشگیری می‌کند.

عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی با اصلاح سیستمی

زائری با بیان اینکه اساساً مناسک شیعه می‌تواند با آفت دچار شود و همواره باید نسبت به آفت‌پذیری ارزش‌ها نگرانی داشت، گفت: اصل جریان عدالت‌خواه از افتخارات دانشگاه است، اما اینکه واقعیت نظام‌های سطح جامعه ما را چه کسی باید پیگیری کند، نیازمند بحث است. دیدن این ظلم‌ها طغیان ایجاد می‌کند، برای حل این مسئله باید سیستم اصلاح شود.

وی ادامه داد: وجود تراکم فرد محوری در کشور ما و آمدن پادشاهان مختلف در طول زمان ما را به فردمحوری عادت داده است، نیاموختیم چگونه با یکدیگر کار کنیم و این موضوع محیط اجتماعی ما را به هم می‌زند و رابطه ‌ها را به جدایی می‌کشاند.

انتهای پیام
captcha