پیشنهاد استفاده از اساتید دعاخوانی در داوری این رشته
کد خبر: 3851556
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
برگزیده کشوری مسابقات سراسری قرآن کریم:

پیشنهاد استفاده از اساتید دعاخوانی در داوری این رشته

گروه فعالیت‌های قرآنی - برگزیده مسابقات سراسری قرآن کریم با اشاره به اینکه در دعاخوانی علاوه بر رعایت اصول قرائت باید اصول اجرا و پرورش دعا نیز اتفاق بیفتد، ادامه داد: انتظار می‌رفت داوری به گونه‌ای باشد که علاوه بر اصول قرائتِ اجرای متسابق، اصول دعاخوانی او نیز دیده شود و لازمه این اتفاق استفاده از اساتیدی همچون نظیر سماواتی‌، میرداماد و وافی‌ در امر داوری، در کنار سایر اساتید بود.

سجاد براتی، برگزیده کشوری مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته دعاخوانی در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با بیان اینکه میزبانی مسابقات قرآن کریم در شأن جامعه قرآنی نبود، اظهار کرد: اغلب شاهدیم که این یا آن سمینار و گردهمایی علمی، هنری و ... با بسیج بهترین امکانات هر شهر برگزار می‌شود حال آنکه حق مطلب میزبانی از این گردهمایی مهم قرآنی که میزبان نخبگان جوان قرآنی از سراسر کشور بود، ادا نشد.

تشریح وضعیت اسکان و پذیرایی

وی با اشاره به وضعیت اسکان و پذیرایی از شرکت‌کنندگان، گفت: مصادیق فراوانی از بی‌برنامگی، عدم مدیریت صحیح و صرفه‌جویی بیش از حد معمول مشاهده می‌شد که بارها مورد اعتراض شرکت‌کنندگان قرار گرفت اما مشکلات رفع نشد؛ از نبود آب معدنی در گرمای هوای اصفهان تا کافی نبودن غذا به تعداد افراد حاضر و اسکان بیش از ظرفیت در اتاق‌ها.

براتی ادامه داد: بی‌برنامگی و کمبود سرویس ایاب و ذهاب از محل اسکان متسابقان به سالن برگزاری مسابقات، عملی نکردن برنامه‌های تفریحی و اصفهان‌گردی که برای شرکت‌کنندگان پیش‌بینی شده بود و پاسخگو نبودن متولیان برگزاری مسابقات به مشکلات و نیازهای موجود در محل اسکان شرکت‌کنندگان، از دیگر انتقادات وارد شده به میزبانی این مسابقات است، حال آنکه عزت و شأن قرآنیان باید مورد توجه و دقت قرار گیرد.

وی شرایط سالن برگزاری مسابقات را بسیار خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: استقبال خادمان افتخاری آستان مقدس امامزاده سید محمد خمینی‌شهر با شاخه‌ گل از شرکت‌کنندگان، ابتکار جالب و دلگرم‌کننده‌ای بود، ضمن اینکه تلاش برگزارکنندگان مسابقات برای چیدمان زیبای سالن و سیستم مناسب صوت و دکور و ... قابل تقدیر است.

براتی استقبال اندک از این مسابقات مهم را ناشی از عدم اطلاع‌رسانی عمومی و تبلیغات مناسب دانست و افزود: سالن خالی از مستمع در مسابقات ملی قرآن کریم در بالاترین سطح که جمع منتخبان و فرهیختگان قرآنی کشور در آن حضور دارند، بسیار نا امیدکننده است، یعنی نه تنها مردم اصفهان که گاهی حتی دانشجویان نیز از برگزاری این مسابقات در دانشگاهشان بی‌اطلاع بودند.

جای خالی مؤسسات قرآنی در جایگاه مستمعان

وی با بیان اینکه مدعوین نیز استقبال خوبی از این مسابقات نداشتند، تأکید کرد: جای آن داشت که مؤسسات و مراکز قرآنی و قرآنیان و قرآن‌آموزان در طول برگزاری مسابقات در سالن حضور داشته باشند و علاوه بر کمک به شور و حال این مسابقات مهم و سطح بالا، قرآن‌آموزان را در این فضای قرآنی و معنوی قرار دهند.

براتی استقبال رسانه‌ای این مسابقات را نیز یادآور شد و بیان کرد: اجراهای شرکت‌کنندگان توسط رادیو قرآن به صورت زنده پوشش داده شد، از آنجا که از قبل اعلام شده بود مسابقات پوشش زنده‌ تلویزیونی خواهد داشت، بسیاری از شرکت‌کنندگان هزینه‌های هنگفتی برای تهیه لباس مناسب متحمل شدند که البته پخش زنده به هر دلیلی، انجام نشد.

وی با اشاره به گذشت چند هفته از پایان این مسابقات، گفت: هنوز جایزه خود را دریافت نکرده‌ایم، ضمن اینکه هزینه ایاب و ذهاب نیز از سوی نهاد متولی استان، به شرکت‌کنندگان پرداخت نشده است.

رعایت اصول دعاخوانی؛ اصل اول رشته دعاخوانی

برگزیده کشوری مسابقات ملی قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مقوله داوری، بیان کرد: در اینکه مجموعه داوران از فرهیختگان و اساتید مسلم قرآنی کشور هستند، جای بحث وجود ندارد، ضمن اینکه امسال شاهد تغییرات اساسی در شیوه‌نامه مسابقات در رشته دعاخوانی بودیم و کار برای متسابق به مراتب سخت‌تر بود.

براتی با اشاره به اینکه در دعاخوانی اصول اجرا و پرورش دعا بر رعایت اصول قرائت، صوت و لحن و تجوید مقدم است، ادامه داد: انتظار می‌رفت داوری به گونه‌ای باشد که علاوه بر اصول قرائت اجرای متسابق، اصول دعاخوانی او نیز دیده شود و لازمه این اتفاق استفاده از دعاخوان‌هایی نظیر سماواتی‌ها، میردامادها و وافی‌ها در امر داوری در کنار سایر اساتید بود.

وی داوری را در برخی موارد سلیقه‌ای ارزیابی کرد و گفت: به همین دلیل بود که فردی که در ارزیابی اولیه رتبه سوم را کسب کرده بود، در تجدیدنظر کمیته فنی، به مقام بهتر از هشتم نرسید چرا که در امر داوری، صوت و لحن و تجوید این متسابق بیشتر از رعایت یا عدم رعایت اصول دعاخوانی وی مورد توجه قرار گرفته بود.

بانوان شرکت کننده از چهارمحال‌وبختیاری در مرحله مسابقات سراسری قرآن کریم در اصفهان نیز برخی نقاط ضعف و قوت میزبانی را یادآور شدند که مواردی چون اعمال سلیقه در مبحث داوری، نبود غذا به تعداد افراد حاضر، اطلاع‌رسانی ضعیف و در نتیجه استقبال اندک مردم و قرآن‌دوستان و نیز خلوت بودن سالن مسابقات از نقاط ضعف و زمان‌بندیِ منسجم مسابقات و برگزاری اعلام نتایج و مراسم اختتامیه پس از پایان مسابقات در هر رشته، از نقاط قوتی بود که بانوان شرکت‌کننده چهارمحالی اشاره کردند.

انتهای پیام
captcha