برگزاری صرف کلاس‌های آموزش قرآن خروجی مطلوبی ندارد
کد خبر: 3859590
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹

برگزاری صرف کلاس‌های آموزش قرآن خروجی مطلوبی ندارد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیر مؤسسه قرآن و عترت عصر ظهور اراک گفت: اکثر مؤسسات برنامه‌های خود را در قالب کلاس صوت و لحن، تجوید و تدبر خلاصه می‌کنند. بهتر است مدیران مجموعه فعال خود را حفظ کنند و به آنان خوراک فکری دهند، چراکه برگزاری صرف کلاس‌های آموزش قرآن خروجی قابل توجهی ندارد.

مروری بر فعالیت‌های موسسه عصرظهور اراک/برگزاری صرف کلاس‌های آموزشی، خروجی مطلوبی ندارد

محمد خاتمی‌نژاد، مدیر مؤسسه قرآن و عترت عصر ظهور اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در تشریح فعالیت‌های این مؤسسه گفت: دغدغه انجام کار فرهنگی از سال 87 باعث برگزاری کلاس مفاهیم شد، پس از آن به سمت ثبت مؤسسه پیش رفتیم که فرایند ثبت نزدیک به دو سال به طول انجامید که در سال 89 موافقت اصولی اخذ و در سال 90 نیز شماره ثبت انجام شد.

وی تصریح کرد: پس از اخذ شماره ثبت مؤسسه کلاس‌های آموزشی در رشته‌های حفظ، مفاهیم، تفسیر، روخوانی و روان‌خوانی برگزار شد، دوره‌های تفسیر برای ما بسیار مهم است و در طول 8 سال گذشته بدون هیچ وقفه‌ای با حضور بانوان و آقایان در حال برگزاری است.

برگزاری کلاس تفسیر

خاتمی‌نژاد با بیان اینکه جمعه، 24 آبان فاز پنجم از تفسیر آغاز شده است، اظهار کرد: تفسیر قرآن از سوره مبارکه «فاتحةالکتاب» آغاز شده و در حال حاضر به سوره مبارکه «انعام» رسیده است، علاوه بر مباحث تفسیری به موضوعاتی همچون موعودپژوهی آخرالزمان، احکام و ... نیز پرداخته شده است.

وی با اشاره به این نکته که متغیر بین 200 تا 250 مخاطب در درس تفسیر جمعه‌شب‌ها حضور دارند، اضافه کرد: در حال حاضر ایستگاهی دیگر تحت عنوان پاسخ به پرسش‌های عقیدتی در راستای رفع شبهات به موضوعات مطروحه در کنار جلسات تفسیر اضافه شده است.

خاتمی‌نژاد مکان برگزاری دوره تفسیر را مسجد حضرت رسول(ص) خیابان مدرس و زمان آن را با توجه به محدودیت مکانی در ساعات 16 تا 17:30 و کلاس دیگر از ساعت 18:15 تا 19:45 اعلام کرد.

تأسیس هیئت مذهبی

وی اضافه کرد: مؤسسات قرآنی موظف هستند در کنار فعالیت‌های قرآنی از پرداختن به مباحث معارفی و اهل‌بیتی نیز غفلت نکنند؛ از این‌رو مجوز داشتن هیئتی از اداره کل تبلیغات اسلامی استان اخذ شد که فعالیت این هیئت از محرم سال 90 آغاز شده است.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت عصر ظهور اراک با بیان این نکته که فعالیت هیئت این مؤسسه قرآنی با دیگر هیئت‌های مذهبی متفاوت است، اظهار کرد: در این هیئت علاوه بر برپایی مراسم‌ عزاداری فعالیت‌ها ریشه‌ای و مبنایی کار می‌شود، به طور مثال مبانی‌ای همچون گناهان زبان و سیره شهدا کار شده است و از دوشنبه، 20 آبان به موضوع «معادشناسی» پرداخته شده است.

خاتمی‌نژاد در خصوص تولیدات فرهنگی مؤسسه عصر ظهور هم گفت: مؤسسه دارای نشریه 100 صفحه‌ای تمام رنگی با نام«سرخ و سبز» است که در قالب گاه‌نامه سالی سه مرتبه چاپ می‌شود. توسط فعالان مجموعه عصر ظهور از کلاس درس تفسیر نماهنگ‌های صوتی و تصویری ساخته می‌شود که تاکنون بیش از 600 نماهنگ ساخته شده و در سایت‌ها و کانال‌های مشهور کشوری بازنشر داده می‌شود و خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفته است.

مؤسسه قرآنی آموزشی صرف نباشیم

مدیر مؤسسه عصر ظهور افزود: تلاش براین است که مؤسسه قرآنی آموزشی صرف نباشیم، به زندگی فردی فعالان مجموعه ورود پیدا کرده و مشکلات آنان در بخش‌های شغل، ازدواج و... رفع می‌شود. در مؤسسه مجموعه‌ای شکل گرفته است و با استفاده از این مجموعه به امورات فعالان پرداخته می‌شود مثل مجمع خیرین فعال که در مجموعه قرآنی عصر ظهور به دوستان ما در حوزه‌های مختلف کمک می‌کند.

خاتمی‌نژاد با بیان این نکته که بیش از 80 درصد از مجموعه قرآنی عصر ظهور را جوانان تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: خوشبختانه افراد تأثیرگذار در جامعه همچون اعضای هیئت علمی دانشگاه، دندانپزشک، پزشک، وکیل، مدیرعامل شرکت‌های خصوصی و ... مخاطب فعالیت‌های قرآنی و معارفی مؤسسه قرآنی هستند.

وی از برگزاری چهاردهمین دوره کلاس‌های آموزش مفاهیم در مرکز قرآنی یاد شده خبرداد و افزود: کلاس‌های حفظ ویژه بانوان از سال 92 تاکنون فعال است و چندین نفر از این افراد موفق به حفظ کل شدند. فعالیت‌های این مؤسسه به گروه خاص یا رده سنی خاص خلاصه نمی‌شود؛ چراکه خردسالان تا سالمندان 70 ساله را شامل می‌شود.

خاتمی‌نژاد در خصوص خروجی فعالیت‌های قرآنی این مرکز قرآنی گفت: خروجی فعالیت‌های ما مجموعه مخاطب ماست، کار فرهنگی به نظر بنده در قالب هدایت و تربیت تعریف می‌شود، وظیفه ما این است که جوانان را جذب و آنان را نگه داریم تا مسیر زندگی‌شان تغییر کند.

خانواده‌ها را باید با مبانی قرآن درگیر کرد

وی اضافه کرد: کلاس‌های آموزش قرآن منحصر به خود قرآن‌آموزان است و خانواده آنان درگیر کلاس نیستند، برعکس دیگر مؤسسات، از خانواده به عنوان عنصر مهم هدایت غافل نشدیم و آنان را در برنامه‌های مختلف شرکت می‌دهیم.

گفت: به نونهالان کم‌سن و سال برنامه سخت قرآنی نمی‌دهیم آنان می‌آیند و فقط بازی می‌کنند، اما وقتی کودک بزرگ شد و به سن 9 یا 10 سالگی رسید در کنار بازی به او خوراک فکری می‌دهیم، کودک وقتی با پدر و مادر در جلسات حضور پیدا می‌کند با خیلی از عناصر و شاخصه‌ها آشنا شده است.

وی با بیان این مطلب که بخشی از عدم رغبت خانواده‌ها به حضور فرزندانشان در کلاس‌های قرآنی به عملکرد مسئولان باز می‌گردد، تصریح کرد: هجمه سنگین دشمنان علیه دین، فضای مجازی آلوده و راه‌های ارتباطی ناسالم از دیگر عوامل عدم رغبت خانواده‌هاست. از این عوامل نمی‌شود به راحتی گذشت اگر راه را درست طی کنیم قطعاً به خروجی مطلوب و مناسب می‌رسیم؛ لذا مشکلات خانواده‌ها باید مورد بررسی قرار گرفته و رفع شود.

خاتمی‌نژاد در خصوص مشکلات مؤسسات قرآنی هم اظهار کرد: اولین مشکل مؤسسات عدم مکان مناسب برای ارائه فعالیت‌هاست و همین عامل بیش از 70 درصد فعالیت‌های آنان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. عمده دوستان ما در مؤسسات قرآن دغدغه فعالیت فرهنگی به شکلی که در مؤسسه عصر ظهور انجام می‌گیرد ندارند یا کمتر به این موارد پرداخته می‌شود. آنان برنامه‌های خود را در قالب کلاس صوت و لحن، تجوید، تدبر خلاصه می‌کنند، بهتر است مدیران مجموعه فعال خود را حفظ و به آنان خوراک فکری دهند، برگزاری صرف کلاس‌های آموزش قرآن خروجی قابل توجهی هم ندارد.

لزوم حمایت مسئولان

وی با اشاره به اینکه لازم است دستگاه‌های متولی امر قرآن از مؤسسات و خانه‌های قرآنی فعال در سطح استان حمایت کنند، اظهار کرد: دغدغه انجام فعالیت‌های فرهنگی قرآنی باید بین مسئولان ایجاد شود، اگر این دغدغه‌ها ایجاد شود قطعاً در سطح جامعه شاهد خروجی مناسب خواهیم بود. دغدغه‌مندان برای ایجاد جامعه‌ای دینی، قرآنی و اسلامی باید به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص آتش به اختیار بودن عمل کنند.

خاتمی‌نژاد ادامه داد: فضای مجازی یکی از ظرفیت‌هایی است که می‌توان برای بیان مفاهیم دینی استفاده کرد، فعالیت‌های مؤسسه قرآنی عصر ظهور در پیام‌رسان‌های سروش و .. انعکاس داده می‌شود. دو سایت به زبان فارسی و دو سایت به زبان انگلیسی توسط فعالان این مجموعه مدیریت می‌شود.

وی افزود: راه‌حل نجات همه ما از آسیب‌های اجتماعی داشتن مجموعه است، اگر به مجموعه‌ای صحیح، دینی و قرآنی سنجاق شدیم فعالان مجموعه عیب‌ها و معایب را به ما گوشزد می‌‌کنند، در بیش از 95 درصد از مؤسسات قرآنی و کانون‌های فرهنگی مجموعه شکل نمی‌گیرد، مجموعه دارای رهبر است که تصمیمات درست گرفته و خود را با نیرو عجین می‌داند و نیروی در اختیار را با علاقه‌مندی به مجموعه‌برنامه‌ها و اهداف پیش می‌برد؛ لذا اگر مجموعه شکل گیرد همه مشکلات حل می‌شود.

خاتمی‌نژاد در پایان با بیان این نکته که بخش قابل توجهی از مجموعه مؤسسه قرآنی عصر ظهور از مناطق کمتر‌برخوردار و حاشیه‌نشین هستند، اظهار کرد: فعلا امکان حضور فیزیکی در این مناطق را نداریم، اما به تبلیغات سازنده و چهره به چهره که توسط فعالان این مجموعه صورت گرفته است نوجوانان و جوانان این مناطق جذب کلاس‌های مؤسسه شده‌اند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۵ - ۱۸:۵۳
0
0
با سلام
ای کاش واقعا تمام موسسات مثل این موسسه اقدام می‌کردند. این موسسه مسیر زندگی من رو تغییر داد.
نقدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۵ - ۱۹:۳۴
0
0
انشالله موفق باشین
یا زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۵ - ۱۹:۵۳
0
0
با سلام و عرض ادب
خداوند بهتون سلامتی و توفیق بده تا در پناه سید الشهدا(ع) برای تعجیل در ظهور حضرت ولیعصر(عج) تلاش کنید.
اجرکم عندالله
محمدعلی فرامرزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۵ - ۲۰:۱۹
0
0
سلام.پدیده ای جدید و روشی نوین و ابتکاری معنوی و مذهبی که در این هجمه های فرهنگی دنیای امروز تا به حال جای خالی آن احساس می شد.
امیدواریم به لطف الهی این اقدام فرهنگی موثر، روز به روز قوی تر و گسترده تر رشد یابد. انشاء الله،
صالح رجبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۵ - ۲۳:۰۵
0
0
بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و ادب
اینجانب یکی از اعضای موسسه قرآنی عصر ظهور هستم و از سال ۹۴ با موسسه آشنا شدم . از عواملی که باعث شد حضور من در این موسسه تداوم بخشد نحوه صحیح و درست بیان مفاهیم دینی است .
یکی دیگر از مورد هایی که خیلی من رو جذب موسسه و هیات کرد نحوه صحیح برگزاری هیات در دهه های محرم و ... است .
در این موسسه اعضا آنها مثل یک خانواده هستن و برای رفع مشکلات همدیگر تلاش میکنند . من در هیچ کجا این نوع ویژگی را ندیدم .
از کسی که من را با این موسسه آشنا کرد واقعا ممنون هستم . از استاد خوب مان آقای دکتر سید محمد خاتمی نژاد سپاسگذارم که مثل یک پدر دلسوز نگران ما و نسل جوان هستن . امیدوارم همیشه سالم و سر حال باشند تا ما از وجودشان استفاده کنیم .
امیدوارم که مسئولین حمایت خودشون رو از این موسسه دریغ نکنن .
با تشکر
پدر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۵ - ۲۳:۵۰
0
0
خدا خیر دنیا و آخرت را نصیب شما و همراهانتان بگرداند.
ناشناس
|
Germany
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۱
0
0
خیلی خوبه... اینجا توی اراک از این حرکت ها بعیده!!
خدا خیرتون بده
فقط آقای سخنران یه کم عبوس و اخمو و بد اخلاق به نظر میان.
کریمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۰۱:۰۰
0
0
سلام .من به تازگی با این مجموعه وموسسه آشنا شده ام.بسیار محفل گرم و صمیمی دارد.سپاس از مدیریت موسسه
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۲۲:۵۵
0
0
خدا به ایشان و خانواده محترمشان عمر با عزت نصیب کنند که واقعا در این موسسه تلاش میکنند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۸ - ۱۸:۲۴
0
0
باسلام
استاد خاتمی نژاد بسیار توانمند،خوش فکر،باسواد به معنای واقعی و آشنا به مسائل و مشکلات روز جامعه هستند و کلاسهای ایشون نه تنها به تفسیرقرآن، بلکه به بسیاری از معضلات جامعه و دغدغه های جوانان نیز میپردازه.
خدا ایشان و تمام دست اندرکاران برگزاری این کلاس ارزشمند را حفظ کند ان شاء الله
captcha